الفصل العاشر والأخير

2.1K 94 7
                                    

الفصل العاشر والأخير
تميم بصدمه : اي ده؟
حيث أن الفيديو كان به سديم وهي مقيده وكانت فاقده الوعي وبعدها تأتي الكاميرا على سيد وهو يضحك بخبث.
سيد بخبث: ها أي رايكم في المفاجأة دي حلوه لو عايزين سديم تبقى كويسه يبقى لازم رائد يطلق سدره و فيروز تتنازل عن القضيه وتسبلي وصايه البنات ليا وعادل يطلق فيروز والا هقتل سديم وأظن فيروز عارفه كويس اني اقدر اعمل كده لاني عملت اسوء من كده.
فيروز ببكاء : اعمل حاجه يا عادل هياخد بناتي مني.
عادل بغضب : متقلقيش انا هتصرف داليا خدي فيروز لاوضتها .
داليا : ماشى قالتها واخذتها وذهبت.
مصطفي : هنعمل اي؟
تميم بغضب وقسوه : مفيش حاجه اسمها هنعمل اي انا اللي هعمل كل حاجه قالها وذهب.
لينظر عادل خلفه بقلق.
                          **********
في المكان المجهول
سديم بصدمه : سيد.
سيد بغضب : في واحده تنادي ابوها باسمه اي هي فيروز معلمتكمش الاحترام.
سديم بسخريه : لا هي علمتنا الاحترام بس مع الناس المحترمه بس.
سيد بغضب: فعلا انتي تربيه فيروز زباله زيها بس مش  مشكله انا هعيد تربيتك من تاني.
سديم بضحك : تعيد اي تربيتي ده مين اللي بيقول كده سيد رد السجون ولا سيد عشيق المخدرات.
ليقوم سيد بصفعها بقوه.
سيد : انتي بجد بنت قليله الأدب بس تعرفي انا مش فاضي ليكي انا ورايا حاجات أهم زي مثلا اني اخلص من  حبيب القلب قالها وذهب.
سديم بخوف : انت تقصد مين؟
سيد بخبث : اقصد ابن عادل  كان اسمه اي اه تميم قالها وذهب
سديم بدموع : لا ابعد عن تميم متاذهوش يارب احميه يارب...
                            *********
في القصر
وصلا كلا من سدره ورائد وهما سعداء  ولكن السعاده لا تدوم حيث انهم وجدوا فيروز منهاره و داليا تحاول تهداتها ولكن لا فائده لتركض سدره لها.
سدره بقلق : اي يا مامي مالك في أي؟.
فيروز ببكاء : سديم.
سدره : مالها سديم؟
فيروز : اتخطفت سيد خطفها
سدره بصدمه : اتخطفت! قالتها وفقدت الوعي ليصرخ رائد باسمها.
رائد بصراخ: يا داده اتصلي بالدكتور بسرعه قالها وحمل سدره وذهب إلى غرفته.
داليا بجديه : مينفعش الانهيار اللي انتي فيه ده يا فيروز لازم تقوى وتفوقي عشان بناتك.
فيروز وهي تمحو دموعها : عندك حق انا لازم ابقى أقوى وانا متأكده انه تميم هيرجع سديم قالتها وصعدت هي و داليا لرويه سدره.
                    ************
في مكان مجهول
تميم : ها وصلت لحاجه يا يم ؟
يم : اه وصلت للمكان اللي موجوده فيه سديم.
تميم بجمود : حلو اوي اي هو المكان؟
يم : مينفعش اقولك عشان انا عرفك هتتهور وانا بخاف عليك يا صاحبي.
تميم : وتبقى مش عارف صاحبك لو فكرت ثانيه اني هسيب سديم هناك واقعد انا هنا.
يم بضحك : وقعت يا ابن الكيلاني.
تميم : عقبالك لما تقع يا ابن السويسري.
يم بجمود : مستحيل ده يحصل انا مفيش بنت تقدر تأثر فيا انا موجود في العالم عشان مهمه واحده بس وانت عارف اي  هي؟
تميم ببرود : الانتقام.
