BAB 35 | KAFE

323 44 3
                                    

LAMUNAN sengaja diputuskan, tidak mahu tenggelam dalam kemuraman suasana

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

LAMUNAN sengaja diputuskan, tidak mahu tenggelam dalam kemuraman suasana. Disebabkan nostalgia itu, dia terpaksa menanggung rasa sakit dan peritnya sebuah penyesalan dan kesedihan. Esak tangisnya yang bergema di dalam bilik wuduk tersebut menambahkan lagi rasa pilu dan ngilu di hati.

Rambut hitamnya digenggam dengan kedua-dua belah tangan, melepaskan rasa sakit dengan menyakiti diri sendiri. Dia hanya gadis yang lemah. Gadis yang tidak punya kudrat untuk mengolah masa silam. Dia tidak punya kekuatan untuk berbuat sedemikian. Dia rapuh. Dia lelah.

"Apa aku dah buat ni... apa yang aku dah buat selama ni... bodohnya aku... aku memang bodoh sebab terlalu percayakan orang lain! Kau memang bodoh, Mira! Bodoh!" lirih Amira dengan suara yang sayu.

Air mata yang semakin lebat mengalir di pipi dibiarkan jatuh membasahi baju yang dipakai. Biarlah air mata ini menjadi saksi dan tanda bahawa seorang hamba Allah bernama Siti Amira ingin kembali ke pangkal jalan dan menyesal dengan segala dosa yang dilakukan.

Perlahan-lahan tangan kanannya disua ke air paip yang masih mengalir lalu diteruskan dengan anggota tubuh wajib yang lain. Bibir digigit, cuba menahan rasa sebak yang semakin mencengkam sanubari. Setelah selesai, dia menapak keluar dari bilik wuduk itu lalu masuk ke dalam ruangan solat wanita.

Jari-jemarinya mengambil telekung putih lalu disarungkan ke kepala. Kain turut dipakai, menutup auratnya yang terdedah. Dada dihadapkan ke arah kiblat lalu Amira pun mengangkat takbir. Bermunajat dalam waktu Dhuha dengan sepenuh penghayatan jiwa dan hati.

"Bis... bismillahirrahmanirrahim... al... alhamdu... lillahi rab... rabbil 'alamin..." Tergagap-gagap bibir Amira menyebut setiap perkataan ayat suci Al-Quran itu.

Ayat seterusnya ingin dibaca, namun fikirannya kini kosong seolah-olah tiada apa-apa. Hafalannya selama ini hilang begitu saja bagaikan debu-debu yang beterbangan tatkala disapa angin perlahan. Lidah Amira seperti terbejat untuk terus mengungkapkan kalimah-kalimah Al-Fatihah itu, lalu terdiamlah dia dalam bungkusan sepi seiiring bergulirnya waktu.

Disebabkan tidak dapat menahan sebak, dia terus jatuh terduduk. Wajahnya ditelekupkan dengan kedua-dua belah tangan, menghamburkan segala air mata yang penuh dengan kekesalan. Dia malu. Malu dengan Tuhan yang menjadi saksi kealpaannya ketika ini.

"Ya Allah... maafkan aku Ya Allah... maafkan aku. Aku hina. Aku berdosa. Aku telah kufur kepada-Mu ya Allah. Aku telah melupakan-Mu. Aku lalai. Aku leka..." ngongoi Andrea seorang diri tanpa ada seorang pun di sisi yang mendengar luahan hatinya kecuali Allah SWT, Tuhan yang selama ini telah dia lupa dan tinggalkan.

"Ya Allah... aku tahu Kau mendengar luahan hatiku ini. Aku tahu kau menyaksikan air mataku ini. Aku tak ada sesiapa untuk meluahkan segala rasa... tapi Kau sentiasa ada untuk mendengar dan memujuk. Tergamaknya aku tinggalkan-Mu sedangkan... Kau selalu ada di sisi aku... aku memang hina. Aku memang hamba yang tak berguna..."

RAHSIA SEBUAH HATI Where stories live. Discover now