Bab 1,permulaan hidup

74 2 0
                                    

"Ya Allah ya tuhanku,kau kuatkanlah aq yang Allah.Bantu aq untuk melalui kehidupan aq dengan tenang dan tabah.Kau hadirkanlah manusia yang mampu menguatkan aq untuk terus hidup.Ampunkan aq ya Allah kerana aq tak kuat.Aq sering mengeluh dgn ujian yang berikan",pinta Humaira.
  
   Setelah selesai solat,itulah yg akan Humaira pinta dalam solatnya kerana dia hanya ada Allah utk tempat dia mengeluh dan mengadu nasib.

   Dalam hidupnya dia hanya berseorangan tanpa keluarga.Dia bukan tiada kawan tetapi dia lebih suka untuk menyendiri dan memendam seorang diri.Dia dibesarkan di rumah anak yatim.Apa yg dia tahu,kedua ibu bapanya masih hidup tetapi dia ditinggalkan disana kerana mereka telah berpindah ke luar negara.Oleh itu dia sering disisihkan di rumah anak yatim.

Setelah melanjutkan pelajaran ke University,Humaira membuat keputusan utk keluar dari tempat itu dan memulakan kehidupan baru.

Walaupun banyak kenangan pahit disitu tetapi masih terselit kenangan manis buat dirinya.Lagipun,pemilik rumah itu telah dia anggap seperti ibunya sendiri kerana Puan Zaiton atau lebih mesra dipanggil bonda amat menyayangi dirinya.Mungkin itu juga menjadi salah satu sebab kenapa ramai yg tidak menyukainya.

  Alhamdulillah,dia dapat menyesuaikan diri di tempat baru dan suasana baru.Humaira tinggal di rumah bonda sendiri tetapi rumah itu telah lama ditinggalkan sejak rumah anak  yatim itu dibangunkan.Pada mulanya Humaira menolak untuk tinggal disitu kerana dia ingin berdikari,tetapi setelah dipujuk akhirnya dia bersetuju.Dia masih ingat bagaiman bonda berusaha utk memujuknya.

"Humaira sayang,bonda tahu kamu ingin keluar dari rumah ini sebab kamu nk hidup berdikari.Bonda tak akan halang..tapi kamu kena ikut syarat bonda.Tinggal di rumah lama bonda,sekurang-kurangnya dapat jimat perbelanjaan,pujuk Puan Zaiton."Tapi bonda,Maira tak nk susahkan bonda,pinta Humaira."Kamu pun tahu bonda tak ada anak dan tak akan mampu punya anak.Bonda dah anggap kamu macam anak sendiri.Tak salahkan seorang ibu ingin memberi anaknya tempat perlindungan.Ke kamu yg tak sudi jadi anak bonda",kata Puan Zaiton sambil mengalirkan air mata."Maira mintak maaf bonda,Maira tak  bermaksud nk buat bonda sedih.Bonda janganlah nangis.Ok ok,Maira akan duduk rumah bonda.Maira janji".

  Seminggu selepas itu,Humaira membuat keputusan utk terus berpindah dan sekali lagi dia terpaksa meminta pertolongan bondanya utk menghantar dia ke rumah tersebut kerana dia tiada penangkutan.

"Bonda,boleh tak tolong hantar Maira dekat rumah bonda tu.Maira rasa hari ni hari yg sesuai utk Maira pindah.boleh tak bonda"."Boleh sayang,tapi tunggu sekejap tau bonda nk tunggu org hantar barang"."Baik bonda,Maira nk pergi kemas barang dulu takut ada yg tertinggal.Nanti bila dah nk pergi bonda panggil Maira ye"."Baiklah,kamu pergilah kemas apa yg patut,nanti bonda panggil.

Petang itu,

"Maira! Maira! Maira! sini sekejap sayang,panggil puan Zaiton.
"Ye bonda sekejap".Humaira terus membawa semua begnya kerana dia tidak ingin memenatkan diri kembali ke biliknya utk mengambil beg.

"Ye bonda,kenapa cari Maira.Kita dah nk bertolak ke"? "Sekejap ye Maira,bonda nk bagi sesuatu dekat Maira sebelum kita bertolak.Cepat hulurkan tangan kamu."Tanpa ragu Humaira menghulurkan tangannya dan dia terkejut selepas melihat apa yg diberikan oleh pn.Zaito.

