In life full of ups and downs, giving up is never an option.
---------
Senja itu aku terjaga apabila kepala aku terasa diusap. Aku ingatkan Yusra, memandangkan dia tidak lepas memujuk aku berehat tadi. Jadi aku tutup mata semula. Tapi apabila terasa sesuatu yang lembab di dahi, kejung terus satu badan.
Takkan Yusra tiba-tiba nak cium dahi aku tak tentu pasal? Seram!
Elok aku celik mata, wajah kacak suami aku memenuhi kornea mata. Dia senyum apabila melihat aku terjaga. Tangannya masih mengusap kepalaku. Berapa dia dalam keadaan begitu, aku tak tahu.
"Abang tengok Najla tidur ke?" Aku menyoal polos dan Zafran mengangguk sekali.
"Creepy!"
Kenyataan itu mengundang tawanya. Tapi tidak pula dia komen apa-apa.
"Kesian isteri abang, penat buat kerja. Najla dah buat Asar?"
Aku angguk. Memang aku ada bangun untuk tunaikan solat tadi. Tapi sekarang sudah hampir masuk waktu Maghrib.
"Ada lagi setengah jam sebelum masuk waktu Maghrib. Nanti bangun ambil wudhuk, okay?" arahnya lembut. Aku mengangguk lagi. Kali ini aku bangun dari pembaringanku.
"Pak long ajak abang, Zaf dengan abi jemaah sekali dekat masjid. Paan pun kena heret sama." Sengih Zafran.
"Abang bawa Anas juga. Nak pesan apa-apa tak?"
Aku berfikir lama. Tekak terasa nak makan sup tulang. Sebelah masjid kampung tu ada kedai makan. Pot abah dengan pak-pak sedara aku mengopi lepas habis jemaah.
Dulu rajin juga aku pesan dekat abah. Sekarang ni bila dah jarang balik kampung, tak tahulah ada lagi ke tidak.
"Najla nak sup tulang yang orang jual tepi masjid tu. Dulu ada, sekarang ni tak tahulah." Aku hela nafas berat. Kecur liur aku apabila teringatkan rasa kuahnya. Kalau tak dapat ni, memang kecewa habis.
"Okay, kalau ada, abang belikan. Lain-lain ada tak? Air ke? Kuih ke?" Zafran menyoal lagi. Aku geleng kepala. Yang lain itu tidak menarik perhatian tekak aku.
Pintu bilik kami diketuk dari luar.
"Bang? Abi, Anas, pak long dengan Pak Din dah pergi dulu naik motor. Tunggu kau merenyam dengan bini kau lama sangat!" Suara Zafril di luar bilik kedengaran menyampah. Tersembur tawa Zafran.
"Paan yang baru kahwin tu pun rilek je tinggalkan bini dia. Kau yang dah bertahun ni pula yang lebih-lebih. Cepatlah!" bebel Zafril lagi.
"Sebelum pintu bilik kita roboh, baik abang keluar. Budak tu bukan boleh kira sangat." Zafran menggeleng kepalanya. Dia bangun dari katil, tapi tangan tidak lepas dari menyentuh kepalaku.
Dia tunduk lalu menghadiahkan ciuman di dahiku. "Bekalan untuk tiga jam. I'm gonna miss you, sayang!" Suaranya sengaja dikuatkan.
Seperti yang aku agak, Zafril kembali mengetuk pintu bilik kami, "Adoi, dia main rindu-rindu pulak dah. Cepatlah abang! Aku dengan Paan tunggu ni..."
Aku ketawa seraya menampar bahu Zafran. Zafran sengih sebelum keluar dari bilik. Kemudian bisinglah satu rumah dengan suara mereka berkelahi adik-beradik. Geleng kepala aku dengan karenah mereka.
Tidak sampai beberapa minit Zafran keluar, kepala mak pula yang terjengul di sebalik pintu bilik aku, siap bertelekung.
"Kau okay tak? Dah hilang sakit kepala?" Mak menyoal.
Erk, aku sakit kepala? Bila? Ni mesti kerja Zafril dengan Yusra, kelentong mak aku.
"Dah okay dah, mak. Sikit je." Aku senyum kecil, cuba menutup kebenaran. Tapi, itulah. Kita ni, pandai macam mana sekali pun, takkan boleh menipu dengan mak sendiri.
YOU ARE READING
SUAMI SEKERAT JALAN (on-going)
Teen FictionBerjumpa, tak pernah. Bertegur sapa apatah lagi. Tak ada angin, tak ada ribut, tiba-tiba dia dilamar seseorang yang tidak dia kenali. Dan tiba-tiba, dia sah bergelar seorang isteri. Si Pilot yang penuh rahsia. "Najla percayakan abang, aba...