السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نبدأ على بركة الله
رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي* وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي* وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي
سبحانكَ اللهمَّ وبحمدِكَ وتباركَ اسمُكَ وتعالى جدُّكَ ولا إلهَ غيرُكَ
اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد💙
꧁꧂꧁꧂꧁꧂꧁꧂꧁꧂꧁꧂
عمر:فرحي أنا ودنيا بكرة بإذن الله.
دنيا بصدمة: فرح!
عمر:آه هعمل لك فرح تاني.
وداد بفرحة:ربنا يسعدكم يا حبيبي.
دنيا بفرح:حاجة قمر أوى.
اسماء مبتسمة:مبارك يا دودو.
دنيا: الله يبارك فيكِ يا سوما.
دنيا: بس أنا بشتغل يا عمر!
عمر: متقلقيش أنتِ لما مشيتي أمبارح أنا اتكلمت مع أدهم وفهمته إنك مراتي وإنك مش هتشتغلي تاني.
دنيا بطفولية: ولو مكنتش رضيت اسامحك ها ها كنت كده تبقى خسرتني شغلي.
عمر مبتسم:كان أحسن مكان يتمني تشتغلي عنده يا دنيا مش شرط المكان ده.
دنيا:بس أنا عاوزة اشتغل.
عمر:إيه رأيك ترجعي شغلك عندي سكرتيرتي.
دنيا: تاني!!
عمر: ما أكيد مش هيحصل شبه المرة إللي فاتت وبعدين أنا اتعلمت خلاص متقلقيش.
دنيا بتفكير:امم ماشي صحيح بقي أنا يوم لما رفعت كان جالي هنا أنا كنت كلمتك عشان تيجي تشوف حل قبل ما أنزل والسكرتيرة بتاعتك ردت عليا وقالت لي أنك في اجتماع قلت لها لما يخلص خليه يتصل بيا ومتصلتش.
عمر: عشان هى أصلا مش قالت لي.
دنيا:اممم يعني هىطي تابعهم طب هتعمل إيه.
عمر مبتسم: ممكن تسيبك منهم بقي وتركزي في مستقبلك هى اتسجنت مع رفعت لأن عرفت الحقيقة يوميها وسجنتهم وشيرين ماتت ثم اكمل وهو يقول بحزن مفضلش غير أمي إللي هنا.
دنيا:اعع طنط أسرار هناا!!
لتأتي أسرار من خلفهم قائلة بحزن: ماما أسرار يا حبيبتي مش طنط.
قامت دنيا بخوف ووقفت بجانب عمر.
أسرار مبتسمة بحزن:مش تخافي مني يا دنيا أنا عارفة أن إللي عملته استحق القتل بس سامحيني مش عاوزة اموت وأنتِ مش مسمحاني.
ثم ذهبت أسرار ووقفت أمام دنيا وهي تبكي ولكن تلك المرة لم يكن تمثيل.
نظرت لها دنيا وكأنها تتفحص ملامح وجهها تعرف اتكذب أم صادقه.
لتذهب دنيا إليها وتقوم بضمها قائلة بدوموع:سامحتك يا ماما أسرار أنا سامحتك أنا لما جيت هنا حبيت تكون شبه والدتي بس حضرتك كان في انتقام بس كويس خلصتي الانتقام المهم إن حضرتك رجعتي لينا رجعتي طنط أسرار بتاعت زمان اتشرفت بماما أسرار إللي واقفه قدامي الوقت.
أسرار بدموع:أنا مش عارفة أقولك إيه يا دنيا أنا محرجه من نفسي ومنك ومنكم كلكم ثم همست في أذن دنيا قائلة:صلحيني على الكل محدش هنا بيحبني.
ابتسمت دنيا وقالت بمرح:تعالي معايا.
ذهبت دنيا بها أمام أخواتها.
أسرار:أنا أسفة يا اية أسفة يا تسنيم أسفة يا ياسمين أسفة يا اسماء أسفة يا بناتي أسفة ياحبايبي على أي حاجة عملتهالكم على أي كلمة طلعت مني زعلتكم على أي إهانة أنا السبب فيها.
لتذهب اسماء واية ودنيا وتسنيم وياسمين ويحتضنوها لتذهب دنيا أمام أحمد.
أسرار:أسفة يا أحمد.
أحمد:مسامحك يا مرات عمي.
أسرار:أسفة يا نضال.
نضال:مسامحك يا أمي.
إمام:من قبل ما تتأسفي يا أمي مسامحك.
محمد:وأنا كمان.
لتذهب أمام عمر.
دنيا:عشان خاطري يا عمر سامحها
عمر:سامحتك يا امي.
لتحتضنه أسرار بدموع.
عمر:ليه يا دنيا ليه عاوز أعرف أنتِ أزاي كده!!
دنيا باستغراب:إيه!
عمر:أزاى قدرتي تسامحيني وتسامحي أخواتك وتسامحي جدتي وتسامحي أمي.
دنيا مبتسمة :عشان لازم فرصة تانية بعد كل إللي حصل أول اعتذار اعتذرته ليا كنت مسمحاك كفاية أن رجعت وسط عيلتي عيلة تحبك بجد مع إن أنا كنت ماسكه نفسي السنة دى كلها إن لو جيت واعتذرت لي كم اعتذار مش هوافق بس فعلا طلعت لسه شبه ما أنا أقل حاجة بتنسيني.
