#_بقلمى..
_ايمان منسي _
# لحلالى _ احلالى
* فى منزل بسيط يملئة صوت القرآن الكريم بصوت الشيخ المحبب لقلبها عبدالباسط عبد الصمد.. تجلس بجو عائلى يملئة البهجة والتفائل والرضا بالنفس والمقسوم نجد بطلتنا وهى تقول: يلا اصحوا يا اهل الدار قوموا انا عملتلكم فطار انما اى هتاكلوا صوابعكم وراه يلا قوموا 😋.... مرت بعض الدقائق لتجد احدهم يحملها ع غفلة وهى تقول بشهقة 😱: يلهوووووووووووى فى اى انا عليت كدا ازاى الحقوناااااى ااااممممممم🙊......
وجدت من يكمم فمها وهو يقول: يا ميرتى الحلوة دا انا يا عمرى مازن حبيبك هيكون مين يعنى الل بيرخم عليكى غير اخووكى يا جزمه....
ميرا: اخس عليك ا مازن كدا تخضنى وتشلنى مرة واحدة بقا كدا يا....
قاطعها مازن وهو يقول: اى هاا اى هتغلطى هاااا....
قاطعته: بس يا عم ولا ها وم هاااا نزلنى بقا دا انا اختك حبيبتك نزلنى بالله...
مازن: ما انتى لو مبطلطيش صوتك العالى دا كل الصبح هتلاقى منى كدا كل يوم ثم ضربها ع مؤخرة رأسها بعن ان انزلها من على اكتافه ...
ميرا: اااه ياابن اللظين بقا كدا بتغفلنى وتضربى ع قفايا ماشى ماشي يا ابن عفاف و حلمى هنفخك بس اوصطوبر علياا..
مازن: ابت انتى فى واحدة عندها 23 سنة متخرجة من كلية تمريض وكلها كام يوم ولا اسبوع وتبقا دكتورة حلوة هتعلم اجيال تقول يابن اللظين واصطوبر عليا دا تعليم اى يا روحى دا...؟
ميرا: مش انا قولت كدا...
مازن: اه يابلوتى...
ميرا: يبقا فيه وبعدين تعليم حكومى يا روحى هيهيهيهي ما ان تفوهت بهذه الكلمات حتى انطلقت سريعا الى غرفة والديها حتى لا يفتق بهاا....
مازن: اهربى اهربى يا رقاصه قال هيهيهى قال يلا يا زفته عشان تطفحى وهاتى معاكى الجماعه....
(«احم سورى معرفتكوش بالبشر دول 😹 المهم... ميرا بنوته بسيطة جميلة تمتلك عيون زرقااء بجسد ممشوق وشعر اشقر يصل الى اخر ظهرها يخفى هذا الجمال الربانى خمارها الذى يظهرها كأنها ملاك من السماء.. درست كلية التمريض وتخرجت منها منذ زمن قليل وجاء توظيفها برتبة دكتورة جامعيه حيث انها طوال الاربع سنوات التى درست بهم كانت تحصل ع درجة الامتياز تبلغ من العمر 23 عام.........
مازن... اخو ميرا شاب ذات طبع وخلق حسن يحب اخته كثيرا فى ابنته وليست اخته...ابنته التى رباها منذ ان كانت فى اللفة برغم ان فرق السن فقط ثلاث سنوات إلا انه يطلق عليها ابنته يبلغ من العمر 26 عام تخرج من كلية الهندسة ويعمل دكتور جامعى لانه تخرج بامتياز والاول ع دفعته طول سنوات الدراسه يمتلك نفس عيون ميرا وسيم ولديه غمازتين......
عفاف.. والدة ميرا ومازن سيدة عطوفة وبشوشة طيبة وتحب الخير لغيرها تعشق ميرا ومازن فهما ابنائها وفلذة كبدها وتكره من يأذى ابنائها تبلغ من العمر 47 عاماسيدة منزل ....
حلمى والد ميرا ومازن رجل طيب وكريم يحب زوجته وابناؤه ويحب ان يراهم متفوقين ومتميزين عن غيرهم فهما سنده فى الدنيا يبلغ من العمر 50 عام يعمل فى محل للبقالة والعطارة برغم هذا العمل الا ان ابناؤه فخورين به ويحبونه بشده »)
........ دلفت ميرا لكى توقظ والديها وهى تقول بشئ من المرح: يا حجوج انت والمزة القمر دى يلا اصحوا عشان تفطروا يلا يا جودعان عايزة اكل....
عفاف وحلمى فى صوت واحد... صباح الفل يا روح بابى ومامى يلا صحينا اهوه....
خرجت ميرا برفقة والديها و ذهبوا لتناول وجبة الافطار فى جو لم يخلو من مرح ميرا المعتاد ومناغشاتها مع مازن بعد ان انتهوا من تناول الافطار قال مازن: هروح انا بقا عشان ألحق المحاضرة الل هدرسها للعيال قبل ما تروح عليهم....
ميرا.. عيال اى يا حبيبى بقا دكتور جامعى يقول للطلاب بتوعه عياال...
مازن: لا فى دكتورة جامعيه بتقول اصطوبر وغمز لها😉..
ميرا: احم احم خلاص انت هتذلنا ولا اى يلا دكتور مع السلامه ..
مازن: ماشى اهوه ياختى متزوقيش. وجه كلامى ل والديه و يقبل يد كل منهم وهو يقول نازل انا بقا دعواتكم..
عفاف: ربنا معاك يا حبيبى ويوفقك يارب ويوقفلك ولاد الحلال...
حلمى: ربنا يصلحلك الحال يا غالى ويكرمك يارب...
مازن: الله يسلام ع الدعاوى الحلوة دى اللهم امين يلا لاإله الا الله السلام عليكم...🤗
الجميع: سيدنا محمد رسول الله وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته...... ❣️
ذهب مازن إلى الجامعة ليلقى محاضرته على طلابه واثناء دخوله بوابة الجامعة اذا ب...... ...
....... 💞
# يتبع
#_لحلالى_ احلالى 🤗🥰اول مرة اكتب رواية ونوفيلا رأيكم و اعجابكم.
دعمكم وتشجيعكم ليا ..
فوتات كتير بقا وتعليقات ♥🤗🤗
#_بقلمى _إيمان منسي_
أنت تقرأ
لحلالى احلالى
General Fiction🤗 الحُب لَيِس لفظٌ يُستمَع و يُقال , الحُب وعدٌ بِالحَلالّ, وانت ِ مِن بينَ نِساءُ الأرض جَميعُها , إختِرتُك كي تكَونين , أميرتيْ, جَميلتيْ , صغيرتيْ , حلالي 💍♥