في مصر المملوكية و تحت حكم الملك فاروق الاول في وسط الإسكندرية شمال مصر قبل ثورة 1952 كان يعتبر حى محرم بك حي الطبقة الأرستقراطية حيث تنتشر بالحى القصور والفيلات و كان (قصر منشا) الواقع بالشارع المسمى بنفس الاسم التاريخى وهو للبارون فيلكس دى منشا وشهرته (البارون منشا) وكان تاجرا ماهرا و توفى عام 1943 والذى كان متزوجا من السيدة ( روزيتا كلرديا ) والتى توفيت بعده عام 1949 وكانا لهما من الأولاد جورج دى منشا وجان دى منشا والجميع من أصل بريطانى وبعد وفاة ( روزيتا) اصبح القصر مهجوراً و لم يأتي له اي احد من عائلة منشا او من اقاربه فلقد سافر اولاد منشا إلي بيرطنيا و نسو قصرهم الذي ظل مهجوراً بعد وفاة ابيهم و امهم فيه ولم يعلم احد كيف لهم ان ينسو قصراً بهذا الجمال و المساحة الشاسعه لحديقة القصر التي هي بحجم استاد كرة قدم .
في سنة1963 في احد الايام عندما جائت الشمس في زيارتها المعتاده علي مدينة الاسكندرية استيقظـ سكان العقار المقابل للقصر علي اصوات صرخات مزعجه من القصر رغم انه مهجور و جميع مداخله مغلقه يبدو أنه ظل مهجوراً 14 عام و لم تسطيع الحكومه بيعه طوال هذه سنوات فلقد كانت الاسكندرية تتحول حينها إلي مدينة حديثه و كانت تهدم المنازل الملكيه و الفيلال القديمه و القصور و يبني مكانها عقارات سكنيه و غيرها من المنشئات العامه نظراً لنهاية المملكه المصريه و بداية الدولة المصرية الحديثه لاكن لم يستطيع احد الاقتراب من ذلك القصر لنتشار الكلام بين الناس انه مسكون و كان حينها ملكاً للدوله لاكن الحكومه لم تستطيع بيعه لأي مشتري فاحتي مندوبي الحكومه كانو يخافون دخول القصر ويحكي ان احدهم دخله لاكنه لم يعد من داخل القصر إلا بعد 5 ايام و يقال انه خرج و كائنه شخص اخر غريب و اصبح بعدها منعزل عن الناس حتي مات بعدها في بيته بعد اقل من شهر من دخوله ذلك القصر ...
في ذلك الحين في مدرسة العباسية القديمه المختلطه كان باهر و حازم احد التلاميذ في المرحله الاعدادية كانا معروفياً بانهما ولدان مشاكسان او كما تقال بلهجه المصرية ( أشئيه )
فقد كانا غيرا مهتمياً بدراسة كما يفعل باقي التلاميذ فقد كانا يهويا لعب و الاستمتاع بالحياه و كانا من عائلات غنيه كما هو الحال علي كل سكان حي محرم بك الراقي
لقد كانا صديقان حميمان و كانا معروفياً في المدرسه فقد كان يلقب باهر بـ ( باهر الاهلاوي ) و كان يلقب حازم بـ ( حازم زيكا )
نظراً لتعصب كل منهما لكرة القدم كان لهم ايضاً مجموعة اصدقاء يطلق عليها بلهجه المصريه ( الشله ) وكانت تتكون من ماهر و حازم و ثلاث اولاد اخرين احدهما يسمي فتحي و ينادوه ( كيسه ) نظراً لانه كان بديناً او تقال بلهجه المصريه ( طخين ) اما الثاني فكان اسمه جمال و كان ينادوه ( جمي ) و الثالث هو احمد و يلقب بـ ( حمادة ) ...
في صباح الباكر امام المدرسة ..
قال جاسر : صحبي باهر بك الكبير عامل ايه ياض .... استني عندك فين طربوشك ياض ؟
ملحوظه : الطربوش هي قبعه كان يرتديها المصرين المتعلمين في هذا العصر لتدل علي ان صاحبها متعلم او انه يتعلم ... وكان يفتخر صاحبها بها ...
