في اليوم التالي امام الشارع المطل علي زاوية من القصر
الساعه ٦ م حضر الجميع إلا باهر
قال فتحي: طيب ايه الموضوع يا رجاله احنا وقفين بنعمل ايه ؟
قال احمد : مستنين باهر ربما يغير رأيه و يجي ..
قال جاسر : يا حمادة قولت لك مستحيل يجي و بعدين احنا هنفضل وقفين كده كتير الشمس بتغيب و دنيا بضلم و صرحا بقا انا بدئت أخاف ... يعني كان فيها ايه لو كنا جينا صبح ودخلنا بصينا بصه و مشينا ؟
قال احمد : علشان لو كنا جينا الصبح كان ممكن الناس يمنعونا لاكن الوقتي الدنيا بضلم وكل ناس في بيوتها
اثناء غروب الشمس كانت ملامح القصر المرعبه بدئت بظهور حيث كان يتراجع ظل القصر إليه حتي اصبح القصر كاهيكل مظلم لا يري منه غير شيش الشبابيك و زجاج فتحته المستدير التي هي بأحد أبراجه ..
قال فتحي : حماده مش ممكن نأجل الموضوع ده ... يعني لازم ندخل النهرده يعني اصلي صراحه القصر ده بدء يخوفني و حنا بعيد عنه ... و شكلي كده لما ندخله هعملها علي نفسي
قال جمال : هههه فتحي خايف بعد مكان فتو المدرسة ........ انا مش مصدق ههههه
قال احمد : بس خلاص احنا هنخش يلا بينا متخفوش انا جبت لكل و احد كنون ينور بيه
ملحوظه : الكنون هو مصباح يعمل بالجاز .
أعطا احمد لكل منهم كنون لينير به و بدء احمد بسير نحو القصر و الجميع من خلفه
و أثناء سيرهم نحو القصر كان القصر يظهر لهم أكبر و أضخم بمظهره البرطانى حيث يشبه فى هيكله بعض قصور لندن ..... حتى وصلو إلى جهت الطريق الموازيه للقصر
فى هذا المكان يمكنك رؤية القصر بشكل أوضح حيث البوابه الكبيره المطليه بلون الأسود و التى عليها شعار العائلة بلغه الإنجليزيه Menasha
و التي ورئها الحديقه الكبيره التي يعلو فيها النخيل و الاشجار .
لاكن أثناء وقوفهم أمام الباب سمعو أصوات أقدام أحداً ما أتيه نحوهم ...
قال فتحي : مين ده ... أنت مين ...
قال جاسر : أثبت عندك أحنا مسلحين
قال احمد هامساً لجاسر : بس احنا معناش طوبه حتي .... مسلحين مين يا عم ؟
قال جاسر : انا بخوفه بس ... يمكن يسبنا و يخلع
قال جمال : أنت مين عرف نفسك ... !
فسمعو صوت الخطوات الأتيه نحوهم قد توقفت لاكنهم سمعو صوت صاحب الخطوات يقول : أنا البارون منشا ... أئمركم بالإبتعاد عن قصريييى في الحال ... و إلا قمت بحبسكم جميعاً في قصري ... هاهاهاهاها ...
قال فتحي : أربوك يا عمو منشا أنا أسف و نعمه هما إلي جبوني هنا علشان أحمد هيعزمني علي فطير مشلتت لو جيت معاهم ..
قال صاحب الخطوات : يبقا لازم تعمل صح
قال فتحي : مش فاهم أعمل أيه .. ؟!
قال صاحل الخطوات : اعمل الصح يا فتحي وبعد عن بيتييى ..
قال فتحي : حاضر ياعمو منشا انا مروح اهو بس يكون في معلومك انت كده حرمتني من الفطير و أنت متعرفش ايه إلي بيحصل لما حد يمنع فتحي من الفطير ...
قال جاسر : إستني لحظه أنا عارف الصوت ده .. !
قام جاسر بتوجه نحو صاحب الصوت موجهاً الكنون إليه ليظهر للجميع أنه باهر ...
قال جاسر : هع كشفتك يا أهلاوي ..
قال فتحي : الله يخربتك يا باهر ... دنا كنت هعملها علي نفسي ..
ثم ضحك الجميع لاكن أثناء ضحكهم سمعو أصوات غريبه يبدو أنها كانت تشبه صرخات الأطفال ...
