495. Ders :
25. Cüz, 44. Sûre, 495. Sayfa
Duhân Sûresi
01-18. Âyet-i Kerîm'eler.بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ
1
حم
"Hâ, mîm."2
وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ
"Apaçık olan Kitab'a (Kitab-ı mübine) andolsun."3
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ
"Biz onu mübarek bir gecede indirdik."Mübarek geceden murat
-Kadir gecesidir.
-Veya Beraet gecesidir.
Bu gecede Kur'anın nüzulü başlamıştır.
Veya bir bütün olarak levh-i mahfuzdan dünya semasına indirilmiş, sonra Hz. Peygambere (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) kısım kısım gönderilmiştir.
Kur'anın indirildiği gecenin mübarek olması, onun nüzûlünün dînî ve dünyevî menfaatlere bir sebep olmasındandır.
Veya o gecede,
-Meleklerin indirilmesi,
-Rahmetin nüzûlü,
-Dualara icabet edilmesi,
-Nimetlerin taksim edilmesi,
-Ve kaderden yeni fasılların açılması cihetindendir.
إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ
"Şüphesiz biz uyarıcılarız."Ayet, Kur'anın indirilmesini gerektiren durumlardan birini beyan etmektedir. Devamındaki ayet de böyledir.
4
فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ
"Her hikmetli iş o gecede ayrılır."Çünkü o gecenin, muhkem veya birbirine iltibas edilen işlerin hikmetle ayrıldığı gece olması, bunların en büyüklerinden olan Kur'anın o gecede indirilmesini gerekli kılar.
Ayetin bu kısmının "mübarek gecenin" sıfatı olması da düşünülebilir.
Yani "Biz onu her hikmetli işin kendisinde ayrıldığı mübarek bir gecede indirdik." Böyle kabul edilince, aradaki "Şüphesiz biz uyarıcılarız" cümlesi, bir cümle-i muteriza (ara cümle) olur. Ayetin bu kısmı, bu gecenin kadir gecesi olduğuna delâlet eder. Çünkü burada anlatılan özellik, "Melekler ve Ruh o gece Rablerinin izniyle, her iş için inerler" ayetinde anlatılan aynı özelliktir. (Kadir, 4)
5
أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا
"Tarafımızdan bir emirle."إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ
"Şüphesiz biz elçiler göndericiyiz."6
رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ
"Rabbinden bir rahmet olarak."Ayet, üstteki "Şüphesiz biz uyarıcılarız" kısmından bedeldir. Yani, "Kur'anı biz indirdik. Çünkü kullara olan rahmetimizden dolayı kitap vererek peygamberler göndermek bizim âdetimizdendir."
ŞİMDİ OKUDUĞUN
✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚
Tâm linhKur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 devamıdır. Kapak Tasarımı : @Fatel16_13 kardeşimize aittir