3

48 4 2
                                    

Masuk kali ini, sudah kali ketiga aku menguap. Bella di sebelah sudah tewas dan kini aku rasa mungkin dia sudah berjumpa dengan prince charming nya di alam mimpi. Aku menarik nafas perlahan. Kelas sejarah yang agak membosankan.

Tiba-tiba terasa seseorang memandangku dari arah kiri.Tak lain, tak bukan.. mestilah Khair. Mamat tu mana pernah puas hati dengan aku. Ada je benda yang nak ajak gaduh. Kerek-kerek pun budak-budak junior ramai tergilakan dia tau. Aku pun tak fahamlah kenapa.

"Hoi."

Tak layan.

"Psttt..."

Buat-buat menulis.

"Izzati Ihya' Binti Ahmad Zainuddin...."

Jeling. Dengan malas aku memandang sisi kiriku.

"Kau nak apa?"

"Aku tak puas hati lagi dengan jawapan tadi." Khair merenungku. Kalau junior-junior tengok, confirm aku kena serang. Dasar fanatic fans. Khair je pun. Apalah yang spesial sangat tentang dia.

"Jawapan tadi B. Betullah kan? Pembentukan Malaysia berlaku pada tahun 1963. Terima jelah hakikat." aku berloyar buruk.Eh, betullah jawapan aku kan?

Khair berpeluk tubuh. Dia menyandar di kerusi dan merenungku lagi dengan muka tidak puas hatinya.

"Delighting. Isn't it?"

Dalam kesibukan Cikgu Fatimah mengajar di hadapan, sempat lagi dia mengajakku berperang mulut.

"Delighting what?"

"Mainkan perasaan orang."

Aku menolak lelangit di sebelah kanan menggunakan lidah.

"Dahlah Khair. Cikgu tengah mengajar tu."

"Betul ke?"

Keningku berkerut namun hanya untuk beberapa saat.

"Betul. Jawapan nombor 35 ialah C. Nahkoda menguruskan cukai di atas kapal sepertimana yang tercatat di dalam hukum kanun laut Melaka.Nahkoda saja yang berkuasa untuk menetapkan jumlah cukai."

Revision Sejarah, form 4 chapter 1.

Kening Khair berkerut-kerut membentuk kedutan di dahi. Dia kemudiaannya mendengus geram.

"Semua bangun!"

Fuh, selamat.

"Tunggu aku lepasni. Aku tak puas hati lagi dengan kau." perlahan Khair memberi peringatan.

Aku mengemas buku-buku di atas meja. Langsung tidak endah dengan perintahnya. Dia ingat dia laki aku? Kalau laki aku takpe lah jugak!

"Terima kasih, cikgu!"

"Terima kasih, cikgu!"

Lari!

"Eh eh eh..!" langkahku tidak dapat diteruskan. Kurang asam punya beruk.

"Kau kena sedar diri sikit yang kaki kau tu pendek."

Senyuman sinis dihadiahkan untuk aku. Dasar psikopat!

Nak lari dah tak boleh, maka sekarang tercegatlah aku di hadapan budak yang agak terencat akal ini.

"Cepatlah jawab, betul ke?" tak ada belok-belok, straight forward terus.

"Betul mende? Cepatlah.. aku nak balik ni."

Khair mengeluh.

"Aku ni bukan kawan kau ke?"

Kau dan AkuWhere stories live. Discover now