يم : صح المهم يلا بينا ننقذ حبيبه القلب بس اسمع كلامي ونفذه بالحرف الواحد لأنه اي غلط هيضيع سديم من أيدينا فاهم..
تميم : فاهم.
(يم السويسري ظابط في القوات الخاصه صديق تميم المقرب يلجأ له دائما عندما يحتاجه).
                          **************
في القصر
رائد بقلق : ها يا دكتور هي عاملة اي دلوقتي؟ الطبيب : هي كويسه انا اديتها حقنه مهدئه وده هيخليها تنام فتره كبيره لغايه ما أعضائها تهدي . رائد : طيب شكرا يا دكتور.
الطبيب : العفو ده واجبي قالها وذهب.
فيروز ببكاء : بناتي بيروحوا مني واحده اتخطفت والتانيه نايمه مش متحركه ارحمني يارب.
داليا : اهدي يا فيروز كل حاجه هتبقى تمام سديم هترجع في حضنك وسدره هتفوق وهتفرحي بيهم كمان.
رائد: طيب همشي انا بقا لازم اشوف تميم فين قالها وذهب.
                        ****************
في المكان المجهول
سيد بضحك : وبدأ العد التنازلي لعيله الكيلاني. سديم بقلق : انت ناوي على أي؟
سيد : ناوي على كل خير بس الاول ابن مصطفي يطلق بنتي وانا هخلص منهم كلهم وارتاح.
سديم بصدمه : ابن مصطفي تقصد رائد هو اتجوز سدره.
سيد بغيظ : ايوا اتجوزها بس انا مش هسيبه يتهنى بيها.
سديم بغضب : انت ليه كده ليه مش عايز تشوفنا مبسوطين انت عايز مننا اي ها متعبتش وانت كل يوم شايفنا بعيد عنك انت ازاي بتبص في المراية اصلا انت نسيت عملت أي في بنتك بعتها انت بعت سدره عشان المخدرات سيبنا في حالنا وابعد عننا. سيد بضحك : تبقى عبيطه لو فكرتي انه الكلام ده هيجيب معايا وهتصعبي عليا واسيبك صح لا يا حبيبتي انا عايش بس عشان اخلص من عادل وعيلته.
سديم بخوف : انت واحد مريض..
سيد : ايوا مريض وهفضل مريض لغايه ما اقتل عادل وساعتها هرتاح.
ليصمت عندما سمع صوت خلفه
تميم بغضب : للأسف مش هتلحق تعمل حاجه من اللي في دماغك.
سيد بصدمه : انت عرفت مكاني ازاي؟
تميم : عرفته من الأفعى تعرفه .
سيد بصدمه : افعي المخابرات.
يم بضحك : اي ده انا طلعت مشهور اوي اهلا يا سيد بيه انا المقدم يم السويسري.
تميم بغضب : انت هتصاحبه.
سيد بغضب : عادي مفيش مشكلة كويس انك جيت لغايه عندي برجليك يا رجاله تعالوا بسرعه.
وفي أقل من الثانيه وجدوا رجال  ضخام جدا و كثيرون يحوطونهم.
يم بسخريه : لا انا كده ازعل منك هو ده كرم الضيافة عندك قالها وقام بمسك شخص وكسر رقبته.
ليقوم تميم بضرب شخص بقوه وجعله يفقد الوعي ومن هنا بدأت المصارعة حيث أن كلا من يم و تميم يضربون الرجال من كلا من مكان ويدافعون عن بعضهم وهناك شخص كان سيضرب تميم على راسه ولكن وجد شخص يقوم بيحبه ويضربه.
تميم بصدمه : رائد انت عرفت ازاي؟.
رائد وهو يضرب احد الرجال : الأفعى بعتلي رساله. يم : وحشني والله يا رائد.
رائد : وانت والله يا بني.
وفي هذه الأثناء وجد سيد انهم قضوا على معظم الرجال فوجدها فرصه ليهرب لذا امسك سديم ووضع على رأسها السلاح واخذتها وذهب من الباب الخلفي.