قال باهر : شكلي نيسيته يا صحبي ... معرفتش انام امبارح و دماغي مصدعه ...
قال جاسر : اوعا تقولي صوت الصريخ ظهر من القصر المهجور ده تاني ....
قال باهر : هو ده سبب بعينه ... حظك انك ساكن بعيد عنه دحنا عنينا احنا و الجيران ا مبارح بسبب الصوت ده يكفي بس رعب إلي عيشين فيه ...
قال جاسر : و شرطه معملتش حاجه متصلتوش بيها ليه
قال باهر : كل منتصل بيهم يقللنا ان القصر ملك الحكومه و مفيش حد ساكن فيه .. !
قال جاسر : اكيد في حد ابن كلب بيدخل هناك بليل و يصرخ عشان يخوف ناس و يمشي ...
قال باهر : وايه غيته من كده ... مش معقول يكون بيعمل كده علشان يخوفنا بس .. !
قال جاسر : مممم ! ! ....... عندك حق .
و أثناء و قوف جاسر و باهر امام المدرسه جاء إليهم باقي افراد ( الشله ) ... فتحي و احمد و جمال ...
قال فتحي بصوته الخشن : صباح الفل يا رجاله ايه اخبار ظباط الاحرار ...
ملحوظه : الظباط الاحرار كان اسم مجموعة الاصدقاء هذه فقد أطلقو هذا الاسم علي شلتهم وعرفو بهذا الاسم في المدرسة لان هذا الاسم حينها كان مشهوراً في مصر لانه مئخوذ من احداث سياسية و أصله اطلق علي مجموعة الظباط الذين انقلبو علي الملك فاروق و أولادة و نحوهم عن الحكم بقيادة الرئيس محمد نجيب في ثورة 1952 ...
قال حازم : كلنا بخير يا كيسه معادا الواد باهر قصر منشا لسه قرفه ..
قال فتحي : جري ايه يا باهر بك.... منشا طلع من قبره و جالك في الحمام .... ههههه
قال باهر : بس يلا يا كيسه ... قلي صحيح امك لسه ما لقتلقش طربوش علي حجم دماغك الكبيره دي ... هههه
قال جمال : يا كيسه انت دماغك حجم عائلي .... عيزلك حله تعملها طربوش هههه ...
قال فتحي : ماشي يا جمي يا ظريف .... لما أعد عليك افطسك متبقاش تعيط ...
قال احمد : هوا ايه قصر منشا ده يا باهر ؟
قال باهر : بس بس ... متفكرنيش بيه يا حماده ...
قال جاسر : معقوله متعرفش حاجه عن قصر منشا ؟
قال احمد : لا معرفش ...
قال جاسر : طيب اسمع يا سيدي هحكيلك ....
الناس فضلت لأجيال يرددو القصه دي لحد جيلنا دوت و بيقولو ان القصر ده كان سكنه عيلة منشا من 15 سنه تقريباً لحد لما مات منشا و مراته فيه اما عن سبب متهم فافي ناس بتقول انهم ماتو موته عديه و ناس بتقول انهم قتلو و الله اعلم بس المعروف ان منشا مات قبل مراته بسنوات و اما أبنائهم فكانو سافرو علي بلدهم قبل موت ابوهم و امهم و حتي لما ماتو مرجعوش مصر و الجثث اتبعتت لبرطنيا ودفنو هناك و من سعتها القصر بقا مهجور لحد يومنا دوت و بقا ملك للحكومه .
قال احمد : طيب و إيه بقا الغريب في كده !؟
قال جاسر : الغريب يا عم حماده أن كل خميس بيتسمع اصوات صريخ من داخل القصر و شيش الشبابيك و البلكونات بيتفتح ويقفل لوحده و بيتشاف نور جوه القصر رغم ان مستحيل اللمض تفضل شغاله لمدة 15سنه و بيقولو ان سبب ان اليوم ده مات فيه منشا و مراته كمان ماتت يوم الخميس وبيقول ان اي حد بيدخل القصر بيفضل محبوس فيه لحد ما يحضر اليوم ده و بيخرج يوم الجمعه و في ناس مبتخرجش بس كل إلي بيخرج حي بيطلع فيه حاجه غريبه و مبيتكلمش عن الموضوع ابداً و في ناس بتموت بعدها بمده ..
