543. Ders :
28. Cüz, 58. Sûre, 543. Sayfa
Mücâdele Sûresi
12-21. Âyet-i Kerîm'eler.بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ
12
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً
"Ey iman edenler! Peygamber ile gizli bir şey konuşacağınız zaman bu konuşmanızdan önce bir sadaka verin."Bu emirde,
-Peygambere tazim,
-Fakirleri faydalandırmak,
-Sualde aşırı gitmekten sakındırmak,
-Samimi olanla münafık olanı, ahireti sevenle dünyayı seveni birbirinden ayırmak gibi incelikler vardır.
Bu emrin mendubiyet mi yoksa vücub mu ifade ettiğinde ihtilaf edilmiştir. Lakin bir sonraki ayetle mensuhtur. Bir sonraki ayet her ne kadar tilâvet olarak bu emrin hemen peşinde gelmişse de, nüzül itibarıyla beraber değildir.
Hz. Ali (Radıyellâhü Anh) şöyle der: "Kur'anda bir ayet var ki, o ayetle benden başkası amel etmedi. Bir dinar param vardı, onu bozdurdum. Hz. Peygamberle gizli olarak bir şeyi konuşacağım zaman o paradan bir dirhem sadaka verirdim."
Bu açıklama, üstteki sadaka emrinin vücub ifade etmesine göredir. Bu rivayet, sahabeden imkân sahibi zâtların bu ayeti uygulamadıkları anlamına gelmez. Zira diğer ayet gelip de hükmü kaldırılıncaya kadar imkân sahibi zâtlardan gizli bir şey konuşan olmamış olabilir.
ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ
"Bu sizin için daha hayırlı ve daha temizdir."Bu şekilde sadaka vermeniz, şüphe içinde kalmanızdan ve mal sevgisine mağlup olmanızdan çok daha hayırlı ve daha temizdir.
"Daha hayırlı..." ifadesi, peygamberle gizli konuşma öncesindeki sadaka emrinin mendubiyet bildirmesini hissettirir.
Lakin devamındaki "şayet bir şey bulamazsanız..." ifadesi, vücuba delâletinin daha kuvvetli olduğunu gösterir.
فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
"Şayet bir şey bulamazsanız, artıkAllah Ğafur – Rahîm'dir (bağışlayan ve merhamet edendir)."
13
أَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَاتٍ
"Baş başa konuşmanızdan önce sadakalar vermekten korktunuz mu?"Sadaka vermekle fakir olacağınızdan mı korktunuz?
Veya "şeytanın size vaat ettiği fakirlikten dolayı, öncesinde sadaka vermekten korktunuz mu?
Ayette "sadakalar" şeklinde çoğul gelmesi,
-Muhatapların çoğul olması sebebiyledir.
-Veya fısıldaşılan şeylerin çokluğundandır.
فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ
"Bunu yapmadığınıza ve Allah da sizi bağışladığına göre, artık namazı dosdoğru kılın, zekâtı verin, Allah'a ve Rasûlüne itaat edin."
ŞİMDİ OKUDUĞUN
✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚
EspiritualKur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 devamıdır. Kapak Tasarımı : @Fatel16_13 kardeşimize aittir