❧ Review by rauszydai
❧ Penulis ikeretapi2
Sinopsis :
Cerita ini berkisahkan tentang Qairina yang ada penyakit kanser. Dia terconfess pada seseorang yang dia ingatkan ialah crush dia tapi tu sebenarnya orang lain.
Kelebihan cerita :
1. Plot
Plot awak menarik kalau dikembangkan dengan cara yang betul. Karakter semua dah ada personaliti yang menarik. Mungkin kalau cerita ni lebih menyayat hati, mesti boleh tambahkan perisa lagi dalam cerita awak.
Kelemahan cerita :
1. Tak realistik
Qarina ada kanser stage empat tapi dia masih boleh pergi sekolah macam biasa dan masih boleh rahsiakan penyakit dia pada kawan-kawan dia. Lagi-lagi Dayyan yang kenal dia lama. Sebab kanser tahap empat ialah tahap memang menunggu mati. Agak tak logik kalau dia masih boleh pergi ke sekolah dan mempunyai kehidupan macam biasa. Dia pun seorang yang aktif, maksudnya selalu berjalan, berbual, ada scene dia berlari. Benda tu tak kena dengan situasi.
2. Gaya penulisan yang agak tak sesuai
Dalam cerita ni ada tanda bahasa yang melebih, shortform, simbol. Huruf kecil dan huruf besar juga tak digunakan dengan sebaiknya. Dia mengurangkan mood pembacaan. Sejujurnya, saya tak kisah kalau baca huruf kecil, tapi pastikan ianya seragam.
Cara susun ayat awak perlu diperkemas supaya pembaca tak keliru dengan dialog yang awak cuba sampaikan. Imaginary sangat kurang digunakan, jadi agak sukar untuk saya bayang apa sebenarnya yang terjadi.
3. Tiada elemen surprise
Cerita ni terlalu cliché pada bahasa mudahnya. Rasanya pada setiap chapter awak boleh tambahkan lagi elemen drama dan cliffhanger yang buat pembaca tertunggu apa yang jadi seterusnya. Awak boleh tambahkan lagi elemen misteri pada character Zakir.