21. Isabel Fallová alebo lekcia o kritike

128 9 1
                                    

VAROVANIE! V ČLÁNKU SA VYSKYTUJÚ ZMIENKY NA SAMOVRAŽDU!

Písal sa január 2020. Svet sa ešte len dozvedal o záhadnom víruse z Číny a asi málokto čakal, že sa z neho vykľuje patogén, ktorý spôsobí celosvetovú pandémiu. V januári okrem toho vyšiel aj v magazíne Clarkesworld prvý publikovaný príbeh od začínajúcej autorky Isabel Fallovej s názvom I Sexually Identify as an Attack Helicopter a rozprúdil mimoriadne vášnivú debatu na Twitteri. Niet sa však čomu čudovať. Na prvý pohľad evokuje tento názov internetové meme, ktoré je používané proti trans ľuďom a zosmiešňuje ich identity, takže dá sa očakávať, že niekoho by ten názov dokázal poriadne rozhnevať.

Za takýmto názvom sa však skrýva príbeh, ktorý do hĺbky skúma koncept rodu v sci-fi prostredí. Názov je jednoducho prebraté transfóbne meme s úplne opačným a hlavne ironickým zámerom od pôvodného, podobne ako anglické slovo queer, ktoré bolo kedysi nadávkou pre LGBT+ ľudí, ale tí sa ho rozhodli prijať ako pozitívnu identifikáciu seba samých.

Toto však obrovské množstvo ľudí na Twitteri nepochopilo a to vyústilo nakoniec v to, že autorka príbehu sa rozhodla príbeh nadobro stiahnuť a strávila istý čas v psychiatrickom zariadení kvôli myšlienkam o sebapoškodzovaní a samovražde.

Kvôli tomu, čo jej ľudia na sociálnej sieti urobili, sa tiež Isabel rozhodla prerušiť svoju rodovú tranzíciu. Áno, čítate dobre. Síce sa pri zverejnení príbehu rozhodla spolu s vydavateľom udať iba dátum svojho narodenia (r. 1988) a ostatné vynechať, svet sa napriek tomu neskôr dozvedel, že Isabel Fallová je (resp. bol) pseudonym transrodovej ženy.

Samotná Isabel sa rozhodla o tomto incidente s jej príbehom prehovoriť až o 18 mesiacov neskôr pre portál Vox a jej príbeh nám ukazuje to, ako niekedy ľudia s dobrými úmyslami vedia druhým ublížiť.

ISABEL, ISABEL, KTO LEN ŽE SI, ISABEL?

Keď príbeh I Sexually Identify as an Attack Helicopter prvýkrát vyšiel, tak sa dočkal kritického ohlasu a to hlavne na diskusných fórach Clarkesworldu. Tweety, ktoré z prvých 10 dní od vydania príbehu existujú, sú vo valnej väčšine pozitívne a často práve od trans ľudí. V komentárovej sekcii pod príbehom na Clarkesworld a neskôr aj na Twitteri sa však začala šíriť paranoja ohľadom identity Isabel Fallovej. Prítomnosť internetových trollov, ktorí sa príbeh rozhodli využiť na zosmiešňovanie trans ľudí, nijako tomu nepomohla.

Keď si zoberieme do úvahy to, že Isabel bola dovtedy osoba známa iba cez svoj pseudonym a pridáme k tomu provokatívny názov príbehu spolu s vyššie spomínanými trollmi, tak nie je až tak prekvapivé, že veľké množstvo ľudí jej príbeh začal znepokojovať. O čom však jej príbeh je?

I Sexually Identify as an Attack Helicopter je militárna sci-fi poviedka zasadená do USA v budúcnosti, kedy sa štát rozhodol zneužiť koncept rodu v prospech vojensko-industriálneho komplexu a doslova premieňa niektorých regrútov na zbrane manipuláciou časti mozgu, v ktorej sa formuje koncept rodovej identity človeka.

Hlavným postavám Barb a Axis boli takto nanútené identity "helikoptéry" prostredníctvom procesu, ktorý viacerí čitatelia prirovnali ku konverznej terapii a Isabel využíva na opis tohto procesu viaceré zaujímavé analógie. Príbeh sa v podstate zameriava na tieto 3 koncepty: koncept rodu ako neoddeliteľnej súčasti seba, koncept rodu ako vonkajšieho pozorovateľného javu a to, ako štát môže využiť rod ako zbraň proti ľuďom (metaforicky, ale aj v tomto prípade doslovne).

Aj keď nie každému sadlo to, ako sa rozhodla Isabel preskúmať tieto koncepty, veľa iným ľuďom sa jej perspektíva páčila a často aj preto, že odrážala ich vlastné skúsenosti s rodom a pohlavím. Prečo by však Isabel dala svojmu dielu práve takýto kontroverzný názov?

Postrehy z Dračej kaviarneWhere stories live. Discover now