Bab 20

161 9 1
                                    

           Beberapa hari kemudian, di sebabkan fatin cuti sekolah dan tiada shooting, fatin pergi Shopping bersama mama cikgu shakiram. Susah untuk meluangkan masa bersama fatin kerana dia sangat sibuk begitu juga dengan mama sibuk melancong ke luar negara. Sedang mereka memilih baju, seorang perempuan menghampiri mereka dan menegur mama.

"Mama? ". Kata perempuan itu.

" Eh, Rin. Bila balik Malaysia? Tak bagitahu mama pun". Kata mama.

"Baru je, ingat nak pergi rumah mama tapi Rasa macam kurang ajar pulak datang tak bagitahu". Kata Rin.

" Tak de lah macam tu. Mama dah anggap Rin Macam anak mama dah" . Kata mama.

"Ni siapa mama? ". Tanya Rin.

" Ni menantu mama. Isteri kepada shakiram". Kata mama

Mereka berdua sibuk berbual. Fatin malas mendengar perbualan mereka terus pergi ke kedai yang lain. Fatin menunggu mama di kedai sebelah. Fatin nampak Rin mengikuti mama di arahnya. Fatin mula tertanya tanya siapa Rin itu kepada keluarga cikgu shakiram.

      
        Balik sahaja dari Shopping, Fatin mencari cikgu shakiram untuk menanyakan tentang Rin tadi. Mama Fatin beritahu yang cikgu shakiram keluar.

"Ma, suami orang mana?". Tanya Fatin.

" Dia keluar kejap tadi". Kata mama.

Fatin meletakkan barang barang atas katil . Fatin melihat laci meja cikgu shakiram terbuka dan mula menyelongkar laci itu. Fatin melihat ada 2 telefon dan 3 kunci kereta di laci itu. Fatin ingin menyelongkar lagi tetapi dia terdengar suara Cikgu shakiram di bawah. Fatin cepat cepat menutup laci itu dan turun ke bawah. Fatin nampak cikgu shakiram membawa satu plastik penuh dengan susu coklat dan gula gula. Fatin terus tersenyum lebar.

"Banyak nya beli. Untuk siapa ni? ". Tanya Fatin.

" Untuk sayang lah. Tapi jangan makan banyak banyak pula. Nanti gemuk". Kata Cikgu shakiram.

"Kenapa kalau orang gemuk, abang tak suka lah? ". Kata Fatin.

" Haah, tak suka. Gurau gurau "  Kata cikgu shakiram.

Fatin memukul bahu cikgu shakiram kerana terasa dengan kata katanya. Fatin mengambil gula gula dalam beg plastik itu dan duduk di depan TV. Fatin hampir terlupa tentang Rin. Fatin memandang cikgu shakiram buang sedang menyimpan susu dalam peti sejuk.

"Abang, abang tahu kan yang orang pergi Shopping dengan mama?". Tanya Fatin.

" Tahu, kenapa? ". Tanya cikgu shakiram.

" Tadi kitaorang terserempak dengan Rin. Abang ada adik beradik lain ke? ". Tanya Fatin.

" Rin? Rin!!". Kata Cikgu shakiram.

Cikgu shakiram terus duduk di sebelah Fatin dan bertanya tentang Rin bersungguh-sungguh. Fatin rasa meluat dan terus masuk ke bilik tanpa cakap apa apa.

         Esoknya, fatin bangun pagi dan pergi berjoging. Cikgu shakiram masih tidur dengan tenang. Balik dari berjoging, fatin nampak kereta mama cikgu shakiram ada di luar rumahnya. Fatin masuk ke rumah dan melihat Rin bersama dengan mama cikgu shakiram. Cikgu shakiram berbual bual dengan Rin sampai tidak perasan yang fatin sudah balik. Fatin melihat cikgu shakiram memberikan Rin susu coklat Fatin. Fatin memandang cikgu shakiram dengan muka malas.

"Sayang, dah balik. Kejap abang amik kan susu coklat". Kata cikgu shakiram.

" Tak pe lah, baru lepas joging ". Kata Fatin.

" Ohh, Yourgurt. Sekejap". Kata cikgu shakiram.

"Tak pe. Boleh amik sendiri". Kata Fatin.

Fatin mengambil yourgurt dan duduk di sofa. Walaupun Fatin tidak memandang mereka tetapi Fatin memasang telinga dan curi curi dengar perbualan mereka. Mama Fatin mengajak rin untuk sarapan  bersama. Fatin memandang Rin dan masuk biliknya untuk mandi.

CIKGUKU SUAMIKUWhere stories live. Discover now