510.Ders Fetih Sûresi 01-09

21 5 4
                                    

510. Ders :

26. Cüz, 48. Sûre, 510. Sayfa
Fetih Sûresi
01-09. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ


1

إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
"Şüphesiz biz sana apaçık bir fetih verdik."

Ayet, Mekke'nin fethini vaat etmektedir.

Bunun geçmiş zaman sığasıyla ifade edilmesi,

-Mutlaka tahakkuk edeceğini bildirmek içindir.

-Veya aynı yıl Hayber ve Fedek'in fethedilmesinin tevafuk etmesinden dolayıdır.

-Veya ayet "apaçık bir fetih" olarak Hudeybiye barışını nazara vermektedir. Çünkü bu barış Mekkenin fethine sebep olmuştur.

Bundan sonra Hz. Peygamberin(صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) önü açılmış, diğer Arab kabilelerine yönelmiş, pek çok yerleri fethetmiş ve nice insanlar İslâma girmişlerdir.

Hz. Peygamber(صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) için Hudeybiyede büyük bir mu'cize zâhir olmuştu. Şöyle ki:

Hudeybiyedeki kuyunun suyu tamamen kaybolmuştu. Hz. Peygamber (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) bir parça suyu ağzına alıp ardından o suyu kuyuya boşalttı. Kuyu, su ile doldu, orada olan herkes o sudan içti.

Ayrıca, ayetteki fetihten murat, Rumların fethi olabilir. Rumlar o senede İranlılara galip geldiler. Bunun Hz. Peygamber(صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) için bir fetih olduğunu Rum sûresinde görmüştün.

Denildi ki: Ayetteki fetih, "hükmetmek" manasınadır. Yani, "biz senin Mekkeye girmene hükmettik."















2

لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ
"Ta ki Allah, senin geçmiş ve gelecek günahlarını bağışlasın."

Ayet, fethin illetini bildirir. Çünkü fetih,

-Kâfirlerle cihada,

-Şirki ortadan kaldırmaya,

-Dini yüceltmeye,

-Nâkıs nefisleri zorla tekmil etmeye yol açar. Ardından tedrici bir şekilde kendi iradeleriyle nefislerini kemâle erdirirler.

-Ayrıca fetih, zalimlere karşı zafiyetten de kurtarır.

"...senin geçmiş ve gelecek günahlarını bağışlasın."

Allahın Hz. Peygamberi(صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) bağışlamasından murat, "Senin itap görebileceğin bütün eksiklikleri Allah bağışlayacaktır" manasıdır.

وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ
"Sana olan nimetini tamamlasın."

-Dinini yücelterek,

-Ve nübüvvetine saltanatı da katarak Sana olan nimetini tamamlayacaktır.

وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا
"Ve seni doğru bir yola iletsin."

Ve Seni risalet görevini tebliğde ve idarî görevlerini yerine getirmekte dosdoğru bir yola sevkedecektir.













✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin