34
“Tahniah. Aku tumpang gembira,” ucap Ekram dengan senyuman. Adam tersenyum mengangguk.
“Terima kasih, Ram,” balasnya.
“Kalau aku tanya sikit boleh?” soal Ekram.
“Apa dia? Pasal Nazri?” teka Adam. Ekram mengangguk pantas. Adam menarik nafas panjang.
“Aku sebenarnya rasa bersalah Ram. Aku dah tahu mereka berdua sekarang cuma kawan. Tapi kerana rasa cemburu, aku tak dapat terima kehadiran Nazri dalam hidup aku dan Chinta. Lebih tepat lagi, aku tak suka Nazri berkawan dengan Chinta sebab lelaki tu pernah jadi insan istimewa di hati isteri aku. Aku…,” Adam terdiam sejenak. Ekram menepuk bahu rakannya itu.
“Kau berhak rasa cemburu. Kau tu suami Chinta,” katanya.
“Tapi sikap aku dah buat isteri aku menderita. Kerana sikap pentingkan diri sendiri, aku terlambat menerima berita yang dia sedang mengandung. Aku takut Ram. Aku tak boleh lagi macam ni. Lebih baik aku terima Nazri sebelum aku kehilangan Chinta. Aku tak mampu pisahkan mereka. Mereka kawan baik. Sama seperti kita,” sambung Adam dengan tenang. Ekram mengangguk sambil tersenyum.
“Nampak sangat kau dah bersedia nak jadi papa,” katanya separuh mengusik. Adam tergelak kecil. Benar kata rakannya itu. Dia perlu berubah demi si kecil yang akan menjengah dunia tidak lama lagi.
“So, lepas ni kau tak ada masalah lagi kalau nak lepak dengan Nazri kat cafe?” soal Ekram separuh mengusik.
“Aku okay aje,” balas Adam dengan senyuman. Ekram mengangguk. Dia tumpang gembira dengan perubahan rakannya itu.
*****
“Khai, tolong hormat status aku. Aku dah ada keluarga. Begitu juga dengan kau. Hari ni Adam akan datang jumpa kau. Tolong jangan buat hal lagi,” kata Bella separuh merayu. Kedengaran Khairul mengeluh perlahan.
“Cukup lah apa yang dah berlaku antara kita. Masa kita dah berlalu Khai. Aku dah maafkan kau dengan apa yang dah kau lakukan pada aku dan papa. Aku harap kau kenang budi dan tak ganggu hidup aku lagi,” sambung Bella lagi.
“Saya masih sayangkan awak,” balas Khairul. Bella menggelengkan kepalanya.
“Jangan sampai aku benci kau lagi sebab hal ni,” katanya dengan kening berkerut.
“Awak bahagia dengan Adam?” soal Khairul. Bella tersenyum sinis.
“Kenapa? Kau fikir aku tak bahagia? Kau ingat bila kau dah kahwin lain aku akan menderita? Khairul, kau silap dalam hal ni. Aku sangat bahagia dan bersyukur mendapat suami seperti Adam,” katanya dengan nada tegas.
“So, saya memang tak ada harapan?” soal Khairul lagi masih tidah mahu berputus asa.
“Kau memang gila Khai,” marah Bella yang mula hilang sabar dengan sikap lelaki itu. Khairul mengeluh lagi.
“Saya nak jumpa awak,” pintanya. Bella mendengus geram sambil menekan punat merah.
“Tak guna!”
*****
“Hai Elis,” sapa satu suara. Langkah Delisya terhenti. Dia berpaling menoleh. Kelihatan Samuel sedang berjalan menuju ke arahnya sambil tersenyum. Delisya membalas dengan senyuman hambar.
“Apa khabar?” tanya Samuel yang kini berdiri di hadapannya.
“Baik,” balas Delisya sepatah. Sejak akhir-akhir ini dia sering terserempak dengan lelaki itu.
“Sayang,” panggil Adam yang sedang berjalan menghampiri mereka. Delisya agak berdebar.
“Abang ingat dah sesat tadi,” kata Adam dengan senyuman sambil memeluk bahu isterinya itu.
YOU ARE READING
AKU TANPAMU
RomanceAdam- "Jika memang sudah ditakdirkan..." Bella- "Kau tipu aku?! Apa kau fikir aku akan merayu??" Chinta - "Dah lama saya tunggu awak. Tapi..." Delisya- "Jantan tak guna!" Ikatan yang wujud antara kita adalah sesuatu yang tidak pernah dijangka. Saya...