Kapitel siebzhen

9 2 20
                                    

"betul ke nak send macam ni ? " Soal fia untuk kali kelima. Nini yang berada disisinya sudah memandang fia semacam seperti mahu menikam gadis itu.

"Berapa kali kau nak tanya fia? Hantar sajalah, bukan ada apa sangat pun" ziqa menggelengkan kepalanya beberapa kali. Sudah penat meyakinkan fia dari semalam.

"Entah kau ini, setakat hantar mesej tulis nama dia saja" aikha bercekak pinggang. Dahinya berkerut menahan mulut dari membebel.

"Kau ni payah la-" tak banyak cakap ida terus menekan button berwarna hijau untuk fia yang terkial-kial mahu menekan apa-apa di skrin telefonnya.

"What- " ternganga mulut fia dibuatnya. Lagi terbeliak apabila melihat double tick di tepi mesej yang dihantarnya menandakan penerima itu sedang membuka kuota internetnya.

Tidak sampai seminit, double tick itu bertukar kepada blue tick. Nasib baik tidak menggelupur si fia di situ. Manakan tidak, siapa sahaja yang tidak gementar berbalas mesej dengan seorang 'bekas'.

Ex hanat

Shafiz

Ye?

"Weyh macam mana ni ? Dia dah balaslah" fia mencampakkan telefonya jauh dari pandangannya.

"lepastu? Apa lagi reply sajalah, bukan susah sangat pun" nini yang dari tadi gerama sahaja melihatkan fia yang mengelupur tak cukup oksigen.

"Entah kau ni fia, susah sangat bagi aku sajalah yang chat dengan dia bukan susah pun" ziqa merampas telefon milik fia dengan pantas.

Ex

shafiz aku ada benda nak bagitahu kau tapi bukan dekat dalam ni.

Jumpa aku dekat belakang blok k balik nanti

"ha kan senang tu, bukan susah pun" ziqa memulangkan kembali telefon fia kepada pemiliknya yang melopong melihatkan keberanian rakannya.

"eh jap kau suruh dia jumpa harini ke?" soal nini dengan dahi yang berkerut seolah-olah baru teringatkan sesuatu perkara.

ziqa mengganggukkan kepalanya seperti burung belatuk dan jawapannya itu membuatkan mata milik fia membesar dua kali ganda dari kebiasaaan.

"OTAK AWAK" fia mengongcangkan badan milik ziqa dengan sekuat yang mungkin membuatkan ziqa pening lalat. Aikha dan Ida yang melihat adegan itu hanya menonton dengan tenang sambal menyedut air kotak yang 'dibeli' mereka. Opps bukan beli ada orang bagi sebenarnya.

"ala relaks la fia, biar aku handle" ziqa mengjongketkan keningnya beberapa kali membuatkan fia menarik nafas lega . Bukan apa dia risau kalau-kalau dia tak boleh mengawal perasaannya nanti.

.

.

.

.

.

"mana pula perempuan ni? tadi beria sangat nak jumpa aku" kaki miliknya menyepak batu-batu yang bertaburan dihadapannya membuang kebosanan yang melanda.

"oii Budak cuba kau tengok atas" tegur seorang gadis dari jauh sambal tersenyum sinis. kakinya tidak henti-henti dari melompat anak setempat kegembiraan.

"ha? apa benda yang ada dekat at- pffft benda s**l" seluruh badan terutama sekali muka milik shafiz kebasahan dan melekit tak terkata. Gabungan air 'wangi' tandas lelaki, tepung gandum dan telur busuk bakal meninggalkan kesan yang hebat buat penerimanya.

"HAHAHAHAHHHAHAHA-" kedengaran gelak ketawa empat orang gadis yang semakin mendekati shafiz yang bernasib malang itu.

"apa salah aku c*ba*?!!?" telinga milik shafiz kemerahan menandakan dia benar-benar marah dengan si pelaku-pelaku yang tidak rasa sebersalah atas perbuatan mereka.

Shafiz merenung tajam kesemua gadis yang masih tertawa dan renungan kemarahan itu bertukar ketakutan seketika apabila melihatkan seorang gadis yang tidak mentertawakannya. Bingung sebentar otaknya melihatkan mata yang membalas renungannya.

"sorry ah shafiz tapi kau tahu, YOU F***ING DESERVE IT" ziqa membulatkan matanya sambal tersenyum nipis.

"oii senyap pula kau, tersentap ke?" selang beberapa minit lelaki dihadapan mereka masih belum bergerak sedikit pun. Masih memandang terhadap mereka atau sebenarnya salah seorang sahaja yang ditumpukan setakat ini?

"dah ah aku malas pula lama-lama dekat sini, baik aku balik buang masa aku saja" usai berkata nini terus mencapai tangan yang paling hampirnya iaitu aikha yang juga sedang memegang rakan-rakannya yang lain dan menarik mereka pergi dari situ dengan langkah yang besar dan laju.

.

.

.

.

.

"tu bukan ke patronne? mata aku tak silap tengok kan? walaupun patronne selalu pakai topeng ganjil dia tu tapi aku kenal tatapan tu pandangan mata dia" kepalanya dikusutkan sehingga tiada rupa seperti pelajar sekolah langsung. Bajunya yang basah diabaikan kerana pemikiran yang semakin berserabut.

"ada apa kau sebut nama patronne? kau tau itu salah untuk sebut ditempat lain bukan ? jangan cakap aku tak beri amaran pula" seorang gadis berambut kerinting muncul disebalik ruang yang tertutup.

"Nikki?"


L'amitieWhere stories live. Discover now