الحلقه1

1.8K 96 75
                                    

في مكان ما نسمع اصوات عاليه والدماء تعم المكان وناس تركض وتصرخ واطفال تموت وتقع على الارض وناس تضرب بعضها.......

ثم يقطع كل هذا صوت المخرج:كاااااااااات
وقفوا التصوير جميل المشهد ده جهزوا نفسكوا للمشهد اللي بعدوا تمام.

قال الجميع بعد ان توقفوا عن القتال والصراخ:تمام.

ذهب المخرج هشام الى صديقه نادر وبطل قصتنا:هاا ايه رأيك.

نادر:جامد المشهد ده هو مين بطل الفيلم؟

جاء صوت ضاحك من خلفه:انا يا قلب اخوك.

نظر نادر خلفه باستغراب وجده اخوه إياد فقال:يا راااجل انت البطل.

إياد:اينعم في مشكله.

نادر:مش عارف شكل المخرج صاحبي اتهبل.

رفع هشام احدى حاجبيه: دا ليه ان شالله.

نادر: اصل اخويا اهبل شويتين كده.

إيادبغيظ:تعرف تسكت حضرتك انت تطول اصلا خليك في شغلك.

هشام بضحك:اياد دا مهما كان اخوك الكبير.

فتح اياد عينه وقال:اقسم باالله اكبر مني بسنه واحده بس.

نادر وهو يقف:خلاص خلاص سلام بقا كملوا انتو التمثيل بتاعكوا ده وانا هروح اشوف شغلي.

بعدما ذهب نادر قال هشام لإياد:هو لسه مصمم أنه ميتجوزش بعد ما اللي اسمها ساره اللي ماتت.

تنهد اياد بحزن على أخيه:أه مش ناوي خالص رغم اني مش عارف كان بيحبها ليه انا اصلا مكنتش برتاح لها.

هشام:تصدق معاك حق اقولك على حاجه بس تصدقني.

اياد:قول.

هشام:الصراحه أنا شاكك في موضوع موتها ده.

اياد بإستغراب:ليه بتقول كده انا شوفتها قدامي وهى بتاخد الرصاصه بدال اخويا لما ابراهيم كان عايز يقتله فهى ماتت من الرصاصه علشان كده هو مخلص ليها ومش عايز يتجوز وهو حاليا بيدور على ابراهيم الشرقاوي اللي قتله ساره.

هشام بعدم اقتناع ولكنه فضل الصمت:طيب طيب ربنا يرحمها.....بس هنعمل ايه نادر يكون صديقي مستحيل اسيبه كده.

اياد بحزن وتفكير:والله ماعرف اعمل ايه معاه......وضع اياد يده على رأسه ثم قال بسرعه:عرفت أيوه صح انا ليه مفكرتش فيها.

قبلت صداقتها وتغيرت حياتيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن