BAB 19

36 1 0
                                    

Airah menapak masuk ke kawasan rumah. Dah gelap rupanya. Dia tunggu Izara keluar dari kereta. Izara kata 'kau masuk dulu, nanti aku masuk,'. Oleh kerana malas msnunggu Izara, Airah pun membuka kunci pintu rumah.

Eh kejap ! Apasal rumah dia tak berkunci? Izara ada kunci rumah ke tadi ? Ish. Bukan aku ke yang kunci rumah ni tadi ? Apa aku merepek ni ?

Airah yang sedikit hairan membuka pintu rumahnya. Gelap ! Seram sejuk pula aku! Airah baru hendak memetik suis lampu, tiba-tiba 'DUMMM' pintu tertutup dengan sendirinya.

Ya Allah, siapa punya kerja lah ni ? Airah membebel dalam hati. Dahlah aku takut ! Gelap pula tu ! Dia cuba memasang touch light phonenya namun phonenya pula habis cas.

"Izara, kau jangan main-main dengan aku, aku takutlah weii. Kau nak aku mati ketakutan ke ?!" Jerit Airah namun tiada sahutan. Makin berdebarlah jantung Airah.

Dia melangkah mencari suis lampu namun tiba-tiba dia tersentuh seperti rambut seseorang. Tapi rambut siapa ? Airah bagaikan hendak pengsan di situ.

"Janganlah takutkan aku," bebel Airah. Buat-buat berani..

Dia melangkah lagi, dia tertendang pula kaki entah kaki siapa yang duk suka menyadung kakinya itu. Bulu romanya berdiri tegak.

Siapa tak seram weii..

Sesaat, dua saat, tiga saat, jeng jeng jeng !

"SURPRISE !!" Jeritan entah siapa mengejutkan Airah. Airah mengurut dadanya menahan geram. Kalau ada penyakit jantung, boleh mati dia kat sini.

Dipandang orang sekeliling. Izara ?

"Kau permainkan aku erk ?" Duga Airah.

"Alah..sorrylah, ni semua laki kau yang plan. So salahkan laki kau. Bukan aku," Izara masih menghabiskan sisa senyumannya.

Airah semakin bingung. Laki ? Laki aku yang plan ? Tapi laki aku lost contact ! Macam mana dia boleh ... dia pura-pura lost contact ke ?!

"Mana Daniel ?" Soal Airah setelah menyedari Daniel tidak ada di situ. Kalau bukan Daniel yang rancang, siapa lagi laki dia selain Daniel. Atau dia yang amnesia ni ? Ish, tak logik langsung.

Semua orang memandang sekeliling. Berpura-pura mencari Daniel. "Eh, tadi dia ada kat sini. Tak tahu pula dia pergi mana ? Mana Daniel pergi ? Ada siapa-siapa tahu tak ?"

Yang lain menggeleng. Airah bertambah sebak. Habistu, laki aku mana ?

"I love you sayang,"

Satu suara dari arah belakang. Airah menoleh. Daniel ?!

"Hubby ?"

"Ya, Happy Valintine Day sayang," ucap Daniel seraya memberi Airah sejambak bunga mawar berwarna merah hati. Daniel memeluk Airah dengan erat. "I miss You," ucapnya lagi.

Airah menangis.

"Ni benar-benar hubby ke ? Sayang tak mimpi kan ? Kan ? Sayang tak mimpi kan ?" Soalan yang sama disoal berkali-kali.

"Ye, sayang tak mimpi. I'm real your hubby okay ?"

"Sorry Airah, aku terpaksa ikut plan Daniel. Dia kata nak bagi kau surprise," kata Izara sambil tersengih.

"Patutlah kau paksa aku keluar, rupanya rakan subahat si Daniel ni,"

"Eheh.. tapi kau sayang laki kau juga kan ? Alahh.. kau takyah lah nak marah-marah. Plan ni suami tercinta kau yang rancang. Not me okay, I just dengar arahan macam hamba abdi,"

Semua tergelak mendengar kata-kata Izara.

☆☆☆

"So, selama ni hubby tak ada amnesialah ?"

"Tak ada, tu plan hubby je. Tapi fasal skrin nadi tu, may be betul kut sebab tetiba nadi hubby tak berfungsi lagi. Tapi sebab Allah nak hubby jaga sayang leklok, dia bagi hubby peluang kedua untuk jaga sayang," terang Daniel.

Apabila memikirkan soal skrin nadi tu, Airah sebak. Masa tu dia hampir kehilangan Daniel.

"Time hubby accident tu kan, sayang banyak menangis tahu. Bila dapat tahu hubby accident, sayang rasa macam nak mati aje. Tapi bila hubby dah sedar, sayang bersyukur sangat-sangat walaupun hubby tak kenal sayang. Ehh.. bukan tak kenal tapi pura-pura tak kenal k ? Masa tu sayang rasa sayang betul-betul dah kehilangan hubby. Sayang rasa hidup sayang tak bermakna lagi kalau hubby dah tak ada. Tapi last-last, sayang dapat tahu ni plan hubby rupanya. Saja erk nak buat orang sakit jantung,"

Amboii, karangan pula cerita bini aku ni. Cute je aku tengok dia bercerita tadi.

"Sorry sayang. Hubby pun tak nak lah nak rancang plan macam tu tapi disebabkan hubby nak bagi surprise pada sayang fasal Hari Valintine tu, hubby terpaksa buat. Masa hubby pura-pura tak kenal sayang tu, hubby rasa bersalah. Nak aje hubby terus terang masa tu tapi hubby kena teruskan juga plan tu and see.. hubby dah ada sayang and sayang pun dah ada hubby kan ? Sayang janganlah nangis-nangis lagi. Hubby dah ada kat sisi sayang," karangan berapa patah perkataan entah Daniel bagi pada Airah.

Airah menyentuh wajah Daniel. Comel. Daniel mengangkat keningnya. Cepat-cepat Airah mengalihkan topik.

"Sayang nak mandi dulu lah,"

"Eh bukan sayang dah mandi ke tadi ?"

"Tak, sayang cakap sayang nak turun bawah. Nak makan,"

"Sayang dah makanlah,"

"Err sayang...sayang.. hehe sayang sebenarnya ...uwaaaa," terjerit Airah apabila Daniel menariknya ke atas katil.

Berdebar pula jantung aku ni!

"Sayang ingat sayang boleh lepas dari hubby macam tu je ? No way okay," dia memainkan jari telunjuknya di leher Airah.

Seram sejuk pula Airah dibuatnya.

"Luka hubby belum sembuh lagi tu, jangan nak macam-macam erk ?"

"Alaa.. luka ni tak sakit dah. Tak teruk mana pun. Luka sikit je. Sekarang ni hubby nak kita mainkan peranan kita sebagai suami isteri yang sebenar-benarnya sah,"

Airah terlopong. Amende laki aku ni ? Baru balik dah gatal. Ala, laki aku juga.

"Tapi,"

"No tapi-tapi," Daniel tersengih. Cair pula hati aku ni, getus hati Airah..

Pap! Lampu terpadam. Malam tu hanya kedengaran bunyi cengkerik yang menemani dunia malam.

Beriku Peluang KeduaWhere stories live. Discover now