The Promise||15

85 12 0
                                    

♡♡♡♡♡♡♡

Seorang demi seorang meninggalkan tanah perkuburan itu.

Namun tidak bagi ahli keluarga itu,hari yang sepatutnya diraikan dengan gembira bertukar menjadi tragedi berdarah.

"Nenda,Rayna sayang nenda..semoga nenda tenang disana."Perlahan sahaja suara Rayna menutur kata.

Usai menguruskan pengebumian Tengku Rosselle,mereka semua berkumpul di Villa Rosselle.

"Nampaknya kita perlu tangguhkan dahulu perkahwinan ni."Suasana yang sunyi itu dipecahkan dengan kata-kata Tengku Hana.

Semua hanya menganggukan kepala tanda setuju.

"Semua berehatlah dulu,malam ni kita nak buat tahlil pula."Ujar Tengku Aiman lalu memeluk bahu Tengku Diana untuk naik ke atas.

♡♡♡♡♡♡♡

"Atok jangan lupa tau!Ira nak dia."Rengek gadis itu kepada seorang lelaki tua.

"Tapi dia keturunan Tengku Zayden Ira."Rengus lelaki tua itu kuat,geram dengan permintaan cucu kesayangannya itu.

"Alah atok,it's okeylah..Ira just nak main-main dengan dia je..siapa suruh dia reject Ira,Ira nak pastikan dia menyesal sebab dah malukan Ira ."Kata-kata daripada gadis yang dipanggil Ira itu disambut dengam senyuman penuh makna.

"HAHAHHA,cucu atok memang bijak."Mereka mengukir ketawa jahat.

'Tok tok tok'
Bunyi pintu diketuk mematikan gelak mereka.

"Masuk!."Sahut lelaki tua itu.

"Tuan,saya dah jalankan perintah tuan...Tengku Rosselle dah meninggal."Kata lelaki yang mengetuk pintu sebentar tadi.

"Bagus!baguss aku suka kerja kau...HAHAHAH."Lelaki tua itu sekali lagi tergelak kuat.

"Tuan dah janji nak lepaskan keluarga saya kan?."Lelaki itu bersuara takut-takut.

"Kau lupa satu perkara,bukti mesti dihapuskan."Lelaki tua itu tersenyum sinis sebelum mengambil pistol yang diselitkan dibelakang seluarnya.

"Ta-tapi tuan dah janji."Kata lelaki itu dengan suara ingin menangis.

"Janji untuk dimungkiri."Seiring dengan itu satu tembakan tepat terkena pada dahi lelaki itu.Mati!.

"Dahlah,atok ni nak membunuh pon jangan depan Ira,busuk tahu tak."Gadis yang digelar Ira itu mendengus kuat sebelum mengangkat kaki berlalu dari situ.

"Zack!."Panggil lelaki tua itu.

"Ya tuan."Seorang lelaki berkot masuk ke dalam.

"Bersihkan mayat dia dan aku nak kau hantar hadiah istimewa kepada keluarga Tengku Zayden."Arah lelaki tua itu lalu berlalu pergi dengan diselangi siulan kecil.

♡♡♡♡♡♡♡

Hafiy mengambil tempat di dalam perpustakaan mini itu.

Lazimnya,disitulah nendanya menghabiskan masa dengan membaca.
Begitu juga dengan arwah atoknya.

Salah satu bingkai dicapai,kelihatan gambar mereka sekeluarga berada disitu.
Gambar ketika Tengku Zayden masih hidup.

"Nenda,Hafiy janji akan jaga amanah dan akan bongkar kebenaran tentang semua ini.
Fikirannya melayang pada hari sebelum nendanya berangkat ke perancis.

The PromiseWhere stories live. Discover now