قال احمد : معقول في ناس مصدقه الكلام ده ؟
قال جاسر : عن نفسي انا مصدق ودليل ان باهر بيسمع اصوات الصريخ كل خميس ...
قال جمال : انا كمان مصدق لان اخويه اقسملي انه شاف الكلام ده بنفسه وهو راجع البيت الساعه 1 بعد منتصف ليل ولي هو كان بداية يوم الخميس
قال احمد لباهر : الكلام ده صحيح يا باهر ..
قال باهر : امال انا جي من غير طربوش النهرده ليه ..
قال فتحي : مممم ... لانك جاهل و هبل ... ؟
قال باهر : لا يا خفيف علشان عقلي مش فيه لاني معرفتش انام و دماغي مصدع ... -_-#
قال احمد : طب متيجو نجرب ندخل القصر و نشوف الحكاية .. !
قال الجميع في صوت واحد ... نعم ..
قال جاسر : مع نفسك يا خويا ... ده انتحار رسمي ..
قال جمال : ونا لسه صغير علي الموت .
وقال فتحي : ونا جعان و لسه قدامي كتير علشان اكله ..
قال احمد : طب ونتا يا باهر .. ؟
نظر له باهر بنظرات استخفاف -_-!
فقال احمد : طيب فهمتك ... بس معقوله يا رجاله تطلعو جوبناه كده .... ونا إلي كنت فكركو ظباط احرار بس الواضح انه طلع اسم وخلاص ... ::>_قال باهر : ايوه احنا جوبنا و اسم وخلاص روح لوحدك و احب اقول اتشرفت بمعرفتك .
قال فتحي : ربنا يرحمه كان طيب و كان بيعزمنا علي احلي اكل ~>_قال احمد : يا رجاله متخفوش حتي لو الاسطوره صحيه احنا هندخل بكره الجمعه اليوم إلي كان بيخرج فيه الضحايا زي ما بتقوله .... و كمان إلي هيجي هعزمه عندي في البيت اول منرجع علي فرجه علي افلام التلفزيون الألوان عندنا في البيت و احنا بناكل فشار وهتبقا فرصتكم علشان تشوفو تلفزيون ألوان لاول مره في حيتكم وحتي سينما لسه ابيض و اسود ..
قال جاسر : اده انت عندك تلفزيون الوان و مقلتلناش يا ندل اذا كان كده مممم فأنا معاك .
قال جمال : ونا كمان معاك يا صحبي اي حاجه علشان تلفزيون الألوان ..
قال احمد: و انته يا فتحي مش ناوي تيجي .. ؟
قال فتحي : دا عند ام الخلول إلي بكلها علطول .... انت فكرني علشان تلفزيون الوان و شوية فشار هاجي معاكم .. !
قال احمد : يا فتحي انا مش بخيل دنا كنت محضرلكو فطير
قال فتحي : جميل جميل ... انا معاك يا كبير
نظر احمد لباهر مننظراً منه رد فقال باهر : متحولش الكلام ده علي جثتي ... حتي لو هتعزمني علي رحله للقمر .
قال جاسر : متحولش دا مستحيل يجي حتي لو كانت نهاية العالم
قال احمد : طيب انت حر لو غيرت رئيك تعال بكره بعد المغرب قدام القصر وكمان انت ساكن قريب منه هتوص اسرع منا
قال باهر : دوت في احلامك بس ..
----------------------
نهاية الفصل الأول 介
ملحوظة : صورة الغلاف هي صورة ملتقطته حديثاً لأحدا زوايا قصر منشا بالفعل ... ツ
انتظر تعليقاتكم ونتظروني في الفصل الثاني سلام シ
أنت تقرأ
أسطورة قصر♔ البارون منشا ♕
Horrorانه قصر قديم في ذلك الشارع العريق اصوات غريبه تسمع منه لا يعلم احد مصدرها ! تدور القصه حول ذلك القصر المهجور فى سنة 1963م وهو احد القصور التي بنها ذلك الرجل البرطانى الملقب بالبارون منشا .. حيث يسعى خمسة اصدقاء دخول ذلك القصر لمعرفة اسراره لاكن الري...