545. Ders :
28. Cüz, 59. Sûre, 545. Sayfa
Haşr Sûresi
04-09. Âyet-i Kerîm'eler.بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ
4
ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ
"İşte bu, onların Allah'a ve Rasûlüne karşı gelmeleri sebebiyledir.""İşte bu" ifadesi, onların başlarına gelen ve ilerde gelecek olana işarettir.
Veya bununla sadece ahiretteki azaplarına işaret edilmiş olabilir.
وَمَن يُشَاقِّ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
"Kim Allah'a karşı gelirse bilsin ki, Allah'ın azabı şiddetlidir."5
مَا قَطَعْتُم مِّن لِّينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوهَا قَائِمَةً عَلَى أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيُخْزِيَ الْفَاسِقِينَ
"Hurma ağaçlarından her neyi kestiniz, yahut kökleri üzerinde dikili bıraktınızsa hep Allah'ın izniyledir ve O'nun, fasıkları rezil etmesi içindir."Bunu yapmanız veya size bu konuda izin verilmesi, onların fıskına mukabil Allahın onları zillete düçar etmesi içindir.
Rivayete göre Hz. Peygamber, onların hurma ağaçlarının bir kısmının kesilmesini emretmişti. Bunun üzerine "Ya Muhammed, Sen yeryüzünde fesattan nehyederdin, bu hurmaları kesmek ve yakmak ne oluyor!?" dediler. Ayet, bununla ilgili olarak indi.
Bununla, çileden çıkarmak için kâfirlerin diyarını yıkmak ve ağaçlarını kesmenin caiz olduğuna delil getirildi.[1>
6
وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ
"Onlardan Allah'ın peygamberine kazandırdığı ganimetler için, siz at ya da deve koşturmuş değilsiniz."Bu şekilde savaşsız elde edilen ganimete "fey" denilir. Fey kelimesi "dönmek" manasından gelir. Çünkü mülk gerçekte Allahındır. Allah, insanları ibadeti için yaratmıştır. Onlar için yarattıklarını da kendisine tâate vesile olsun diye yaratmıştır. Dolayısıyla malın Allaha itâat edenler için olması münasiptir.
Beni Nadirin beldesi Medineye iki mil mesafede idi, bu yüzden sahabe bu sefere yürüyerek katılmıştı, ayrıca ciddi bir savaş da olmamıştı. Bundan dolayı, ihtiyacı olan üç kişi dışında savaş ganimetinden Ensar'a bir şey verilmedi.
وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَن يَشَاء
"Fakat Allah, elçilerini, dilediği kimselere musallat kılar."Allah, inkârcıların kalplerine korku bırakarak, peygamberlerini onlara galip kılar, üstün yapar.
وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
"Allah her şeye kadirdir."Dilediğini bazan zahiri vasıtalarla yapar, bazan da başka şekilde yapar.
7ّ
مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ
"Allah'ın o beldelerin ahalisinden Rasûlüne verdiği ganimetler, Allah'a, Rasûl'e, ona akrabalığı bulunanlara, yetimlere, yoksullara ve yolcuya aittir."
ŞİMDİ OKUDUĞUN
✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚
EspiritualKur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 devamıdır. Kapak Tasarımı : @Fatel16_13 kardeşimize aittir