bab 7

27 1 0
                                    

sepanjang perjalanan pergi ke kerja qarisya hanya diam membisu dek kerana malu tentang insiden subuh tadi, haih kalau diingat-ingat ya allah qarisa apa yang kau fikir haa haiyo kan dah malu.

flashback

"ape yang tekejut sangat saya mandi je" jawab syukrri yang kepelikkan dengan isterinya "yelah kenapa awak mandi wajib? subuh-subuh pulak tu" ujar qarisya seram sambil memeluk tubuhnya kerana otak qarisya dah traveling. "awak saya mandi biasa je lah, usik sikit muka dah macam dinding polis biru" usik syukri sambil gelak kuat "awak betul-betul lah kenapa awak mandi" rengek qarisya yang masih tidak berpuas hati dengan jawapan syukri, "masyaallah puteri qarisya walina, saya mandi biasa je lah, saya memang suka mandi awal subuh sebab saya tak nak masa solat subuh tu asyik ingat ke bantal aje, kalau saya tak mandi, saya akan malas nak baca al-quran pagi-pagi ni, faham? tapi kan apa yang awak fikir sebenarnya?" soal syukri kembali setelah menerangkan situasi sebenarnya. qarisya terkaku tak tahu nak jawab apa, mampus aku, aku pun tak faham kenapa otak aku sampai ke sana, "mana ada fikir apa-apa" jawab qarisya ringkas sambil buat muka selamba dan memusing kan badannya membelakangi syukri. "iya ke" ujar syukri tidak mempercayai jawapan qarisya sambil meletakkan dagunya di bahu qarisya dan sedikit menyenget sehingga dia boleh melihat wajah isterinya yang tengah pucat. "dah lah saya nak ambil wudhuk" ujar qarisya seraya melangkah ke tandas dengan rasa malu.

.......
haih malunya. ni kalau kak hana tau malu aku dah lah aku kutuk dia ni haritu tk ingat dunia. "awak kenapa senyap je, dari lepas solat subuh smpai sekarang tak berbunyi" soal syukri kerana perasan yang dia langsung tak berbunyi. qarisya sekadar menggeleng dan memandang suasana diluar kereta.

duk pikir benda tadi lah tu, haih fkir lagi yang bukan-bukan kan dah mendapat. "awak harini ikut saya lawat patient kat wad kanak-kanak bahagian tumor eh. saya tunggu awak kat depan lift umum jam 10 kita gerak sekali jangan lambat walau seminit faham?" ujar syukri sekali mengingatkan perkara paling syukri benci iaitu lambat. dan qarisya hanya mengangguk. haih tak bunyi juga.

jam menunjukkan jam 9.55 pagi, tapi qarisya dah ada depan lift umum, lama lagi ke singa jantan ni halemak tak suruh lewat tapi dia?, eh tapi belum jam 10 pun, ah tak ape lah dari aku kena tempik pagi-pagi. tiba-tiba telefon qarisya berbunyi dan pemangggilnya ialah orang yang ditunggunya. "hello, awak kat mana" ujar qarisya setelah mengangkat panggilan syukri, "apa awak kat mana, awak tu mana saya dah depan pintu wad ni awak mana? marah syukri. "hah? awak kata tggu awak depan lift ni kenapa awak turun dulu?" soal qarisya lagi. "hei, saya dah chat awak kan? saya tungggu depan wad?" jwab syukri. "haa?" soal qarisya bingung, bila masa pula takde naik noti pun. qarisya memeriksa telefonnya namun tiada sebarang pesanan pun. " tunggu jap saya turun" ujar qarisya seraya melangkah memasuki lift untuk turun ke tingkat 5.

buka sahaja pintu lift terliht muka syukri yang tengah menunggu, eh tadi mcm marah, ni muka santai je. " awak sorry lambat" ujar qarisya. "taupun lambat" jawab syukri. "tapi awak, takde chat dari awak pun" ujar qarisya sambil menunjukkan telefonnya. "memang takde pun saje je, dah jom masuk" ujar syukri selamba lalu menolak pintu wad. muka qarisya dah mencuka sebab geram dengan perangai syukri. ei aku dah agak dah dia sengaja nak bagi aku kelam kabut, ingat lawak ke serabutlah aku dia ni rasa nak cekik ajelah, kau lek je eh singa ada hari aku baham kau balik.

selesai melawat 10 orang budak-budak yang menghidap tumor buat aku lagi rasa bersyukur kerana membesar tanpa sedikit penyakit sedemikian walaupun ada sejarah hitam yang menghantui aku sepanjang hidup. "awak saya nak ke icu, schedule awak penuh ke?" soal syukri. "schedule saya tk penuh tapi saya ada operation jam 6 ni dengan jam 10 malam nanti, tpi jam 8 saya start in charge dekat emergency sampai esok pagi" jawab qarisya. "oh awak full eh harini?" soal syukri lagi "taklah, saya sepatunya dtg kerja petang tpi saya datang pagi sebab nak check file operation nanti and nak kemas stor file awak kat atas yang dah tak ada rupa tu" jawab qarisya lagi memang niatnya pada awalnya macam tu tapi singa jantan ni dah sruh memacam dari awal pagi. "oh macam tu kalau gitu awak join saya masuk icu jap, tak lama pun check 2 orang je" ujar syukri. qarisya sekadar mengangguk dan mula memakai pakaian khas untuk masuk ke wad icu.

Abg Doktor Is MineWhere stories live. Discover now