BAB 4 | DUSTA

676 84 12
                                    

MATA Dato' Zulkifli dialihkan ke arah tabletnya lalu dibaca dokumen-dokumen yang berada di atas meja kerja bilik peribadinya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

MATA Dato' Zulkifli dialihkan ke arah tabletnya lalu dibaca dokumen-dokumen yang berada di atas meja kerja bilik peribadinya. Air kopi yang pada mulanya panas kini bertukar suam. Sedikitpun masih tidak berkurang paras, menandakan Dato' Zulkifli masih belum menghirupnya. Mungkin terlalu sibuk sehingga lupa kewujudan air kopi buatan Puan Irnaida itu.

Sedang dia sibuk melakukan kerja-kerja pejabat yang tertangguh, pintu dibuka dari luar tanpa ada bunyi ketukan mahupun laungan salam. Dato' Zulkifli terus menghentikan urusannya.

Kini, tumpuan diberi sepenuhnya kepada Puan Irnaida yang kelihatan resah. Pasti ada sebab mengapa isterinya itu menerjah masuk tanpa pelawaannya terlebih dahulu.

"Kenapa?" Dato' Zulkifli terlebih dahulu membuka mulut. Isterinya itu kelihatan risau.

"Abang tak tengok artikel berita ke?"

Dato' Zulkifli berkerut. Pelik dengan perangai isterinya pada hari ini.

"Kenapa? Awak pun tahukan saya suka tengok berita pada pukul lapan malam," beritahu Dato' Zulkifli sekadar mengingatkan isterinya.

Sekali lagi tanpa pelawaan, Puan Irnaida terus menarik kerusi di hadapan suaminya itu lalu dilabuhkan punggung. Riak wajahnya usah dikatakan. Risau dan takut.

"Cuba awak cerita dekat saya apa yang sebenarnya terjadi? Kalau diam macam ni, sampai bilapun tak settle. Kenapa ni?"

"Ivy, abang!"

"Kenapa pula dengan Ivy? Dia ada kat Paris kan?" Dato' Zulkifli terus bertanya. Dia masih hairan.

"Sebenarnya, tadi saya ada baca artikel berita ni. Katanya berlaku rusuhan di Paris! Kes perdagangan manusia pun ada terjadi. Saya risaulah abang."

Kata-kata Puan Irnaida menyentak tangkai hati Dato' Zulkifli. Ditanggalkan cermin matanya lalu diletakkan di atas meja. Badan disandarkan ke kerusi. Jujur yang dia turut risau memikirkan anaknya itu. Nampaknya, keputusan mereka membenarkan Ivy pergi merupakan satu kesalahan besar!














───•¤•───


















BANGUNAN besar yang tersergam indah ini dipandang takjub oleh Ivy. Tidak dipedulikan langsung pandangan orang lain terhadapnya. Baginya, inilah pertama kali dia melihat bangunan yang menerapkan rekaan Inggeris pada zaman 90-an, menjadi bukti bahawa bangunan itu sebagai Universiti Amerika tertua di benua Eropah.

Sedang dia sibuk memerhati nilai-nilai seni yang terdapat pada bangunan itu, bahunya dilanggar kasar oleh seseorang. Pandangan mata terus dialih ke arah seorang gadis yang rambut panjangnya berwarna blonde.

Gadis itu berpaling dan mengukirkan senyuman sinis. Sedikitpun tiada perasaan bersalah mahupun permohonan maaf yang keluar daripada mulut itu. Ivy tergamam. Amirul yang memerhati dari dalam kereta hanya menggelengkan kepala.

RAHSIA SEBUAH HATI Where stories live. Discover now