Bab 30

2.1K 60 3
                                    

Tiara terus peluk Rabia sebaik saja nampak Rabia di lapangan terbang. Tergamam Rabia. Cik puan ini memalukan! Tolong berhenti! Riak wajah berubah lebih-lebih lagi apabila melihat Rafid naik turun kening. Nasib baik Tuan Tariq hanya senyum. Wah, Tuan Tariq pun dah ceria semacam. Puan Tiara dah buat apa kat bos?

"Dahlah tu. Jatuh reputasi Rabia nanti." ujar Tariq. Menarik bahu isteri.

"Iya ke? Maaf Rabia." Cepat-cepat Tiara tepuk-tepuk baju bush jacket hitam Rabia.

"Rabia, bawa puan balik dulu. Saya nak ke pejabat."

Huh, kenapa pula? Tiara dah muncung. Baru jer sampai Malaysia, suami dah sibuk nak kerja.

"Abang, balik vila dululah. Please..." Renget Tiara. Digenggam tapak tangan suami.

Suami tekup kedua-dua pipi isteri dan mendekatkan wajahnya. Ingin sekali dia menyentuh bibir isteri tapi, takut Rabia pengsan. Ha ha ha...

Rabia rasa seperti burung helang melintas depan mata. Wow, puan renget manja dekat bos!

Abang? Rafid tunduk. Sembunyi sengihan. Apa agaknya Tiara buat? Agaknya, Tiara doa nak bos sayang dia? Kalau betul... Alhamdulillah dah termakbul doa.

"Honey, I can't spend all my time with you, ok?"

Honey? Ok, seekor lagi burung helang terbang tajam depan mata. Rabia lihat Rafid. Wah, Rafid tersengih tayang gigi.

"Sayang, ikut Rabia balik." Tariq Zayyan lurut pipi isteri sebelum ikut Rafid.

Sayang? Whoa... seekor lagi... Dah dah Rabia. Bawa puan balik. Burung helang tu tak ujud pun! Yap, bawa puan yang dah tayang muka sedih ditinggalkan tuan balik ke vila.

Di vila, Tiara terus ke bilik. Rindu penjaranya.

"Rabia, mana Mr Knock Out?"

"Dalam bilik Tuan Tariq."

"Kenapa?"

"Entah. Tuan Tariq call suruh pindah barang-barang puan ke biliknya."

Tiara ketawa. Cepatnya suami. Mesti nak tidur berteman. Mengaku dia pun sama.

"Apa puan buat dekat Tuan Tariq. Gembira semacam saja!"

"We fall in love, Rabia!" Jerit Tiara gembira.

"Rabia, awak pun mesti try. To be in love, memang best!"

Ok, sah burung helang melintas lagi depan muka. Hati bos yang keras dah lembut?

"Agak-agaklah puan, nak suruh saya bercinta segala. Lelaki bukan macam teddy bear puan tu. Boleh dapat kat pasar raya. Lagipun, mana ada lelaki nak jatuh cinta dengan saya. Tengok saya pun, mereka takut."

"Awak kena ubah cara penampilan awak. Sini saya ada hadiah untuk awak."

Tiara buka beg pakaiannya yang telah dibawa masuk oleh pembantu rumah.

"Wallah, long dress! Saya pilih khas untuk Rabia masa saya di Monaco. Cantikkan?"

Tiara letak baju di badan Rabia. Emm.. sesuai sekali gaun warna biru teal yang bahagian atas hingga ke pinggang di lapik dengan renda berwarna perak dengan Rabia. Lengan separuh siku juga terdapat renda. Dia berkenan sungguh dengan rekaan renda di baju tu. Cantik

"Try lekas." Arah Tiara.

"Tak naklah."

Rabia tolak. Seumur hidup dia tidak pernah pakai pakaian begini.

"Rabia, ini arahan!" Tiara tolak Rabia ke bilik air.

"Selagi awak tak pakai, awak tak boleh keluar."

Prisoner of Tariq ZayyanWhere stories live. Discover now