BAB 22

154 9 4
                                    

SEJAK dia telah pun discharged dari hospital. Hubungan dia dengan aliya kian bertambah baik. Dia dapat rasakan yang  aliya mula membuka ruang dalam hatinya kembali kepada dirinya sedikit demi sedikit. Tak ada lagi kata kasar. Tak ada lagi mereka berbalah soal cerai.

Hidup dia dengan aliya aman tanpa sebarang pergaduhan. Mungkin sebab keadaan dia yang masih lagi belum baik membuatkan aliya berlembut dengan dia. Luka di kelapanya sudah pun membaik cuba luka dia bahagian perutnya saja mengambil sedikit masa lagi untuk sembuh. Waluaupun itu alasannya dia akan gunakan peluanhg ini untuk memperbaiki hubungan dia dengan aliya agar kembali seperti dulu

Mungkin agak sukar untuk ia jadi kenyataan dengan apa yang dah berlaku antara dia dengan aliya tiga tahun lepas tapi dia akan pastikan ia akan berlaku.

Dia pernah terfikir kalau dia menjelaskan penyebab dia hilangkan diri mungkin aliya mampu terima dia balik seperti dulu dan dia tak perlu bersusah payah perbaiki hubungan ini. Tapi agak sukar untuk dia jelaskan semua tu.

Aliya sekarang seperti sudah tidak kisah pasal soal itu. Aliya seperti tidak mahu mengungkit lagi sebab berlaku kejadian itu.  dia berasa agak lega.

Mungkin  satu hari nanti dia mampu menceritakan kejadian sebenar kepada aliya.

Sekarang dia tidak mahu memikirkan soal itu. Dia cuma mahu fokus kepada sosok tubuh yang berada disebelahnya. Lebih tepat lagi sosok tubuh aliya yang tidur sebelah dia. Tidur sekatil dengan dia.

Semalam dia bersusah payah mencari alasan agar aliya mahu tidur atas katil bersama dia.

" sayang tidur sini jelah. Tak perlu tidur bilik sebelah. Tak perlu tidur atas sofa tu. " kata haikal dengan muka kesian.

Aliya teragak agak. Katil ditepi dipandang sekilas lalu beralih kepada wajah haikal. Memang tak lah dia nak tidur bersama dengan haikal.

" awak pilih saya tidur atas sofa ni atau nak saya tidur bilik lain" ugut aliya.

" sayang tak dengar ke apa yang doktor cakap. Luka di perut abang ni belum sembuh jadi doktor kan pesan kena kurangkan pergerakan. Takut nanti bekas jahitan ni terbuka" terang haikal.

" jadi apa kaitan dia? Awak tak perlu nak banyak songeh saya tidur sini." Balas aliya yang tak mahu mengalah.

" ada kaitan lah sayang. Cuba sayang fikir kalau abang nak apa apa. Nak air ke apa ke takkan lah abang nak bangun sendiri atau nak abang jerit panggil sayang ! Sayang! Biar bergelar rumah ni. Nak bangunkan sayang. Tu pun kalau sayang mudah bangun dari tidur"

" Tak pun kalau abang nak bangun pergi tandas ke abang perlu ada orang tolong gerakkan tubuh abang ni pimpim pergi tandas ke apa? "

Aliya baru saja nak mencelah tapi haikal terus sambung percakapannya.

" bukan abang nak banyak songeh ke apa. Nak jadi macam budak tadika ke nak pimpim pimpin bagai. Abang cuma takut luka ni terbuka balik tak pasal pasal kena stay dekat hospital lagi. Nanti lambatlah sembuh."

" Kerja abang dekat office pun berlambak lagi. Kesian lah dekat jas kena handle sorang sorang. And sayang nanti lagi lama kena jaga abang. Kesian dekat sarah dengan pekerja lelaki sayang tu kena jaga kedai. " pujuk haikal dengan bersungguh sungguh.
Dia siap kaitan jas dan sarah lagi untuk pujuk aliya tidur sebelah dia.

Aliya macam tak percaya yang haikal sempat kaitan jas dengan sarah. And macam tahu tahu je yang dia nak cakap yang perangai haikal banyak songeh dan macam budak tadika nak pergi tandas pun kena pimpim.

Lama juga aliya pandang katil dan wajah haikal. Dengan terpaksa tanla rela dia perlu terima lah.

Haikal tergelak perlahan mengingatkan wajah aliya yang cemberut sebab terpaksa tidur sebelah dia. Dia tak kisah sangat pasal tu sebab plan dia seratus  peratus berjaya.

MISS FLOWER GIRLWhere stories live. Discover now