#لـِ مريم نصر "ظلال خفية"
#رحمة نبيل.
#قصص جنان في جنان.
ذهبت مريم إلى معرض القاهره الدولي وكان حلمها ان ترى رحمة نبيل فهي تعشق هذه الشخصية وتعشق كل ما تكتبه، وعندما كانت تسير في صالات المعرض وصلت إلى الصالة التي توجد بها رحمة نبيل وعندما وجدتها مشغوله بالتوقيع للأشخاص فذهبت لتسأل عن سعر الرواية.
مريم:لو سمحت بكام الرواية؟
البائع:الكتاب ب٧٠.
مريم:٧٠ × ٢=١٤٠ جنية؟
البائع:ايوه يا فندم.
مريم بزعيق:لييييييه هيتقرى لوحده؟
البائع بخضه:هي الدار حددت سعره كده.
مريم:يا جدع بلا دار بلا بتاع.
البائع:هتخدي الكتاب يا فندم؟
مريم:ايوه هاتهم.وقامت مريم بشراء الكتب وهي تشعر بالحنق ثم توجهت إلى رحمة، وقامت بإحتضانها بشده حتى شعرت رحمة بالاختناق.
مريم بسعادة:انا بحبك اووووي اوووي يا رحمة، مش مصدقة اني شيفاكي واني حضناكي دلوقتي.
رحمة بإختناق:وانا كمان فرحانه اني شفتك.
مريم وهي تشدد إحتضانها:انا بجد فرحااانه اووووى اووووى خليكي في حضني شوية.
رحمة بإختناق:يا بنتي هو انا خطيبك علشان افضل في حضنك هموووت مخنوقه حرام عليكي.
مريم وهي تبتعد عنها:انا اسفة اسفة بس بجد فرحانه اوووي اني شفتك ومش مصدقة نفسي.
رحمة بإبتسامه:ولا يهمك يا حبيبتي.
مريم:يلا علشان توقعي على الكتب.
رحمة:يلا، اسمك ايه؟
مريم:مريم.وعندما كانت تكتب رحمة الإهداء ابتعدت قليلا عن رحمة لكي ترى شيء وعندما استدارت لتعود لموقع رحمة حتى تأخذ الكتب تعرقلت قدمها وسقطت على رحمة بينما كان يوجد خلف رحمة المكتبة التي توجد عليها الكتب فسقطت كلا من مريم ورحمة على المكتبة وسقطت المكتبة وتناثرت الكتب.
رحمة بتألم:اهه يا نهاار اسود الدنيا ادمررت.
مريم:احم انا اسفة، بس انا مش مصدقة اني شفتك فوقعت.
رحمة بحنق:يالهوووي هي دي حجتك الوحيدة انك مش مصدقة انك شوفتيني؟
مريم بإبتسامه بلهاء:ايوه علشان فرحانة اني شوفتك.
رحمة:اهه مرارتي مرارتي.
مريم بإبتسامة:يلا يا فنانة سلفي الكتب المتناثرة.والتقطت مريم صورة وكانت هي ورحمة يجلسون على الأرضية وتتناثر الكتب حولهما وكانت ملامح رحمة تدل على مدى حنقها من مريم وابتسامة مريم تدل على مدى غبائها.
#لـِ مريم نصر "ظلال خفية"
AnaZilzail ارجو تكون القصة عجبتك ولو مش عجباكي قوليلي وانا همسحها.