قال احمد لباهر : متبس يابني بقا قرفتنا ....
قال باهر : وربنا ما عملت حاجه أكيد الواد جمال ..
قال جمال : أنتو بتبصولي كده ليه ؟ .. أنا معملتش الصوت ده و المصحف .. !
قال احمد : أمال الصوت ده جيه منين ... ؟
قال فتحي : احنا الأحسن يا رجاله نروح و نعمل الصح ...
قال باهر : الواد ده كلامه زي الفل علشان الصوت ده محدش عمله فينا ....
قال احمد : جري أيه يا رجاله أنتو خيفين ولا ايه دي هتلقوها أصوت قطط بتتخانق مع بعض ...
قال فتحي : طيب يلا بينا شوفو هتعملو ايه وخلو ليله السوده دي تعدي علي خير ... خلونا نروح انا ورايه مره و عيال ..
قال باهر : مره وعيال -_-# .. يبني دنتا لسه عيل برياله ..
قال فتحي : جري أيه يواد يا بهرات متسبني أفضفض شويه .. وبعدين أنا قصدي بالمره البسبوسه و عيلها الكحك .. ^O^
قال احمد : بس .. بس ياحبيبي انت وهو ... دحنا قدام القصر وهندخل برجلينا لمين ... و شكلنا هنقول علي روحنا يارحمان يارحيم ... و يعدين انت يااا بــ ..
لم يكمل أحمد كلامه عندما سمعو صوت من داخل القصر يقول ( تعاااالوووو ) ...
قال احمد : جيلك يا عم منشا أو جيلك يلي جوه وعامل فيها عم الظريف أوي ..
قال باهر : بصو بقا كده كتير الصراحه ... عملين نسمع أصوات غريبه ونتو معندكومش دم عمالين تتريقو ..
قال جمال : بصو يا جماعه أنحا نعمل تصويت علي أننا نخش ولا نرجع ولو الاغلبيه قالو نخش هنخش ولو قالو مش هنخش يبقا كل واحد حر يخش ولا ميخشش .. حلال ؟ ... الصمت عنوان الرضا يلا مين إلي موافق نخش ؟ ... انا اول واحد ..
قال احمد : وانا .... فتحي متنساش الفطير و تلفزيون الوان ..
قال فتحي : ونا و أمري لله .. عشانك يا فطير.. داخل علي خطر كبير
قال جاسر : ونا
قال جمال : بس كده الاغلبيه موفقه مفيش غيرك يا باهر ولازم هتيجي ...
قال باهر : يلعن أبو الأغلبيه بتعتكو دي ..
طب مينفعش اروح واكتب وصيتي مش هتأخر خمسه وجي ..
قال احمد : كتفو الواد ده ... ويلا بينا ..
دخل الأولاد من الباب الأمامي و الذي وجدوه مفتوح ...
وبعد ان دخلو ومشو في حديقة القصر الواسع مبتعدين عن الباب وصلو عند نافوره قديمه .. لاكنهم توقفو عندها ناظرين إليها بستغراب .. عندما لاحظو انها بدئت تعمل فجائه وتخرج المايه لقد كانت النافور دائريه و منتصفها مركز ارتفاع المياه مشلكه شكل جميل للمياه .. لاكن الغريب ان قاع المنافوره ظهر فيه جمل لقد كانت تختفي جمله ثم تظهر بعدها جمله اخري وكانت كلأتي : مرحباً بك في أحد اعرق قصور عائلة منشا ... انتم الأن ضيوف البارون علي العشاء ... امامك اختياران ... الأول هو قبول دعوة البارون وحضور وليمته التي خصصها لكم خصيصاً ... و الثاني هو العوده من حيث أتيتم لاكن سيكون عليكم إلقاء السلام علي حارس الباوبة شيبارون ...
الخيار يعود لكم ... نتمني لكم وقتاً ممتع مليئ بلإثاره ... تحياتي رئيس الخدم جنزادا .... Ӝ
حينها استغرب الأولاد لما رئوه .. وأخذو يتسائلون هل هو حقيقه ام خيال .. ؟
حينها قال باهر : كفاية بحد.كده يلا بينا نروح ..
