chap 2-

32 1 0
                                    

Aku mengurut dada. Security guard di luar menunjukkan handsign supaya turunkan tingkap. Aku pun menurunkan tingkap kereta. "Cik, cik boleh tak alihkan kereta ke depan sedikit? Banyak lagi kenderaan kat sini, nanti sesak" ujar pakcik yang memakai uniform putih itu. "Err tapi pakcik saya mana reti bawa kereta, ini kereta kawan saya." kataku. "Cik panggillah dia datang ke mari, cepat cik makin sesak ni" Gaya pakcik tu buat aku kalut. Lalu cepat cepat aku ambil telefon.

Aku menekan punat buka. Eh? EHH ha ah lah telefon aku mati! Oh my god  macam mana ni. Kalau aku keluar berlari kejap panggil Afya tak boleh ke?. Bunyi hon dari kenderaan lain yang makin kuat  menambahkan lagi kekalutan aku.

Sabar Maya Sabar, fikir fikir. Pakcik guard tadi datang kembali ke kereta Afya. Kalini ketukannya bagai nak pecahkan tingkap kereta ni. Aku menukar seat lalu duduk di bahagian driver. Rupa aku time tukar tu? Ahh tak payah cakap. Aku bingung. Sebenarnya, memang lah along aku ada ajar cara nak bawa kereta dulu. Tapi itu DULU!.

Fuh, redah ajela Maya asalkan tak kena maki.  Alah lagipun kedepankan kereta je kan? Bukannya payah mana pun kan?

Tangan aku terketar ketar menukar gear kemudian menekan break pedal secara berdikit. Kemudian aku menekan pula acceleration pedal kemudian mengalihkan kaki dari break pedal. Saat kereta bergerak aku terkejut lalu lupa untuk menekan break pedal.

BAAAMM!!

Secara drastik aku menekan break pedal. Badan aku terkedepan sampai kepala ku terhantuk sedikit pada stereng. Mata au terbeliak saat memandang ke hadapan.OH NO NO NO apa kau dah buat ni Maya? HUWAA rasa nak nangis!. Kepulan asap di but hadapan menakutkan aku. YA ALLAH mana si Afya ni? Afya tolong aku cepat weh!

Terdengar lagi ketukan di tingkap, tapi kali ini di bahagian driver. Aku menutup muka menggunakan tapak tangan sambil mulut terkumat kamit menyeru Afya. Aku takut!Kemudian pintu kereta dibuka oleh seseorang menyebabkan aku terjerit kecil. "MISS!" jeritnya. Aku mengalihkan tapak tangan ku. "Please go outside and see"katanya

Aku mengemam bibir lalu kaki ku perlahan lahan keluar dari tempat duduk. 

Aku mengalih pandangan pada keadaan kereta Afya dan kereta lelaki yang menjerit ke arah aku tadi. URGH, teruk gila. Aku pun tak sanggup nak tengok.  Security guard yang memprovok aku tadi menuju ke arah aku dan dia. "Aiyoo cik, apa sudah jadi?" Kelihatan dia menepuk dahi lalu mencekak pinggang. E eh, kalau bukan dia yang provok, tak ada nya aku segila tu nak gerakkan kereta sahabat aku ni suka hati!.

"Kau mengelak untuk selesaikan masalah ni ke macam mana?" soal dia, beku dan keras. "Sebenarnya encik, saya bukannya sengaja nak langgar kereta encik, sebenarnya pakcik ni ha yang provok saya suruh alihkan kereta, saya bukannya pandai bawa kereta, lesen pun tak ada, memang kalut lah saya dekat situ" Jelas ku dalam nada paling kesian sekali.

"Kau tak ada lesen lepastu kau drive kereta? Memang sah sah la bahaya!" Jerkah nya lagi. Tak masalahnya, suara tu kalau tak tinggi tak boleh ke? Kasar betul, dah la aku ni perempuan, huh. 

"So miss? any good idea? " Aku menelan air liur.

•coincidence• ¦ slow update Where stories live. Discover now