#ملفات_غامضة. .Part. 2

12 4 0
                                    

#رضا_هلال 2
-------------------

ابريل 2009
مكالمة تليفونية من رقم مجهول...
- الو! مسيو عبد الرحمن هلال؟
- أيوة معاك.
- لسة بتدورا على أخوك رضا؟ عاوز تعرف هو فين؟
صمت شوية وكأن دورق مياه باردة وقع على رأس المسيو عبد الرحمن, رد:
- هو فين طيب؟ حضرتك مين؟ ارجوك عرفني, طيب هو لسة حي؟ انت متأكد انه رضا اخوي؟ طيب...
-أخوك حي وموجود في مستشفى المجانين في العباسية تحت اسم أحمد محمد محمود.
انتهت المكالمة , وعلى الفور بدأت الأسرة الحركة بعد ما انتعش الأمل في قلوبهم بعد ست سنوات من اختفاء رضا هلال بدون ما أي حد يعرف هو فين أو حصله ايه..
على الفور توجهوا لمستشفى الأمراض العقلية في العباسية, وبشكل ما قدروا يعرفوا ويتأكدوا إن رضا هلال مش من نزلاء المستشفى.
عدى كام يوم وجات المكالمة الثانية:
-أخوك حي وموجود في سجن برج العرب في الاسكندرية.

* أسرة رضا توجهوا لبرج سجن العرب يسألوا عنه ,لكن طبعًا بدون ما يوصلوا لأي معلومة.
راحوا للمباحث وراحوا أمن الدولة والمخابرات العامة وتوجهوا لمنظمات حقوق الإنسان بدون أي نتيجة.
وجات المكالمة التالتة:
-أخوك مش هيظهر إلا لو اتغير النظام.

* في النهاية قرروا اتخاذ اجراء مهم وخطير (خدوا بالكم إحنا بنتكلم عن فترة كانت البلد فيها محكومة بقبضة من حديد في ايد رجل النظام القوي جدًا اللواء حبيب العادلي وزير الداخلية) خطورة الاجراء ده نعرفها بعد شوية...
إخوة رضا هلال تقدموا ببلاغ للنائب العام وطلبوا إعادة فتح التحقيق بناءا على معلومات وردت ليهم تؤكد وجود رضا هلال في سجن برج العرب.
وبدء التحقيق من جديد, وانتهى لنتيجة محبطة...
رضا مش موجود لا في سجن برج العرب ولا في أي سجن آخر في مصر كلها.
*هنا في حاجة خطيرة لازم نقولها ...البلاغ كان متضمن واقعة تاني شديدة الأهمية والخطورة خلونا بس نرجع ست سنوات للخلف...
--------------------------------------------------------------
- إخوة رضا هلال لما دخلوا شقته ولم يجدوه , هم طبعًا كان عندهم علم عن خطورة عمله وعلاقاته, علشان كدا بحثوا في كل حاجة في شقته قبل ما تيجي الشرطة, واحد منهم شغل "الأنسر ماشين" في التليفون الارضي في شقة رضا , وسمع رسايل واردة من سيدة...
- ممكن تفتح الموبايل علشان أكلمك؟
رسالة تاني...
- ليه دا كله؟ مبارك وعائلته وأنا معاهم.؟.. لا دي الطريقة ولا دا الأسلوب.
وآخر رسالة بطريقة ساخرة...
عائلة مبارك؟! كل سنة وأنت طيب... باي باي.
- أخو رضا سجل الرسايل دي على شريط كاسيت واحتفظ بيها لوقتها لأنهم كانوا شاكين في شخصية محدش يجرؤ يجيب سيرتها ولو في سره.
-----------------------------------------------
عودة لسنة 2009, يبدو إن أسرة رضا هلال ما بقاش عندهم حاجة يخسروها في موضوعه , وكانوا مصرين بأي شكل إنهم يعرفوا مصيره, علشان كدا لما تقدموا بالبلاغ للنائب العام , طلبوا التحقيق مع صاحبة الصوت وذكروا إنهم شاكين انها تكون....
---------------------------------------
*إلهام سيد سالم شرشر...
الشهيرة ب..إلهام شرشر.
صحفية شاطرة جدًا بتشتغل في الأهرام وفوق كدا هي شديدة الجمال والجاذبية, كانت بتغطي قضية توظيف أموال كبيرة جدًا هزت مصر كلها سنة 1995 وقابلت أحد حيتان توظيف الأموال وقتها أشرف السعد, واللي وقع في غرامها على طول, طلبها للزواج وبالفعل تم الزواج دا يوم 26 يناير 1995, بعدها تطورت قضية توظيف الأموال وأصبح اشرف السعد متهم ومطلوب للعدالة , هرب إلى لندن ( ما زال عايش هناك للآن) لكن إلهام رفضت تسيب شغلها في الأهرام وتسيب مصر وتهاجر لبريطانيا, وتم الطلاق ...
وورثت إلهام شرشر ثروة مهولة بعد زواج بضعة شهور, من ضمنها شقة قدام حديقة الأسماك في الزمالك تمنها كان وقتها أكتر من مليون دولار.
رجعت إلهام شغلها في الأهرام , أصبحت مسؤولة عن تغطية أخبار وزارة الداخلية وفي مرة قابلته, ووقع هو كمان في غرامها هو...

ملفات غامضةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن