519. Ders :
26. Cüz, 50. ve 51. Sûreler, 519. Sayfa
Kâf ve Zâriyât Sûreleri
36-45. ve 01-06. Âyet-i Kerîm'eler.بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ
36
وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشًا
"Biz onlardan önce,kendilerinden daha zorlu nice nesilleri helâk ettik."Senin kavminden önce Âd, Semud ve Firavun gibi senin kavminden kuvvetçe daha şedid olan nice nesilleri helâk ettik.
فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ
"Beldeleri delik deşik ettiler."Bundan murat,
-Oraları delik deşik edip tasarrufta bulunmaları,
-Veya ölüm korkusuyla kaçacak bir delik aramalarıdır.
هَلْ مِن مَّحِيصٍ
"Kaçacak bir yer mi var?Allahtan veya ölümden bir kaçamak var mı?
Şöyle de denildi: Kureyşliler, önceki devirlerde yaşayanlardan kaçıp kurtulanı gördüler mi, ta ki kendileri için de bir kurtuluş ümidi taşısınlar!?
37
إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ
"Şüphesiz bunda, kendisinde bir kalp olan yahut gafletten uzak bir halde kulak veren kimseler için bir öğüt vardır."İşte bu sûrede zikredilenler, kendisinde anlayışlı bir kalp olup da bu hakikatleri düşünebilen veya onun manalarını anlamaya zihni müheyya olanlar için bir hatırlatmadır. Veya şöyle denilebilir: Bunların doğruluğunu görüp, anlatılanların zahirinden öğüt alan, sakındırdıklarından da sakınanlar için bunda bir öğüt vardır.
Ayette "kalb" kelimesinin elif-lâmsız gelmesi ve mübhem bırakılmasında, böyle bir kalbin büyüklüğünü nazara vermek; ayrıca düşünmeyen, tefekkür etmeyen bir kalbin ise kalp gibi olmadığını hissettirmek vardır.
38
وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ
"Andolsun ki biz gökleri, yeri ve ikisi arasındakileri altı günde yarattık."وَمَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ
"Ve bize hiçbir yorgunluk da dokunmadı."Bunun tefsiri birçok kere geçmişti.
Yahudiler "Allah âlemi yaratmaya Pazar günü başladı, Cum'a günü de bitirdi. Cumartesi günü de istirahat etti, arş üzerine uzandı" diyorlardı. Ayet, onların bu iddiasına reddir.
39
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ
"Öyleyse, onların söylediklerine karşı sabret."Müşriklerin öldükten sonra dirilmeyi inkâr şeklindeki sözlerine karşı sabret. Çünkü, yorgunluk arız olmadan âlemi yaratan Zât, onları diriltmeye ve onlardan intikam almaya da kâdirdir.
Veya "Yahudilerin küfür kokan, Allahı mahlûka benzeten sözlerine sabret."
وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ
"Güneşin doğuşundan önce ve batışından önce Rabbini Hamd ile tesbih et."
ŞİMDİ OKUDUĞUN
✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚
SpiritualKur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 devamıdır. Kapak Tasarımı : @Fatel16_13 kardeşimize aittir