قال احمد : بس .. مشفتش إلي انكتب اننا لو رجعنا هنقابل الحارس .. وسعتها الله اعلم هيسلم علينا ازي .. ؟
جاسر : متخفوش يلا بينا نروح ... اكيد كل ده سحر او حاجه مين قال ان سحر مش موجود ؟
جمال : مش يمكن مفيش حارس .. ولا حاجه ويكون ده تهديد وخلاص يلا بينا نروح وحتي لو في حارس هنجري منه و الله اعلم هيسلم علينا ازي مش يمكن يقولنا سلام عليكم وحنقلو وعليكم السلام ..
فتحي : انا عايز اروح بأي طريقه بسرعه ...
كان يتحدث الجميع في هلع و سرعه .. حينما سمعو اصوات اقدام نحوهم ...
ياهر : مين إلي هناك ...
فتحي : يا ليله شكلها مش معديه .. !
حينها ظهرت كلملت اخري علي النافوره تقول : إنها فرصتكم الأخيره ام ان تقبلو دعوت الوليمه لتائكلو أو تؤكلو فا علي مايبدو ان شيبارون جائع ...
قال فتحي : انا عندي فكره انا هجري و هصرخ يمكن حد يسمعني
جري فتحي نحو البوابه وهو يصرخ قائلاً : إلحقوناااا ، حينها تبعه اصدقائه أيضاً محاولين الخروج من البوابه حيث دخلو منها لاكن اثناء جري فتحي اصتدم بجسم غريب لاكن لم يستطيع رؤية ملامحه مت شدة الظلام .. لاكنه صرخ بصوت عالي عندما رفع الكانون إلي الأعلي ليري ذلك الجسم الغريب الذي وجد انه رجل عملاق لديه انياب و اسنان كبيره ومخالب حاده ايضاً .. حينها انقض ذلك الكائن الغريب بمخالبه علي فتحي الذي سحبه جاسر فجائه لينقزه من ضربت ذلك الكائن التي مزقت ملابسه وجرحته جرحاً صغيراً ..
حينها ركض الأولاد صارخين نحو النافوره التي كانو عندها مسبقاً .
وعندما وصلو إليها نظرو حولهم ليعرفو ان كان الكائن الغريب ذلك يلحقهم ام لا .. لاكن النافوره التي كانت قد جفت منها الماء رجعت لتعمل مره أخري .. وحينها نظر لجميع إليها مترقبين ماذا سوف تكتب وهم يلهثون وعندها كتبت النافوره : هل تعتقدون انه يمكن أن تنالو فرصه أخري ... حسناً هذا ممكن لاكن سيكون عليكم إجتياز الإختبار الذي سيقدم لكل فرد منكم .. لاكن وحدهم الفائزون ... هم من سيحظو بفرصه أخري اما الأخرين سيكونو وليمه شهيه لأحد الحراس ...
قال فتحي : اربوك انا مش عايز حاجه إلا إني اروح و أوعدك انك مش هتشفني قريب من القصر حتي بعد كدا ..
فجئه جفت النافوره ثم تحركت إلي اليسار ليظهر مكانها درج يؤدي لقبو إلي الأسف .. لاكن لم يتحرك احد من مكانه وظلو خائفين من النزول لذلك القبو المظلم تحت الأرض ..
قال باهر : انا قولتلكو من الأول بلاش بس برضه مفيش فيده إلي في دمغكو في دمغكو ..
قال احمد : و انت محدش قلق تعالي انت جيت بنفسك !
لاكن حينها توقفو عن الحديث عندما سمعو أصوات أقدام تحيط بهم متجها نحوهم .. وحينها بدئو بنزول للقبو واحد تلو الأخري .
...........................................
نهاية الفصل الثاني ..
الصوره إلي في بداية البارت هي صوره لجزء من الطابق الأخير للقصرツ ..
تعتقدو مين أكتر واحد جبان فتحي ولا باهر ؟
أنت تقرأ
أسطورة قصر♔ البارون منشا ♕
Terrorانه قصر قديم في ذلك الشارع العريق اصوات غريبه تسمع منه لا يعلم احد مصدرها ! تدور القصه حول ذلك القصر المهجور فى سنة 1963م وهو احد القصور التي بنها ذلك الرجل البرطانى الملقب بالبارون منشا .. حيث يسعى خمسة اصدقاء دخول ذلك القصر لمعرفة اسراره لاكن الري...