Z čírej nudy som (opäť) prechádzala našu domácu knižnicu. Našla som túto knihu a začudovala som sa - to niekto okrem mňa v našej rodine vie o existencii Ivana Štrpku? Po pár minútach vypytovania sa som zistila, že zbierku rozhovorov s mojim obľúbeným slovenským básnikom dostala mamka v darčekovej taštičke po školení v Martine. Viac som neváhala a začítala sa do nej.
Žáner: biografia
Rok vydania: 2018
Moje hodnotenie: 8,5/10
Ján Štrasser je košický rodák, narodený vo februári 1946. Pochádza z úradníckej rodiny, študoval na Univerzite Komenského ruštinu - slovenčinu. Na prelome 60. a 70. rokov pôsobil ako redaktor v Mladej tvorbe, tam sa aj spoznal s Ivanom Štrpkom. Potom vystriedal viacero zamestnaní - dramaturg v Poetickej scéne, potom v Štúdiu S. Neskôr sa stal redaktorom Slovenských pohľadov, v rokoch 1990-1993 tam bol šéfredaktorom. Svoju kariéru ukončil v časopise Domino Fórum. Pomedzi to sa venoval aj vlastnej tvorbe - napísal jedenásť básnických zbierok, poslednú v roku 2015. Prekladá, a od roku 2004 píše knihy rozhovorov, je ich už takmer dvadsať. Takisto spolupracoval na textoch piesní pre Deža Ursinyho. Za svoju tvorbu získal viacero ocenení - napríklad Cenu Ivana Kraska či Cenu Jána Hollého. V súčasnosti žije v Bratislave.
Rozprávanie o svojom živote začína Ivan Štrpka tam, kde ešte nebol na svete. Venuje sa pôvodu svojho priezviska a opisuje svoje šľachtické korene. Narodil sa v roku 1944, deň po vypuknutí SNP. Hovorí o svojich najrannejších spomienkach, o tom, ako prežíval nástup komunistov i o tom, ako sa jeho rodičia museli často sťahovať do stále menšieho a menšieho bytu, lebo jeho otec bol notárom, čo Štrpkovcov zaradilo medzi buržoáziu.
Ivan Štrpka spomína aj na svojho strýka básnika Ivana Kupca, ktorý mu dával knihy. Kupec Štrpku už od detstva fascinoval a vyžadoval od neho, aby mu vysvetlil, ako sa robí báseň. Mimo kníh od neho Štrpka rád čítaval cestopisy - chcel sa stať vulkanológom a glaciológom.
V knihe je aj Štrpkova úplne prvá báseň uverejnená v Mladej tvorbe. Ukecal ho jeho profesor slovenčiny. Hovorí, ako ho to vtedy nahnevalo - pod názvom má pri mene aj názov školy. "Ako to s tým súvisí?!" pýtal sa. K jeho gymnáziu a celkovo k Seredi nemal vzťah - zato k Hlohovcu, kde strávil veľkú časť detstva áno. Ďalej opisuje jeho ďalšiu tvorbu, publikovanú počas Pražskej jari, rovnako aj spolu s Ivanom Laučíkom a Petrom Repkom vytvorenie básnickej skupiny Osamelí bežci.
Čitateľ ďalej sleduje snahy skupiny o obídenie cenzúry, ich stretnutie so známym beatnikom Allanom Ginsbergom, či útek Petra Repku do Nemecka. Štrpka opisuje snahy o založenie Kultúrneho života, nezávislého týždenníka, ktoré zlyhali kvôli normalizácii. Štrasser sa pýta aj na Štrpkovu spoluprácu s Dežom Ursinym na jeho textoch, rovnako aj na jeho pôsobenie v Slovenskej televízii, kde robil dramaturga detských večerníčkov.
Rozhovor rozoberá aj Štrpkov vstup do strany, ale aj jeho obľúbených spisovateľov či lásku k filmu. Básnici spomínajú na november 89 a polemizujú o tom, aký vplyv mala náhla sloboda na bežnú Slovač. Kritizujú mečiarizmus, Štrpka aj štát za to, že nepodporuje dostatočne umenie, ktoré kultivuje spoločnosť. Často Slovensko porovnáva s Portugalskom, kde pár mesiacov pôsobil.
V závere má čitateľ možnosť nazrieť aj do osobného života Ivana Štrpku, keď sa autori rozprávajú o jeho manželstve a rozvode, o jeho deťoch a sestrách. Kniha je, ako inak, ukončená básňou. Za ňou nasleduje ešte obrazová príloha a výber zo Štrpkových básní, ktoré sa pomocou QR kódu dajú pustiť na videu čítané autorom samotným.
PROS:
- nenútenosť rozhovoru
- Štrasser so Štrpkom sa poznali
- Štrasser sa nebál vyjadriť aj svoj názor, nebola to len otázka-odpoveď
- text doplnený fotkami a básňamiCONS:
- miestami bol text príliš akademický
Celá kniha pre mňa mala veľmi príjemný vibe, akoby som sedela niekde v kaviarni, počúvala ich rozhovor a hocikedy by som mohla niečo dodať. Knihu vám odporúčam - rovnako aj básnické zbierky Ivana Štrpku.
Nabudúce vám napíšem o Príbehu služobníčky od Margaret Atwood, ktorý som dostala ešte na narodky.
VOUS LISEZ
Čitateľský denník
Non-FictionČím sčítanejšia žena, tým vzdelanejšia, krajšia, nebezpečnejšia. Vo vedomostiach je sila! Životom sa nepretlčiete, ak si len budete vymývať mozgy stupídnymi ffkami. Skúste čítať niečo iné... čo ja viem, napríklad skutočnú literatúru! A možno vám le...