يم بصراخ : تميم سيب دول لينا الحق انت سيد هياخد سديم ويهرب.
ليركض تميم إلى الخارج بسرعه ووجد سيد وهو يمسكها بقوه ويحاول إدخالها في السياره ليقوم تميم بسحبه ورميه أرضا وانفض عليه يسدد له العديد من اللكمات في وجه.
سديم : خلاص يا تميم كفايه سيبه هيموت في ايدك. ولكن لا اجابه من تميم فهو ينتقم منه لأجل حرمانه من أمه.
تميم وهو يضربه : دي عشان بسببك خسرت امي ودي عشان حرقت قلب ابويا عليها ودي عشان ختطفت حبيبتي.
سديم : خلاص سيبه يا تميم كفايه.
ليبتعد تميم عنه ويذهب إلى سديم ويعانقه بقوه. سديم : بحبك.
تميم بضحك : عارف.
سديم : المفروض انت اللي تصلحني عشان انت اللي زعلتني وخلتني مشيت  وبسببك اتخطفت.
تميم بصدمه مصطنعه :اي ده الكلام ده بجد؟
سديم : اه بجد.
تميم : طيب انا اسف.
سديم : مفيش داعي تعتذر.
تميم بحزن: اسف عشان دموعك اللي نزلت بسببي اسف عشان وجعتك اسف عشان بعدتك عني.
سديم بدموع : بحبك.
تميم بألم :بعشقك قالها ووقع أرضا لتنظر تجد الدماء تخرج من ظهره بكثره و سيد يمسك السلاح ويبتسم.
سيد بانتصار : اخيرا حرقت قلبك يا عادل.
سديم بدموع وصراخ  : تميم قوم يا تميم .
                   ***********
وبعد مرور سنتان في غرفه عادل وفيروز
عادل بغيظ : يعني هم يخلفوا واحنا نشيل العيال
فيروز بضحك : انت زعلان ليه بس وبعدين دي سيلينا حبيبه جدو.
عادل : انا مقولتش حاجه هي حبيبه جدو وكل حاجه بس مش كده انا مش عارف اقعد معاكي يومين على بعض.
فيروز : طيب اي رايك نسافر؟
عادل : فين؟
فيروز : اممم أوربا.
عادل : تمام قالها وعانفها لتبادله هي وهي تحمد ربها على تعويضها بزوج مثل عادل يهتم بها ويحافظ عليها.
                      **********
في غرفه رائد وسدره
كانت سدره تجلس أمام المرأه وتضع يدها على معدتها حيث جنينها فهي تحمل طفل في داخلها. سدره بحماس : ياترى هيبقى شكلي ولا شكل رائد أمم ممكن يطلع شبه سديم ماهي خالته بردو.
لتصمت عندما شعرت بيدين تحيطانها من الخلف ويدفن وجهه في عنقها.
رائد بحب: وحشاني.
سدره : وانت كمان.
رائد وهو يتلمس معدتها : سليم عامل اي؟
سدره بعبوس : انا قولتلك هنسميه راكان.
رائد : راكان اي بس يا حبيبتي انتي عايزه الأطفال يتريقوا عليه وبعدين ماله سليم.
سدره بخبث : بس انا اخترت راكان عشان اول حرف من اسمك.
رائد : اممم طيب يلاش راكان خليه رسلان مثلا او رامي
سدره : لا طبعا دي أسماء غريبه اوي.
رائد : طيب نسميه كنان حلو وجديد.
سدره : اه حلو ده قالتها وقبلت شفتاه قبله خفيفه .
رائد : انا الحمل ده عاجبني اوي.
سدره : ليه يا حبيبي؟
رائد بغمزه : من ساعه الحمل والهرمونات مخلياكي جريئه والموضوع ده عاجبني اوي.
سدره :طيب بمناسبة الهرمونات انا نفسي في فراخ وكباب  و شيبسي بالطماطم وشكولات كتير و....
