516. Ders :
26. Cüz, 49. Sûre, 516. Sayfa
Hucurât Sûresi
12-18. Âyet-i Kerîm'eler.بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ
12
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ
"Ey iman edenler! Zannın çoğundan kaçının."Ayette "zannın çoğundan" denilerek hangi zanlardan kaçınılacağının mübhem bırakılması, insanın her zanda ihtiyatlı davranıp, o zannın hangi türden olduğuna dikkat çekmesi içindir.
Zannın çeşitleri vardır:
1-Tâbi olunması gereken zanlar. Katî bilmediği amelî meseleler ve Allah hakkında hüsn-ü zanda bulunmak gibi.
2-Haram olan zanlar. İlâhiyat ve nübüvvet konularında zan ile hüküm vermek, katî meselelere muhalif zanda bulunmak, mü'minlere su-i zan beslemek gibi.
3-Mubah olan zanlar. Dünyevî işlerde zanda bulunmak gibi.
إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ
"Çünkü zannın bir kısmı günahtır."وَلَا تَجَسَّسُوا
"Birbirinizin kusurunu araştırmayın."Hadiste şöyle buyrulur: "Müslümanların gizli hâllerini araştırmayın. Her kim onların gizli hâllerini araştırırsa Allah da onun gizli hâllerini ortaya koyar, velev evinin içinde de olsa rezil rüsvay eder."
وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا
"Birbirinizin gıybetini yapmayın."Birbirinizin ardından kötü konuşmayın.
Hz. Peygambere gıybetten soruldu. Şöyle cevap verdi: "Kardeşini, hoşlanmayacağı bir şekilde anmandır. Söylediğin şey onda varsa gıybetini yapmış olursun. Eğer yoksa iftira etmiş olursun."
أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا
"Sizden biri, ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı?"Ayet, gayet belağatli ve etkili bir şekilde gıybet eden kişinin bu yaptığının ne kadar çirkin bir şey olduğunu gözler önüne sermektedir.
Şöyle ki:
-Baştaki istifham, ikrar ettirmek içindir.[1>
-"Sizden biri" denilmesi, tamim içindir.
-En çirkin bir şeyi sevmeyi nazara vermek, gıybetten nefret ettirmek içindir.
-Gıybet etmeyi insan eti yemek ile temsil etmek,
-Eti yenilenin kardeşi olduğunu söylemek,
-Hem de ölü eti şeklinde anlatmak gibi hususlar gıybetin ne kadar çirkin bir şey olduğunu anlatmaktadır.
فَكَرِهْتُمُوهُ
"İşte bundan tiksindiniz."Bu ifade, önceki manayı takrîr ve tahkik eder.
Yani, böyle bir şey olsa ve ölü kardeşinizin eti önünüze konulsa elbette hoşlanmaz, nefret edersiniz. Bunun çirkinliğini inkâr etmeniz mümkün olmaz.
وَاتَّقُوا اللَّهَ
"Allah'tan korkun."إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
"Şüphesiz Allah, Tevvab – Rahîm'dir."
ŞİMDİ OKUDUĞUN
✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚
SpiritualeKur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 devamıdır. Kapak Tasarımı : @Fatel16_13 kardeşimize aittir