"Varför är jag såhär?"

2.3K 140 38
                                    

Hur många gånger har du kollat på någon och undrat varför ser inte jag ut så? Varför är inte mitt hår så? Varför kan inte min hy vara lika fin? Varför putar min mage, varför går mina lår ihop? Varför är inte jag lika pratsam?

Varför är jag såhär?

Det har jag gjort. Många gånger. Allt för många gånger. Jag har satt mig i bilen bredvid mamma och gråtit, frågat vad det är för fel på mig och varför jag är såhär. Just för att jag sett hur andra har varit och då undrat varför inte jag kan vara så, varför jag inte klarar av sådant som andra gör.

Men vet ni vad? Jag har nästan kommit bort från dom tankarna idag - att jämföra sig med andra. För det finns saker med mig som jag klarar som många andra kanske inte klarar. Jag kan till exempel skriva väldigt bra och uttrycka mig i skrift medan andra har jättesvårt för det och hellre uttrycker sig muntligt.

Så är det för dig med. Du kan något som ingen annan kan, du har något som ingen annan här. När du kollar på någon annan och undrar varför du inte är mer som henne/honom så kollar någon på dig och undrar varför den personen inte är som du.

Liksom, okej, våran kropp kanske inte är perfekt? Magen kanske putar en aning och låren kanske går ihop, kanske gör dom det jättemycket eller inte alls? Men DU är fan bra precis som du är. Så som du ser ut, så ser INGEN annan ut. Du är unik, du är bäst. Om alla såg lika dana ut så skulle ju världen vara otroligt tråkig, eller hur?

Så nästa gång du kollar dig i spegeln eller på den "perfekta" människan som inte är perfekt - alla har brister. Men om du då tänker att dina ben är för tjocka eller för smala, dom benen är du. Det finns ingen annan som har dom benen och jag vet att det finns någon där ute som älskar dina ben, din mage, din näsa eller vad du nu har komplex över. Det du hatar med dig själv, det älskar någon annan.

Jag tycker om dig precis som du är.

Och perfektion handlar för mig om att vara sig själv, att bära den kroppen man lever i med stolthet och likaså dom egenskaperna man har. Du är dig själv och du är perfekt i mina ögon. Älska din mage, den är du. Älska dina brister, dom gör dig till du. Vad hade du gjort utan dom?

Du hade inte varit du. Så kan ni snälla ställa er framför spegeln och kolla på det ni ej gillar med er själva och istället vända den tanken till något positivt. Till exempel om du tycker dina fötter är för stora, du kan stå stadigare och på den båten som gungar väldigt mycket så står du hyfsat stadigt på golvet medan andra faller mot marken och kanske får sin dricka över sig? Eller om du anser dina fötter som för små, du kan gå i utrymmen som andra inte kan, till exempel om du eller någon nära dig tappat något bland en massa stora stenar så kan du smidigt gå dit och hämta det.

Alla negativa tankar ni har om er själva, snälla, försök vända det till något positivt och se den fina människan som du är. Du duger precis som du är och för mig är du perfekt.

Du är grym.

"I just want to be perfect"Where stories live. Discover now