رائد : بس خلاص الله يخربيت الحمل انا غلطان الحمل وحش اوي.
سدره بعبوس  : طيب يعني هتجيب  اكل لكنان ولا اي؟
ليميل رائد عليها يقبل معدتها : هجيب طبعا هو انا عندي اغلى منكم قالها وذهب.
سدره بحب : بجد انا ربنا عوضني بيك يا رائد ربنا يخليك لينا قالتها وهي تتلمس معدتها
              **********
في غرفه تميم و سديم
كان تميم متمدد على السرير وتنام  بجواره سديم وتضع رأسها على صدره.
سديم : لسه فاكره اليوم ده كأنه امبارح.
تميم : وانا لسه فاكر وانتي بتصرخي باسمي وبتقولي بعشقك يا تميم متسبنيش يا تميم هموت من غيرك.
سديم بضحك : انت لسه فاكر
تميم : اه طبعا ده اليوم ده المستشفى كلها عرفت انك حبيبتي وبتحبيني.
Flash back
سديم بدموع  : تميم قوم يا تميم عشاني انا بحبك.
ليأتي في هذه اللحظه كلا من رائد ويم وعناصر الشرطه.
يم بغضب : اقبضوا عليه قالها وأشار على سيد الذي يضحك بجنون.
رائد بقلق : يم لازم ناخد تميم المستشفى بسرعه. يم : طيب يلا بينا قالها وقام هو ورائد بحمل تميم وذهبوا للمشفي.
سديم ببكاء : تميم هيبقى كويس صح يا رائد.
رائد بدموع أبت أن تنزل : هيبقى كويس يا سديم. وبعد قليل خرج الطبيب.
الطبيب : احنا حاولنا على قد مانقدر البقاء لله.
سديم بجنون : لا لا انت بتكدب تميم عايش هو لازم يعيش لأنه لو  هو مات انا كمان هموت قالتها ودخلت إلى غرفه العمليات وجدتهم يضعون الشرشف على وجه لتبعده بسرعه عنه وتنظر له وتبكي.
سديم :تميم قوم يا تميم انا بحبك يا تميم انا بعشقك هموت من غيرك هقتل نفسي يا تميم فاهم هقتل نفسي قالتها واحضرت احد المقصات ووضعته على بطنها ولكن وجدت يد تمنعها وإذا به تجد تميم ينظر لها بغضب لتبتسم هي.
سديم : يا دكتور هو فاق والله فتح عينه.
لينظر الطبيب يجد جهاز القلب يعمل ليخرج سديم  ليكمل عمله.
وبعد مرور عام كامل في المحكمه
القاضي : حكمت المحكمه على المجرم سيد آل عمران بالموت شنقا لأنه قتل السيدة ليلي الكيلاني وحاول قتل كلا من سديم آل عمران و تميم الكيلاني. سيد بغضب : لا مش هموت لازم انتقم من عادل لا لازم أحرق قلبه لا قالها ليقوم الشرطي باخذه وذهب.
End Flash back
سديم بضحك : طب فأكر فرحنا.
تميم بغمزه : طبعا فاكر وخصوصا شهر العسل .
سديم : بطل قله ادب انا مش قصدي على كده انا
قصدي  اللي حصل والعقربه اللي جئت فرحنا.
تميم : ده على اساس انه انتي وسدره سيبتوها في حالها.
سديم بخبث : طيب وانت مسبتش مروان  ليه؟
تميم بغضب : متفكرنيش بمروان  ده احسن ليا وليكي وبعدين انتي لسه فاكره اسمه ليه؟
سديم : هو انت بعد اللي عملت فيه مستحيل انسى اسمه طبعا .
سديم : طيب فاكر انا عملت اي في البنت؟
تميم : طبعا فأكر هي دي حاجه تتنسي.
Flash back
بعد مرور ٦ أشهر
انه يوم زفاف كلا من سديم وتميم وسدره و رائد
في قاعه الزفاف
تميم بحب : طالعه تجنني يا حبيبتي.
سديم : وانت كمان حلو.
