Bab 44

1.7K 61 7
                                    

Banyak yang Tiara belajar daripada Mak Ita. Ternyata Mak Ita pandai masak. Kalau dulu masa kecil, dia suka makan kuih lopes Mak Ita, sekarang dia suka semua kuih muih yang Mak Ita buat. Bukan nak puji diri sendiri, tapi dia pun dah pandai buat berbagai-bagai jenis kuih. Tentu sekali chef Mak Ita yang ajar. Chef kesayangannya juga dah janji nak ajar dia masak rendang daging dan lauk pauk untuk hidangan kenduri. Di samping menyediakan lauk pauk di restoran, Pak Uda juga ambil oder untuk majlis-majlis keramaian. Pak Uda mempunyai beberapa orang pekerja untuk membantunya.

"Tiara nak ke mana tu?" jerit Pak Uda apabila melihat Tiara sudah masuk ke dalam perut kereta. Dia tergesa-gesa mendekati Tiara.

"Saya nak ambil ayam kat pasar. Mak Ita kata ayam tak cukup. Dia dah oder kat Pak Aji tadi." Ujar Tiara.

Sudah hampir sebulan dia tinggal dengan Pak Uda dan Mak Ita. Dah tahu hampir kesemua jalan di bandar Jitra ini.

"Biar Pak Uda saja. Kamu pergi masuk." Arah Pak Uda. Dia bukakan pintu kereta.

"Pak Uda kan sibuk. Biarlah saya ambil. Pasar tu dekat saja pun." Bantah Tiara. Namun kaki dah melangkah keluar.

"Dekat-mekat! Dah pergi masuk. Tolong Mak Ita di dapur saja. Ingat jangan nak memandai duduk kat kaunter pulak."

Pak Uda masuk dalam kereta. Tersengih melihat riak muka Tiara. Sejak Tiara ada, kehidupan dia dan isteri semakin ceria.

Tiara masuk semula ke dapur. Pakai semula apron. Singsing lengan baju ke atas. Betulkan tudungnya. Sejak tinggal dengan Mak Ita, Tiara berhijab. Tiara kembali menggoreng ayam separuh masak untuk dibuat ayam masak merah.

"Hai, cepatnya balik? Mana ayamnya?" Mak Ita letakkan daging yang telah siap dipotong atas meja. Mula menyediakan bahan untuk buat rendang daging.

"Pak Uda tak bagi saya pi. Dia yang nak pi sendiri. Pak Uda tu terlebih protektif daripada Mak Ita laa." Rungut Tiara.

"Kami tak nak apa-apa terjadi kat sayang."

Tiara senyum namun senyuman manisnya jadi hampar. Mati pula di tengah jalan kenangan.

Sayang, saya rindu sayang. Rindu sangat.

Whoissh suara suami! Dia pusing. Tak ada pun. Hai Cik Akal, suami buat lagi. Ganggu Cik Hati. Cik Hati dah tak keruan. Cik Jantung dah gantung gambar suami buat renungan. Jahatnya.

"Kenapa ni? Rindu suami?"

Eh, Mak Ita macam tahu saja. Ada kuasa telepathy kah?

"Ha ah. Macam dengar suara dia."

Dia dah ceritakan kepada Mak Ita dan Pak Uda tentang dua perkahwinannya. Yap, tentang arwah Tazzim hinggalah ke sebab musabab dia kahwin dengan Tariq Zayyan. Komen Mak Ita ada pro ada kontra dengan tindakannya tinggalkan suami. Tapi, komen Pak Uda semua kontra. Kalau dah kahwin lebih dari satu, suami kenal adil. Tak boleh berat sebelah. Tak salah kalau Tiara nak merajuk. 

Eh, ini kes merajukkah? Cik Hati blur sekejap masa tu. Tak pernah terfikir yang dia tu merajuk. Dia tinggalkan suami sebab nak suami bahagia, betulkan?

"Pergi jumpa dia, sayang. Kamukan masih isteri dia."

"Saya belum bersedia. Lagipun saya yakin dia bahagia dengan Freya. Dia tidak perlu saya."

"Benda tak nampak di mata, mana kamu tahu? Entah-entah dia juga rindu isteri yang comel ni."

"Mungkin rindu saya tapi peluk Freya." Nada merajuk. Betullah ini kes merajuk. Ha ha ha. Sedih.

"Kita ni perempuan, jangan cepat main dengan perasaan. Tak ke mana nanti. Mak Ita tahu hati kamu masih sakit tapi hati yang sakit perlu di ubati. Bukan terus biar sakit. Ubat hati kamu tu, hanya ada kat Tariq Zayyan."

Prisoner of Tariq ZayyanWhere stories live. Discover now