أسرار مبتسمة: أنتِ نور البيت هنا بطيبتك يا دنيا.
ابتسمت دنيا ثم ذهبت لغرفتها.
في اليوم الثاني.
في القصر.
غرفة دنيا.
دق الباب و دخلت اية واسماء وهما ممسكين بفستان.
دنيا:ده فستان الفرح!
اسماء:آه وعارفة مين اختاره كمان.
دنيا:مين.
اية:عمر.
دنيا:حلو أوى الفستان.
اسماء:يلا يا عروسه يلا يا قلب أختك عشان تجهزى.
دنيا مبتسمة بمرح:تصدقيني لو قلت لك وحشني حكاياتك ونصايحك.
اسماء:اصدق يا حبيبتي ويلا هحكي لك حاجة.
دنيا بمرح وهى تصفق:هييي.
اسماء:"يقول الله سبحانه وتعالى؛ أنا عند ظنِّ عبدي بي، إن ظنَّ خيرًا فله، وإن ظنَّ شرًا فله.. فلا تظنن بربِّك ظنَّ سوء، وإياكَ وأن تخاف شيئًا قبل حدوثه.. لا تتخيَّل، وأصرِف فِكرك وخوفك عن الغيبيات فهي في عِلمِ الله، واعلم أنَّ البلاء إذا نزل على العبد ينزل معه اللطف.. فإذا تصوَّرت البلاء قبل أن يقع فقد استقبلت البلاء بدون لُطفٍ وأهلكت روحك.. واجبٌ عليك أن تتيقَّن أنَّ لك ربٌ قيوم لا ينام، فاطمئن به، وتوكَّل عليه، واستبشِر، وتفاءل بالخير."
في الكوافير كانت دنيا تجلس بعد أرتداءها الفستان والخمار ولم تضع شيء في وجهها ابتسمت وهي تعدل خمارها وعليه تاج أبيض لتجد الباب يدق لتسمح بالدخول ليدخل عمر مبتسم وفي يده شنطة.
ابتسمت دنيا.
ليقوم عمر بإخراج الكاب ووضعه على الفستان ثم أخرج نقاب من الشنطة لتصدم دنيا وتفرح كثيرا.
ليقوم عمر بألبسها النقاب لتبتسم دنيا وتضحك بفرح وقام بتلبيسها الجوينتي.
دنيا بفرح:أنا فرحانة أوى يا عمر أنت أحسن واحد شوفته.
عمر مبتسم: ربنا يفرحك علطول يلا ننزل الفرح.
ثم قام بإمساك يدها والنزول للفرح كان إسلاميا انفصل فيه النساء عن الرجال.
ثم بدأت الأناشيد في فرحة.
بعد مرور سبع سنوات.
قامت اية بوضع أول مولود لها منذ سبع سنوات كانت طفلة اتفقوا على تسميتها مكة الذي تبلغ سبع سنوات وكم شهر وبعدها بسنتين قامت بوضع مولودها الثاني وكانت بنت اياً واتفقوا على تسميتها نور الذي تبلغ خمس سنوات.
أما تسنيم فقامت بوضع أول مولود لها منذ ست سنوات كان طفل واتفقوا على تسميته نوح وبعدها بثلاث سنين قامت بوضع مولودها الثاني وكان طفل واتفقوا على تسميته زكريا الذى يبلغ ثلاث سنوات وبعدها بسنة قامت بوضع مولودها الثالث كانت طفلة سميتها ترانيم تبلغ سنتين.
أمام ياسمين فقامت بوضع أول مولود لها منذ خمس سنوات كان طفل فسميته يحيى على اسم والدها وبعدها بثلاث سنين قامت بوضع مولودها الثاني كان ولد فختار محمد اسمه عثمان الذي يبلغ سنتين.
أما اسماء قامت بوضع أول مولود لها منذ ست سنوات كانت طفل وقامت اسماء بتسميتها عائشة وبعدها بسنتين قامت بوضع مولودها الثاني فكانت طفلة فختار لها أحمد الاسم فسماها اسماء على اسم زوجته.
وأخيرا دنيا قامت بوضع أول مولود لها منذ ست سنوات فكان طفل واتفقوا على تسميته يوسف وبعدها بأربع سنين قامت بوضع مولودها الثاني كانت بنت فسمها عمر يثرب. .
دنيا:مكنتش اتخيل إللي حصل يا عمر ولا إن نرجع تاني وقامت بضم يثرب ويوسف إليه.
وداد:سواء دنيا وأخواتها أو عمر وأخواته كنتم نعم الإخوة أخوات من نوع آخر.
عمر مبتسم: شكرا عشان غيرتي حياتي للأحسن.........🔚
النــــــــــــــــهــــــــاية
«تمت بحمدالله»
وبكده نختم بإذن الله
سبحانك اللهم وبحمدك، أشهد أن لا إله إلا أنت، أستغفرك وأتوب إليك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الكاتبة/نور خالد
الهدف: مش كل حاجة تحصل لازم نصدق من غير ما نشوف بعنينا لازم كل حاجة نعقل فيها الموضوع حسن الظن.
أنت تقرأ
أخوات من نوع آخر
Aktuelle Literaturكراهية&حب انتقام&استسلام صَلَاح&وفساد ياترى إيه إللي هينتصر فيهم...؟!