SEGALA barang di atas meja kerjanya dikemas sebelum beg baju yang sudah siap dibawa diambil. Jam tangan yang sudah menginjak jam 3.00 petang dipandang.
'Aku tak boleh lewat ni,' Bingkas Medina mengangkat punggungnya.
"Kau tergesa-gesa ni nak ke mana?" soal Ella melihat beg besar yang dibawa bersama. "Kau lari rumah eh?"
"Banyaklah kau! Aku nak balik kampung ni ada yassin. Lusa kan dah nak masuk bulan ramadan, family aku sambut dekat kampung. Itu yang aku siap-siap dari sini aje."
"Ohh... faham."
"Aku gerak dululah." ujar Medina sambil tangannya masih sibuk mencari grab melalui aplikasi di telefon pintarnya.
"Okey, bye."
"Pin! Pin!"
Bunyi hon kereta yang membingitkan telinga membuatkan Medina menoleh ke arah pemilik kereta. 'Siapalah hon hon orang ni.' cemuh Medina geram. 'Dia ingat dia seorang aje ada kereta. Aku tak ada. Eh, memang aku tak ada kereta pun. Sejak bila aku ada kereta pulak.'
Cermin pintu kerete Mercedez-Benz ditrurunkan. Wajah Hazwan terjengul dengan sebaris gigi putih ditayangkan. "Cikgu!"
Ternaik kening Medina melihat Hazwan yang nampak sungguh teruja melihatnya. "Hazwan?"
"Cikgu nak ke mana tu? Dengan bawa beg besar lagi ni, lari dari rumah ke?" seloroh Hazwan.
'Hailah ini semua orang. Nampak aku dengan beg besar aje kata aku nak lari rumah. Ingat aku budak kecik ke nak lari rumah bagai?' Medina mengherotkan bibirnya. 'Tepuk dahi lah cenggini.'
"Banyaklah kamu ni Hazwan, cikgu bukan nak lari rumahlah. Cikgu nak balik kampung."
"Oh, maaf." Hazwan tersengih sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"So, cikgu tengah tunggu ayah cikgu ameklah ni?" soal Hazwan lagi.
"Takdelah, cikgu pergi naik grab aje. Ibu dan ayah cikgu dah balik dulu untuk buat persiapan yassin malam ni. Lagipun bukan jauh pun, dekat kota aje."
Hazwan sekadar mengangguk. "Hrmm... Cikgu best tak puasa awal ramadan dekat kampung?"
Terkebil-kebil mata Medina mendengar soalan Hazwan yang sangat comel itu.
"Okey, best."
"Best? Kalau Wan nak ikut cikgu balik kampung boleh tak?" soal Hazwan selamba.
Terbeliak mata Medina mendengar permintaan anak murid seorang itu. Belum pernah ada orang mahunya mengikutnya balik kampung. Hazwan adalah orang pertama yang memintanya.
"Wan!" Hayyan yang sejak dari tadi menjadi pemerhati sudah mula bersuara dengan permintaan selamba adiknya itu.
"Tak boleh ke cikgu?"
Liur di tekak diteguk Medina. Dia mula serba salah.
"Wan, kamu jangan mengada boleh tak?" Hayyan sudah menjegilkan matanya pada adiknya. Geram dengan adiknya tidak tahu malu itu.
"Ala... Wan tak pernah rasa rasa balik kampung. Tiap-tiap tahun berpuasa dan raya dekat Australia. Mana feel kampung." lirih Hazwan.
Melihat Hazwan yang beriya-riya untuk ikut membuat Medina tidak sampai hati untuk menolak. "Nak ikut ke?"
"Boleh ke?" soal Hazwan dengan nada teruja.
"Boleh aje."
"Yeah!" Hazwan bersorak riang apabila menunaikan permintaannya.
YOU ARE READING
🄱🄴🄲🄰🅄🅂🄴 🄸🅃'🅂 🅈🄾🅄! ✔
RomanceB. I. Y 💟 Kenangan itu terlalu manis untuk dibuang namun terlalu pahit untuk ditelan. Itulah sebuah cerita untuk wanita bernama Ariana Mediana. I'm too excited when ship was sailing, but I forgot when ship in the middle of the ocean could sink anyt...