562. Ders :
29. Cüz, 67. Sûre, 562. Sayfa
Mülk Sûresi
13-26. Âyet-i Kerîm'eler.بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ
13
وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ
"Sözünüzü ister gizleyin, ister açığa vurun; (fark etmez)."إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
"Çünkü O, kalplerde olanı hakkıyla bilendir."Çünkü Allah, vicdanlarda ne varsa, bunlar gizliden veya açıktan ifade edilmezden önce hepsini bilendir.
14
أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ
"Yaratan bilmez mi?"Eşyayı kudreti ve hikmeti gereğince icad eden Zât, gizli ve açık olanı hiç bilmez mi?
وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
"O, Latîf – Habîr'dir. (En gizli şeyleri bilir, her şeyden hakkıyla haberdardır.)"O'nun ilmi, mahlûkatının hem görülen, hem de görülmeyen kısımlarına ulaşır.
Sebeb-i nüzûl
Rivayete göre, müşrikler kendi aralarında bazı şeylerin Allah tarafından Hz. Peygambere (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) bildirildiğini görünce şöyle demişlerdi: "Gizlice konuşun, ta Muhammedin ilahı bunları duymasın."
Allahu Teâlâ bu ayetle onların cehaletine tenbihte bulundu.
15
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا
"O ki, yeryüzünü sizin ayaklarınızın altına serdi."فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا
"Haydi onun omuzlarında yürüyün."Ayetteki "menakib" kelimesi "menkeb" kelimesinin çoğuludur. Bu kelime devenin omzu için de kullanılır. Ayet, bu hâliyle arzın tamamen insana musahhar kılındığını anlatır. Çünkü arzın omuzları bile insanın gidebileceği şekilde emrine âmâde kılınmışsa, insana itâat ettirilmeyen bir şey kalmamış demektir.
وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ
"Ve O'nun rızkından yiyin."وَإِلَيْهِ النُّشُورُ
"Dönüş ancak O'nadır."Dönüş O'nadır. O, verdiği nimetlerin şükründen size soracaktır.
16
أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ
"Semada olanın sizi yere geçirmesinden emin mi oldunuz?"Semada olanın, Karuna yaptığı gibi sizi de yere batırıp orada kaybolup gitmenizden emin mi oldunuz?
"Semada olan"dan murat
-Âlemin tedbiriyle görevli meleklerdir.
-Veya "emri semada olan", "hükmü semada olan" takdiriyle Allahu Teâlâdır.
-Veya bu ifade Arabların zannına göre gelmiştir. Çünkü onlar "Allah semadadır" diyorlardı.
فَإِذَا هِيَ تَمُورُ
"(O zaman) bir de bakarsınız yeryüzü şiddetle çalkalanıyor."
ŞİMDİ OKUDUĞUN
✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚
EspiritualKur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 devamıdır. Kapak Tasarımı : @Fatel16_13 kardeşimize aittir