❧ Review by rauszydai
❧ Penulis TheAyraa
Sinopsis :
Cerita ini berkisah tentang seorang pelajar bernama Ivy yang menuntut pelajaran di Perancis. Kisah ni menceritakan bagaimana suka duka Ivy di Paris dan diskriminasi yang dia hadapan sebagai seorang muslim di sana.
Kelebihan cerita :
1. Jalan cerita yang menarik.
Jujur kata, jalan cerita dia menarik. Sebab dia dekat dengan dunia sebenar, dia dekat dengan penceritaan kehidupan. Benda ni mungkin terjadi pada seseorang di luar sana yang kita tak kenal. Benda tu buat saya rasa meremang. Walaupun cerita ni nampak macam banyak unsur movie dan novel, tapi tak boleh deny the fact yang penceritaan dia sangat dekat.
2. Penghijrahan yang relatable.
Manusia semua tak sempurna. Begitu juga Ivy. Walaupun dia dah berubah tapi karakter dia masih banyak lagi flaw, yang menyebabkan dia manusia. Yang menyebabkan dia relatable.
Lagi satu, waktu orang lain ketengahkan kesilapan dia sewaktu sebelum dia berhijrah, bagi saya, benda tu hit home.
3. Penulisan yang mudah dihayati tapi cantik.
Susah nak cari penulisan macam awak punya. Imaginary awak chef kiss. Suka bila saya baca penerangan awak, sebab awak tak terlalu bergantung pada dialog untuk menyampaikan cerita.
Kelemahan cerita :
1. Characterization yang lemah
Tak dinafikan, Ivy memang relatable. Tapi ada beberapa scene yang macam kurang common sense. Ivy juga macam kurang personaliti. Dia macam terlalu menerima keadaan yang pelik. Macam sesetengah scene itu terasa seperti dipaksa demi plot.
Character lain yang bagi saya paling best dalam cerita itu ialah Andrea. Sebab dia yang saya paling boleh nampak personaliti dia. Dia yang macam bercakap bagi saya. Yang lain macam hanya baca dialog.
2. Keliru karakter
Banyak karakter dalam satu scene tak salah. Tapi dia jadi ralat bila saya tak tahu siapa yang bercakap. Ataupun siapa yang orang ni sedang cakapkan. Kadang tu, saya perlu baca dua kali baru perasan karakter mana yang ada dalam scene tu.
3. Konflik
Konflik cerita ni memang pada awalnya dah berlangsung tapi saya masih rasa macam cerita ni panjang. Saya perlukan masa yang lama untuk baca dan cerita ni tak buat saya duduk dan scroll ke bawah. Mungkin awak boleh tambah elemen surprising dan plot twists.