**nak feel pasang lagu pretty by infinite H. btw congratz infinite H for 3rd winning. wuuu. abaikan mukadimah aku. do read and comment. vote klu rajin. puheee***
"Corny"
"So? It's not your problem. Dah pergi jauh jauh" dia mengangkat tangan sambil mengibas kibas tanda menghalau. Matanya masih tak dilarikan dari surat yang macam esei 500 patah perkataan. Hampir juling aku kalau tengok lama lama.
Aku menarik kerusi untuk menghampirinya, "Kau serius?"
"kenapa?"
Soalan dibalas soalan. Sakit hati? maybe. Reality bites.
"Naehh..nothing. just..just nothing" aku tayang sengih. Dia mengangangkat kening. Diambil 'eseinya' lalu dilipat empat kali. Diambil pula segala pen dan pensel warna lalu disumbat kedalam perut pencil case.
"Now, shot" sambil merenung kedalam anak mataku.
"Nothing lah. Really! Dah pergilah sambung buat esei tu untuk 'encik kacak' kau tu" aku menghulur surat yang dilipatnya tadi bersama dengan pencil case. Dia masih dengan renungan tahap membunuh.
"Kau tak payah nak goreng sangatlah dengan aku. Aku kenal kau; inside and out. So who is she?" dia masih cuba mengorek isi hati aku. Aku rasa macam tengah duduk dalam makamah dan akan dihukum gantung.
Aku mengeluh lemah. Disedut sepenuh oksigen sehingga tangki penuh lalu dilepas pelahan. "Blind date. My mums arrange".
"She pretty? More than me?" dia mula berminat dengan story aku. Act, you prettier than her. Haishh, kalau dia dengar mahu pengsan setahun dia.
"Average. Not too pretty not too ugly. Just-typical Malay girl who act like a diva." Sambil otak mula memainkan memori semalam. Mahu jatuh rahang aku tengok perempuan tu pakai baju tak cukup kain dengan jalan terlengang lenggok.
********
Jam di tangan ditilik entah untuk keberapa kali. Kaki pun dah tak seteguh tadi. Hari ni, aku dipaksa oleh mak untuk blind date. Urg, aku tak paham sungguh mak aku ni. Aku bukanya anak dara akan tak laku bila masuk 25 tahun. Ni disebabkan makcik tipah jual kuih tu. ala dia pi hasut mak cakap kalau aku tak kahwin nanti aku tak laku. Hella no. aku hansem ape. Perasan jap.
Aku tenung lagi jam. Ya allah. Aku ni tunggu siapa sebenarnya. Tuan puteri intan sari ke ape.
"Ah, sorry. Are you Ray?" seorang gadis. Kecil je dia ni. Tapi kesianlah, tak cukup duit nak beli baju yang lebih elok sikit. Tak cukup kain.
"last time I check, yea. Im Ray. And you must..."
"Han. Nice to meet you" tak sempat aku nak jawab dia dah memperkenalkan diri dia. Ni calon bini aku? memang tak. Taknak. Putus fius laa mak ni. Carilah calon yg more proper siket untuk aku kalau ye pun kan.
"sorry, saya tak salam bukan muhrim saya" aku senyum segaris. Dia menarik muncung. Pergg perempuan ni. Kau ingat aku nak pujuk kau? HA HA. In my ass lah.
"so, awak ni kena set up by whom?" dia pandang aku dan kembali berjalan semula.
"my mum. Btw ur mum Pn Roihana?"
"yup. Okei. For our first time meet and as gentleman. More proper saya belanja makan. Dah masuk lunch pun." Dia mengangguk kecil dan kami seiring ke sebuah restoran. 3 jam bagai 30 tahun. Gila lah.
dah lah miang kaladi mengalahkan ulat bulu. Nak pegang pegang aku. Huh, ikut hati aku tinggalkan kau kat restoran tu sorang sorang tapi aku nampak mak dekat situ sambiltenung aku dengan ala rimau. Aku pun jadi patung cendana je kat sana. Sampai tak sedar dia ajak balik. Mati hidup semula aku taknak jumpa dia balik. Perangai tak semengah.
YOU ARE READING
corny (#HappyWHday)
Fanfictioncite ni random. aku just inspired muka woohyun je =..= do read and comment. typo my mistake and freely tell me. lovyaa