ADRIAN
Kami sudah melepasi toll Melaka..
Dia secara spontan terus terjaga.."Dah lepas toll?
Sori, i terlelap pulak.
Kenapa x kejutkan" katanya."No worries" jawab ku sambil memberi nya senyuman.
"Nak berhenti sekejap..
Duduk minum.." aku bertanya."Boleh jugak, i nak gi toilet"
Kami singgah di gerai berdekatan; sempat duduk minum kopi & dia makan nasi lemak.
Rumah Aunty Long cantik, terletak dihujung kampung berdekatan dgn tebing laut.
Aku di tinggalkan di ruang tamu manakala dia di dalam sejak tadi.
Dia sibuk menolong Aunty nya menyiapkan lunch.Aku nampak guitar tersandar di tepi..
Ku capai & ku bawa keluar.
Aku duduk di bangku kayu terletak di bawah pokok.
Sedang aku asyik melayan diri dgn guitar, dia keluar mendekat padaku..Dia datang dan memberitahu ku bahawa Aunty sedang menunggu ku di dapur.
Ekspresi nya seperti orang yg baru menangis, suaranya tersekat².."Heyy" aku menyentuh tangannya yg berada di bangku kayu, bersebelahan dgn bahuku..
"We dont need to do this, k.
I dont need to know about yr past""Yes, u do.." dia masuk ke dalam meninggalkanku.
Aku menyusul nya dgn perasaan berbuku..
"Why do i have to go thru this?" aku bertanya diri sendiri.Aunty memulakan cerita dgn mengenalkan dirinya tentang pertalian keluarganya.
Dia memuji Mama sebab sejak awal Mama & kakaknya berkongsi suami, mereka rukun, x ada masalah besar.Aunty mula bertanya berapa lama aku x jumpa dgn bakal tunangku..
Kemudian dia mula bercerita tentang apa yg terjadi kepada bakal ku.
Isu besar yg berlaku sewaktu dia hampir kawin dgn kawan sekolahnya.Aku terkejut..x menyangka rupanya berlaku sejarah hitam dalam hidupnya.
Aku memandangnya cuba mencari reaksi nya.
Dia hanya menunduk dgn kedua telapak tangannya digenggam erat diatas pangkuannya.
Itu petanda seorang yg sedang berada didalam keadaan cemas & gugup.
Aku tau itu..
Bidang kerjaya ku merangkupi espek² mengenal bahasa tubuh seseorang.Semua diam sejenak..
Kemudian Aunty bersuara,
"Adrian ada nak tanya apa²..ada nak cakap apa²?""Tak ada Aunty setakat ni, tak ada" kemudian aku diam semula.
Banyak perkara yg aku nak luahkan tapi padanya seorang bukan utk pendengaran Aunty Long."Aunty..izinkan saya keluar dgn Serene, jalan² di pantai"
"Pergilah.." jawab Aunty sambil mengangguk.
"Rin?.." Aunty menanyakan nya.Dia bergerak bangun dan aku menyusul nya dari belakang.
Sempat aku capai guitar yg tersandar di tepi pintu..
Mungkin guitar ini dapat membantu aku meneutralkan keadaan jika berlaku ketegangan."Dia wanita yg berani, walau dia x mampu menyelamatkan dirinya dari mangsa manusia serakah.
Walau di jadikan bahan hinaan kerana mempertahankan haknya, dia tabah.." itu kata hatiku.Kami berjalan sampai di sebuah pohon rendang yg kelihatan nya sering digunakan orang² utk berehat.
Aku mula bersuara..
"Serene, kita rest sini..boleh?"Dia berpatah balik dan duduk.
Kemudian aku duduk bersebelahan padanya..
Hanya merenung nya, mencari² apa yg ada di dalam matanya.
Dia membalas memandang kemudian berpaling lagi.. dia gugup."Serene, im sori to hear that u hv to go thru all those.
I cant imagine how tough that was when u were the victim yet u became the accused.
Luckily Mama is on your side, otherwise i would hv been mad."
KAMU SEDANG MEMBACA
Daya Tahan Cinta Serina
RomancePapa Adrian berkahwin dengan mama nya atas alasan ingin mendapatkan zuriat setelah isteri pertamanya di sahkan tidak boleh mengandung. Adrian adalah pewaris tunggal Papanya. Apabila dia beri arahan utk mengambil alih perusahaan keluarga nya, dia aga...