AKU hanya melihat dari jauh Danial menerima surat cinta, hadiah bunga dan coklat sempena hari kekasih dari pelajar perempuan di sekolah. Danial sememangnya pelajar terhangat di pasaran kerana memiliki wajah yang kacak dan antara pelajar harapan SPM tahun ini.
Untunglah ramai peminat. Tak macam aku satu apa pun tak dapat. Nak kata ada peminat tu jauh sekali. Tetapi aku tetap bersyukur kersna miliki kehidupan yang bahagia. Walaupun tidak sesempurna kehidupan orang lain.
"Dania" aku yang baru sahaja melabuhkan punggung di kerusi dekat pondok sekolah terkejut mendengar suara Danial memanggil namaku dari belakang. Belum sempat aku menoleh longgokan coklat berselerak di atas meja.
"Untuk awak," katanya. Kemudian beredar dari situ.
.Aku dan Danial sudah berkawan sejak kecil. Meskipun dari latar belakang keluarga yang berbeza. Tetapi hubungan kami memang akrab. Aku boleh katakan dia satu-satunya kawan lelaki yang ikhlas berkawan denganku.
"Wow my favourite." Lebar senyum aku ukir. Orang yang lain yang dapat hadiah coklat, orang lain yang makan. Rezeki tak elok ditolak.
"Oh ya." Danial berpatah semula untuk mencari sesuatu dibalik coklat yang pelbagai jenis dan brand. Kemudian dia menghulurkan sekeping nota yang dilekatkan pada coklat
"Apa ni?" Aku bertanya hairan.
"Tadi ada budak lelaki mana entah minta saya bagi tu kepada awak. Tak sangka awak pun ada secret admire. Unbelievable." Dalam muka yang serius itu, sempat juga dia perli aku.
"Seriuslah untuk saya?" Soalku kurang percaya.
Danial hanya mengangguk. Kemudian beredar dari situ.
"Wow! Orang lain dapat kad, surat cinta. Aku dapat nota? Unik." Aku menggumam sendiri.
Aku membuka kertas berwarna merah jambu yang dilipat kemas itu dengan perasaan sedikit berdebar. Apalah agakanya yang terkandung dalam sticky note tersebut. .
"terlebih dahulunya maaf,
Kerana hanya mengirim nota ringkas ini,
Maaf, kerana saya hanya berani
Melihat awak dari jauh.
Suatu hari nanti,
Saya berharap saya diberikan keberanian
Untuk berhadapan dengan awak"
Dari saya yang hanya melihatmu dari jauh
Tanpa sedar bibir mengukirkan senyuman saat membaca bait-bait kata dalam kertas kecil itu.
"Ni puisi ke apa?" Aku melarikan pandangan dari kertas tersebut lalu memerhati kawasan sekeliling. Manalah tahu ada seseorang sedang memerhati. Sayangnya tak ada sesiapa yang mencurigakan.
"Takkanlah Danial nak main-mainkan aku?"
Aku memandang kembali ke nota dan membaca semula bait-bait ayat yang ditulis. Sejujurnya hati rasa tersentuh kerana seumur hidup, aku belum pernah mendapat nota atau surat dari seseorang seperti ini. Yelah, aku bukanya pelajar femes.
Selepas menerima puisi tersebut, aku cuba mencari seseorang yang memberikan nota tersebut kepada aku. Tetapi sehingga ke saat ini aku belum menemuikan jawapan. Bukan satu nota yang aku dapat. Tetapi beberapa nota yang dilekatkan di atas meja dan dikirim kepada pelajar lain untuk diberikan kepada aku/
YOU ARE READING
Puisi Cinta Si Pengecut
Science FictionKerana tidak berani meluahkan perasaanya kepada Dania. dia hanya menulis bait-bait puisi di atas helaian kertas. Dapatkah Dania mencari peminat rahsianya itu?