Riak mukaku tiba-tiba berubah. Bagaikan baru sedar sesuatu. Jungkook yang perasan dengan perubahanku perlahan-lahan jatuhkan tangan. Aku undur setapak.
Senyum dia terus sirna. Sempat capai telefon yang jatuh ke lantai itu sebelum aku berlalu dari situ. Jungkook gelabah. Dia panggil aku tapi aku buat tak dengar.
Aku menonong keluar dari dalam kafe. Nasib baik aku tak langgar orang lepas keluar dari situ. Sebab dengan cara gaya aku berjalan, aku macam kena kejar orang. Dan memang aku kena kejar pun oleh Jungkook.
Kaki terus laju berjalan. Aku tak tahu nak jalan ke arah mana. Macam nak lintas jalan untuk ke bangunan sebelah, tapi tak sempat nak lintas tangan dah kena rentap lembut. Dari nak melintas jalan, aku di heret ke taman awam berdekatan.
"Kenapa awak lari?" Soal dia lepas pastikan yang aku dah tak lari lagi. Tangan aku masih dipegang olehnya.
"Saya rasa saya salah orang."
Jungkook kerut dahi.
"Mana ada salah orang. Sayalah lelaki yang awak nak jumpa tu."
Tapi aku geleng kepala.
"Awak dah ada girlfriend, kenapa awak pula yang jadi lelaki yang saya nak jumpa tu?"
Aku dah keliru ni. Jangan sampai aku betul-betul cekau pakwe orang. Dahlah hari ni pakwe orang ni kacak maut. Senang aje kalau aku nak heret bawa pergi courthouse. Bawa kahwin lari terus!
"Nanti girlfriend awak merajuk teruk, haa..."
Bila aku cakap macam tu, Jungkook terus ketawa. Bertambahlah hati ni cair bila tengok dia ketawa. Jungkook pandang aku sambil ketawa. Bila rasa dah redah sikit, barulah dia mula bercakap.
"Dah tak merajuk lagi. Dia sekarang dah jumpa saya. Berdiri depan saya ni haaa."
Jungkook senyum. Aku pula kelip-kelip pandang dia. Sel-sel otak baru nak berhubung. Kecik dulu tak minum susu banyak. Inilah kejadiannya.
Lama aku diam. Lepas dah hadam semua, terus terangkat kedua kelopak mataku. Jungkook masih macam tadi. Cuma senyum.
"Awak sengaja ikut saya ke Pulau Jeju!" Tuduhku. Jungkook sengih.
"Sebab nak pujuk awak yang merajuk.." Suara dia jadi perlahan.
Mencerun mataku pandang dia. Jungkook garu-garu belakang tengkuk. Bibirnya dirapatkan. Dia sekarang ni dah macam baru lepas kena marah dengan ibu.
"Awak marah?" Takut-takut pun masih berani dia bertanya. Kalau tak kenangkan aku yang sedang serius maut, memang aku dah gelak.
"Marahlah! Awak bersepakat dengan appa."
Patutlah appa beria tanya aku inap hotel mana. Rupanya appa nak senangkan kerja Jungkook supaya aku boleh selalu nampak dia depan mata.
"Awak tak suka jumpa saya lagi?" Suara Jungkook berbaur kecewa.
Aku pula yang sayu dengar dia cakap macam tu. Jujurnya aku gembira bila dapat jumpa dia lagi. Tapi tak sangka pula yang perjumpaan kami ni sebegini.
Aku maju setapak. Nampak bahunya tegang. Mungkin dia nak sediakan diri dari dihempuk oleh aku. Muka dia dah pasrah pun kalau aku nak marah-marah dia lagi.
Jungkook tarik nafas sesaat sambil pejam mata. Kesempatan itu aku cepat-cepat lompat ke arahnya. Rangkul leher dia erat-erat. Badan Jungkook terasa pegun.
"I miss you!"
Jungkook telan liur. Aku rasa dia masih terkejut sebab aku pergi lompat peluk dia. Sebelum rasa bahunya mengendur. Kemudian perlahan-lahan rasa macam dia balas pelukkan aku. Tapi masih berjaga-jaga.
"I.. miss you too." Balasnya. Antara dengar tak dengar aje . Makin lebar senyumanku.
•••
YOU ARE READING
[C] Nice To Meet You, Love | Jungkook BTS
Fanfic"Awak ni kerja pakar kaunseling ke?" Jeon Jungkook ft. Kim Narae ━━━━━━━᠂ ⚘ Jeon Jungkook BTS Birthday Project 2021. Start: 01.09.2021 End: 01.09.2021 ━━━━━━━᠂ ⚘ Cover by ©latterin29_ Storyline by ©latterin29_