"Bonda,apa ni bonda.Kunci apa ni,bukan ke kunci rumah bonda dah bagi",soal Humaira."Ini adalah kunci kereta,bonda hadiahkan kamu kereta biar nanti senang kamu nk bergerak ke mana mana.Bonda tak nk kamu tolak kereta ni sebab ini adalah hadiah  sebab kamu berjaya sambung belajar".
"Tapi..bonda.."."Tak ada tapi tapi.Kalau betul kamu sayang bonda,ambil kereta ni ye.Bukan apa,nanti membazir je kamu buat lesen tapi tak ada kereta.Nanti senang kamu nk pergi mana mana"."Terima kasih bonda utk semua ni,Maira tak tahu macam mana nak balas jasa bonda.Maira sayang bonda sangat sangat"."Bonda pun sayang kamu.Bonda tak ingin apa apa pun dari kamu cukup bagi bonda kasih sayang dan doa".Setelah bersalaman Humaira akhirnya pindah seorang diri.Lagipun dia telah tahu dimana  rumah yg bakal dia diami nanti kerana mereka telah mengunjungi rumah itu beberapa hari yg lalu utk mengemas apa yg patut.

Setelah itu Humaira terus berpindah keluar dan memulakan kehidupannya sendiri.Dia amat bersyukur kerana Allah telah menemukan dia dgn bonda.Sekurang kurangnya dia dapat merasai kasih sayang dari seseorang.

Selepas beristirehat dia memutuskan utk ke kedai makan berhampiran rumahnya kerana dia belum membeli keperluan dapur.Humaira memutuskan untuk berjalan sahaja kerana dia terlalu penat untuk memandu.Lagipun kadai utk tersangatlah dekat.

Dalam perjalanan utk menuju ke kedai makan,dia terdengar suara seperti bayi menangis.

"Uwek..uwek..uwekk..,".Dia tercari cari dimana tangisan itu sehinggalah dia ternampak sebuah kotak.Semakin Humaira mendekati kotak itu semakin kuat tangisan yg dia dengar.

Dia menguatkan diri untuk membuka kotak itu,lalu dia melihat seorang bayi yg masih kecil bersama seekor anak kucing dan sebuah beg.Humaira ragu ragu untuk mengangkat bayi itu namun setelah melihat bayi itu kesejukan,dia jatuh kesian.

Dia mengangkat bayi itu,dan membawanya ke dalam pelukan utk mengurangkan kesejukannya.Setelah tangisan bayi itu reda,dia membuat keputusan utk pulang semula ke rumahnya bersama bayi dan anak kucing itu.

Dengan pengalaman yang dia ada ketika berada di rumah anak yatim,Humaira membersihkan bayi itu.Dia bernasib baik kerana bayi itu ditinggalkan bersama barang keperluannya bersama susu dan botol susu.

Setelah selesai,Humaira mendodoi bayi itu sehingga dia tertidur.Dia memeriksa beg bayi itu lagi utk mencari maklumat ataupun surat.Dia menjumpai surat beranak bayi itu dan rupa rupanya bayi itu baru berusia sebulan.Bayi itu bernama Kasih Humaira,kebetulan yg nama mereka sama.

Humaira keliru,apa yg perlu dia lakukan.Dia sembahyang hajat dan berdoa meminta petunjuk dari Allah.Dia akhirnya tertidur kerana terlalu penat.

Uwerk..uwek...,bunyi tangisan kasih."Allah,aq tertidur.mesti kasih sedar sebab lapar ni.Humaira terus bangun utk melihat keadaan kasih.
Pagi itu,Humaira telah membuat keputusan utk menjaga kasih dan memberikan dia kasih sayang yang dia sepatutnya terima.Pertama kali dia melihat kasih dia telah jatuh sayang.Lebih lebih lagi kasih mempunyai kulit putih kemerahan sepertinya serta mempunyai lesung pipit disebelah kiri.Yg menambahkan lagi kecomelannya ialah matanya yg bulat dan warna matanya yg berwarna hazel.Boleh dikatakan bayi itu memang ditakdirkan utk bertemu dengannya kerana mereka mempunyai banyak persamaan kecuali kedudukan lesung pipit,lesung pipit Humaira berada disebelah kanan.Dia pasti ramai yg akan mengira bahawa bayi itu adalah anak kandungnya.

Selepas mandi dan bersiap,Humaira memutuskan utk ke Mall membeli beberapa perlengkapan dirinya dan bayi itu serta barang dapur.Dia juga ingin membeli perlengkapan utk anak kucing yg dia bawa pulang bersama kasih.

(Lupa nk bagitahu,Humaira sebenarnya tengah cuti sem dan dia dah berumur 21 tahun.Disebabkan nk sambung study,humaira menjalani business online secara kecil kecilan.Walaupun kecil,tapi dia tetap ada dua orang pekerja.Oleh itu dia yakin yg dia mampu utk menjaga bayi itu kerana dia ada hasil pendapatan sendiri.)

 

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 22, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

cinta yang pergiWhere stories live. Discover now