Bab 3

1.7K 252 31
                                    

" Ke...kenapa ? " gumam Arjuna.

" Hah ? Errr..." Inara pantas menggeleng langsung memandang  ke tingkap. Tidak sanggup bertatapan mata lagi dengan Arjuna. Wajahnya juga sedikit mula merah. Malu ! Siap kau  Tiara kalau kau muncul lagi nanti memang  kena dengan aku.

Arjuna sedikit berkerut namun setelah itu  dia mula membaca kembali bukunya. Tidak mengendahkan Inara lagi.Seketika masing - masing hanya dengan dunia sendiri.

Tidak sampai 20 minit macam tu, bas rapid mula berhenti. Tidak sangka Inara, ingatkan kawasan rumah Arjuna jauh lagi ternyata Arjuna pun turun dekat kawasan yang sama. Inara hanya membuntuti langkah Arjuna turun daripada bas rapid.

Setelah turun dari bas rapid, mereka mula menukar arah yang berlainan. Arjuna ke arah kanan manakala Inara ke arah kiri. Mereka berpisah akhirnya di situ.

Sepanjang perjalanan Inara menuju ke rumahnya, dia tak habis - habis fikir. Kenapa eh Arjuna first day balik naik bas ? Tak pernah - pernah pulak aku tengok dia naik bas. Sebelum ni tak silap aku dia ada driver yang akan jemput dia. Lagi pulak dia akan balik sama - sama dengan adik dia. Ya Arjuna pun ada adik lelaki dekat MI. Adik dia tahun ni kalau tak silap form 3 kot !

Fikir punya fikir, dah sampai akhirnya Inara di hadapan rumahnya. Inara tinggal rumah teres dua tingkat. Makciknya yang belikan rumah tu dekat Inara. Dia tinggal sorang - sorang aje ke ?

Haah. Sorang...sorang...hahaha tak apa ramai lagi yang nak teman dia dalam rumah tu. Wuuuu seram ! Dulu lah sekarang tak seram dah pun hahahahha.

POV Arjuna.

Arjuna sampai di rumah dua tingkatnya pula. Dia membuka kasut sekolah setelah itu disusun rapi di dalam rak kasut. Ya Arjuna seorang yang amat menitikberatkan kekemasan.

Seketika dia menolak perlahan pintu rumahnya. Dia mengorak langkah masuk ke dalam. Kelihatan rumahnya agak sunyi ketika itu. Hmm alah macam biasa lah, mama dengan papa busy kerja dekat luar lah tu. Tak apa lah Arjuna dah terbiasa dan dia faham. Mama dengan papa kerja keras dekat luar untuk kesenangan keluarga juga.

Arjuna mula ingin melangkah naik ke biliknya namun tiba - tiba terserempak dengan satu - satu adik lelakinya.

" Kenapa abang Juna tak nak balik dengan driver hari ni ? " soal Ayyash atau nama penuhnya Muhammad Ayyash bin Imran.

Arjuna mendongak memandang Ayyash yang baru nak turun dari atas. Ayyash dah lama sampai rumah sebelum Arjuna.

" Saja...nak rasa naik bas pulak.."

Ayyash sedikit berkerut. Pelik dengan sikap abangnya yang satu ni. Orang ada kemudahan balik dengan driver, sibuk pula nak balik dengan bas ?

" Nanti papa marah macam mana ? Dia suruh balik dengan driver kan ? " kata Ayyash masih tidak berpuas hati dengan jawapan Arjuna tadi.

" Papa takkan marah kalau dia tak tahu...so Ayyash jangan lah bagitahu papa pulak.." kata Arjuna masih bernada tenang sambil mengorak langkah naik ke atas. Dia mula  berselisih dengan adiknya itu.

" Esok balik dengan driver ! " laung Ayyash mengingatkan abangnya, Arjuna yang sudah berada di tangga atas.

" Tengok lah macam mana esok..." balas Arjuna.

Ayyash mengetap bibirnya menahan geram apabila mendengarkan jawapan abangnya itu. Dia memang tak kesah nak balik dengan driver ke tak tapi aku ? Aku yang akan kena hadap dengan papa nanti andai dia tahu abang Arjuna tak balik dengan driver.

*********

Keesokan harinya, Inara pergi sekolah macam biasa tapi hari ni awal sikit. Tak nak aku kena marah dengan pengawas lagi. Dah tu kena tulis nama ke apa. Hari ni, Inara malas nak ikat rambut. Dia hanya melepaskan rambut panjangnya yang ikal mayang itu. Sempat dia selitkan penyepit rambut bunga matahari di belah kanan. Simple and cute !

Dear, Arjuna Where stories live. Discover now