Akhirnya, Tiara di depan mata. Ya Allah, terima kasih banyak-banyak. Dipeluk Tiara erat.
"Issh berapa lama lagi kau nak peluk aku ni. Bau kau dah melekat kat aku, tau tak?"
"Biar! Bernanah tahu hati aku ni tunggu kau call. Sekarang baru rasa kudis hati ini nak sembuh. Baru jer, belum lagi. Aku tengah tampal plaster."
Tiara ketawa kecil. Hai, Aida bawa dialog gila-gila dia sama. Habislah dia. Takut berjangkit.
"Iyalah salah aku. Tapi, baik kau lepaskan aku cepat. Tu Pak Uda dah lihat kita semacam."
Aida tersengih. Jadi, ini Pak Uda. Boleh tahan. Mesti masa muda-muda dulu lawa macam arwah Jins Samsuddin dalam Sarjan Hasan. Eh, ada kesamaanlah jelingan mereka. Ha ha ha.
Wanita yang senyum lawa sebelah Pak Uda tu mesti Mak Ita. Kecil molek macam mak dia kat kampung. Umur pun mungkin hampir sama dengan mak tersayang.
"Mak Ita, Pak Uda ini kawan baik saya, Aida Rahim."
"Apa khabar mak cik, pak cik?" Aida salam Mak Ita. Pancarkan barisan gigi putihnya.
"Baik Aida. Aida panggil saja Mak Ita dan Pak Uda. Kami gembira dapat jumpa Aida. Tiara ni banyak cerita tentang Aida dan keluarga Aida. Mak Ita rasa macam dah kenal sangat dengan Aida."
"Iyakah?" Emm cerita yang dia ada perangai gila-gilakah?
"Aku cerita yang baik-baik saja. Yang buruk aku simpan."
Tiara meraih lengan Aida. Ajak Aida duduk di sebelahnya.
"Baiknya kau. Serius, kau apa khabar? Kenapa kau kurus ni? Kau tak lalu makan sebab rindu kat aku kah? Tak pa, aku dah ambil cuti lima hari. Jadi campur dengan 2 Sabtu dan 2Ahad, aku ada sembilan hari nak kacau kau. So young mama, aku nak kau makan banyak-banyak depan aku."
"Kau ingat aku ni dugong!" Tiara menampar lengan kawannya.
"Dugong kepala dua!"
Aida sandarkan kepala dia dekat dengan kepala Tiara. Muncungkan bibir. Tiara ikut. Kedua-duanya pecah ketawa. Dahulu mereka selalu main buat muka pelik-pelik macam ni.
"Emm inilah yang kami tunggu. Sejak kami jumpa Tiara, tak pernah dia ketawa macam ni." Ujar Mak Ita. Jari menyeka air mata yang mengalir di hujung mata. Alhamdullilah.
"Mak Ita, jom kita tinggal budak-budak ni. Mesti banyak yang mereka nak sembang. Aida boleh tidur kat bilik sebelah bilik Tiara kat atas."
"Terima kasih. Saya harap saya tak menyusahkan." Aida terus senyum.
"Tak dak susahnya. Mak Ita dah siapkan makanan kat dapur. Aida buat macam rumah sendiri. Tiara, ingat makan yer. Kalau Tiara atau Aida nak apa-apa, telefon saja Mak Ita. Nanti Mak Ita suruh budak-budak kat restoran tu hantar. Mak Ita dan Pak Uda pergi dulu."
"Bertuahnya kau, Mak Ita dan Pak Uda tu sah-sah sayang kau." Komen Aida sebaik saja Pak Uda dan Mak Ita keluar.
Tiara tarik hidung Aida. Tetap mancung. Merah bila dilepaskan. Ditolak dagu. Naik sikit. Yap, tahi lalat kecil bawah hidung tetap ada. Sah ini memang Aida yang ori. Bukan palsu.
"Kau ni kan tak habis dengan perangai buruk kau. Aku ni ori. Bukan palsu." Ditolak tangan kawannya. Sengaja nak buat perangai pengesahan yang entah apa-apa.
"Saja nak confirm tahi lalat kecil kau masih adakah tak. Kau ok, tak?"
"Aku ni ok. Kau tu yang tak ok. Kau tentu teringat suami kau yang tak guna tu kan?"
Ouch! Tangan Tiara dah melekat ke dada. Tembak guna peluru mulut Aida mengena sasaran.
"Aida, dia suami aku. Tolong jangan mengutuk dia depan aku."
YOU ARE READING
Prisoner of Tariq Zayyan
Romance"Saya tak salah." Ujar Tiara lemah. Kenyataannya, dia sedar dia tidak boleh mengubah apa yang telah terjadi. Dia tidak boleh ubah apa-apa. Hah, masih berani nak terus pertahankan diri! "I don't give a damn. For me you're guilty as hell!" Bentak Tari...