تميم : طيب هو الفرح هيخلص امتا؟
سديم : تميم حبيبي الفرح مكملش نص ساعه.
تميم بوقاحه : اصل أنا مصدقت نتجوز عايزين نروح شهر عسل بقا يا حبيبتي.
سديم بغيظ : تميم بطل قله ادب.
اما عند رائد وسدره
رائد بغمزه : واخيرا اتجوزنا.
سدره بخجل : مبروك عليك.
رائد : مبروك عليا انتي.
سدره : اي رايك في الفستان
رائد : بلاش سيره الفستان عشان مضايقني اوي هو قصير كده ليه.
سدره بعبوس  :انا اللي جيباه كده.
رائد : خلاص متزعليش  مش مشكله يا حبيبتي هو يوم واحد في العمر اعملي اللي انتي عايزاه .
سدره : ربنا يخليك ليا يا رائد.
رائد: ويخليكي ليا.
وبعد قليل يأتي عليهم شاب وفتاه  جميله
الشاب : الف مبروك يا شباب بجد لقيته بنات مزز. تميم يقرف: الله يبارك فيك يا مروان.
مروان : الف مبروك يا مدام انا مروان شريك مع تميم في الشركه تسمحيلي اقولك انك زي القمر هو انتي معندكيش اخت تأني.
سديم : لا مفيش غير سدره بس.
مروان : يا خساره.
تميم بغيظ : فعلا يا خساره.
رائد بغيظ وهمس : هو مين عزم البارد ده بس. مروان : الف مبروك يا رائد.
رائد: الله يبارك فيك.
مروان :الف مبروك يا مدام.
سدره برقه : الله يبارك فيك.
مروان بهيام : هو في كده.
الفتاه بحزن : انت بجد اتجوزت يا رائد انا كتير حزينه منك انت بتعرف اني بحبك.
سدره بصدمه  : مين ده؟
رائد بتحذير : ريناد ده نصيب وانتي ليكي نصيبك في مكان تاني.
ريناد : انا كان بدي انت وبس يا رائد
سديم بغيظ : لا كده كتير هو انتي جايه تباركي لينا ولا تعاكسي جوز اختي.
ريناد بانزعاج: وانتي شو دخلك
سديم : انا هعرفك شو دخلي قالتها وقامت بسحبها من شعرها وأصبحت تضرب فيها هي وسدره وتميم ورائد يحاولون ابعادهم.
مروان وهو ينظر للفتيات : كمان شرسات لا ده الواحد يحط عينه على واحده.
تميم : ده انت اللي هيتحط عليك قالها وقام بضربه ليمسكه رائد ويضربه في كيكه العرس وهكذا انتهى العرس بهم عباره عن ساحه معركه الجميع يضرب في بعض.
End Flash back
تميم : اه افتكرت ده مكنش فرح ده كان يوم المصارعة العالمي ههههه..
سديم بقلق: اي ده فين سلينا؟
تميم : ودتها لبابا عشان نقعد براحتنا..
سديم بغيظ : تميم انت عارف اني مش بعرف انام من غير سيلينا انت بتغير من بنتك
تميم : مش موضوع غيره موضوع انها واخده كل وقتك وانا عايز شويه وقت ليا.
سديم بحماس  : وانت هتعمل اي في الوقت ده يعني هتخرجني؟
تميم : لا طبعا.
سديم : طيب هنعمل اي؟
تميم : هنعمل كده قالها وقام بسحبها نحوه وتقبيلها بقوه وشغف لترفع هي يدها وتبادله شغفه بشغف أكبر.
وبعد قليل
كان كلا من سديم وتميم يرقصون معا وهي تضع يدها حول عنقه وتضع جبينها على جبينه وهو يحيط خصرها بيده.
تميم : بحبك يابت فيروز .
سديم : بحبك يا ابن  الكيلاني .
النهايه.
  المبدعة فاطمه جمال
اي رايكم في النوفيلا؟
اي اكترثنائي حبيتوه؟

نوفيلا بنات فيروز حيث تعيش القصص. اكتشف الآن