Aku tak ada mood hari ni. Kucing gelandangan kesayangan aku mati. Sungguh aku tak sangka kucing yang aku beri makan setiap hari setiap kali balik dari kelas terbongkang kaku di atas jalan tar.
"Princess. Babe. Makanlah sikit," pujuk Yaya.
"Tak nak..." Aku menolak mangkuk berisi nasi air yang dihulurkan oleh Yaya.
"Benda dah jadi," ujar Yaya lagi.
"Orang yang bagi Mima makan racun tu memang melampau!" bentakku seraya menumbuk meja.
Dung!
Nafasku turun naik menahan marah. Aku tahu siapa pelakunya tapi itulah, aku tak jumpa lagi waktu sesuai untuk membalas balik perbuatannya. Sumpah aku bencikan betina tu!
"Cool, babe. Bagi tahu cadangan kau dekat aku. Nanti aku check jadual minah tu dengan Sister Gigi." Yaya menjongketkan kening sambil tersengih.
"Boleh ke kita celah masuk? Kau kan tahu Aspuri Hazel payah nak lepas kalau tak ada kad penginapan." Aku mengerutkan muka. Tapi, aku beritahu juga rancangan aku kepada Yaya.
"Jangan risau babe. Jom, kita on!" Yaya bangun dari kerusi lalu menarik aku turun dari katil.
Aku? Bagaikan lembu dicucuk hidung, kuturutkan saja langkah Yaya keluar dari bilik lalu berjalan menuju ke Aspuri Hazel. Dalam perjalanan, sempat aku singgah di kedai serbaneka untuk membeli 'hadiah' kepada musuh aku.
Dengan kepintaran Yaya, dengan mudah kami dapat masuk. Siap ada pas pelawat lagi. Pujuk Yaya kepada Sister Gigi, dia nak masuk jumpa Gucci. Dah lama tak bertemu adik, katanya.
"Weh, tu Clara." Yaya menunjuk ke arah seorang gadis bersama sekumpulan rakannya yang sedang berlatih berjoget di dalam bilik gimnasium aspuri.
"Habislah kau..." tutur aku perlahan dengan penuh dendam kesumat.
Lantas, dengan lagak biasa-biasa, aku masuk ke dalam bilik tarian tersebut lalu loker Clara dituju. Nasib baik kedudukan loker tersebut berasingan dengan ruang latihan. Jadi, mudah untuk aku buat kerja jahat.
"Leccu go." Aku berjalan keluar dengan selamba.
"Berani mati kau, Princess." Yaya menekup mulut.
"Hati aku dah mati bila Mima mati." Aku menjawab tanpa perasaan.
Aku puas hati dengan apa aku buat dekat Clara, pembunuh Mima aku. Tunggu sajalah kejap lagi, confirm minah tu akan menjerit-jerit bagai orang gila secara LIVE.
Maklumlah, sesi latihan tarian dia orang ditunjuk secara LIVE tadi. Bayangkan jika ratu perasan cantik itu menjerit apabila buka je loker, anak patung kucing diselaputi cat merah yang masih basah terkena tangan. Hahaha. Trauma.
Ting!
Ting! Ting!
Notifikasi chat kampus berderu masuk. Melihatkan itu, aku tersenyum kambing. Kahkahkah. Kan dah cakap tadi? Selamat menjadi famous, Clara. Bukti CCTV minah itu memberi racun kemudian mengelar leher Mima sedang tular di media sosial dan aktif dibicarakn oleh warga kolej.
IG LIVE dia menjerit-jerit di hadapan kamera dengan tangan dipenuhi darah pula menambah perisa. Bagus, diriku sendiri. Aku dah lakukan yang terbaik untuk memalukan Clara di khalayak ramai secara online.
Tapi....
Ini juga perjuanganku yang terakhir sebelum aku mengikut jejak langkah Mima.
Mima....
Tunggu aku.
-
-
-
------------------
Dear Diary,Aku bagaikan orang kerasukan apabila melihat Mima tergeletak kaku dengan kesan kelaran di lehernya. Di sampingnya, terdapat sisa biskut kucing tetapi bercampur dengan biji-biji kecil berwarna pink. Aku kenal biji tu. Racun tikus! Marah, sedih, geram bercampur menjadi satu. Aku sayang Mima. Jiwaku separuh melayang melihatkan Mima sudah mati. Aku tahu Clara buat sebab aku nampak dia bagi makan kucing tu. Padahal, minah tu takut kucing. Tapi, aku biarkan saja sebab yakin manusia boleh berubah. Sungguh aku tak sangka itulah kali terakhir aku dapat tengok Mima. Marah punya pasal, aku serbu bilik keselamatan dan minta tengok rakaman CCTV dan buat report kepada pihak berkuasa. Tapi, tiada tindakan. Last, untuk balas dendam, aku guna cara keji dengan malukan Clara ke seluruh dunia. Padan muka.
Yang marah,
Princess.___________
545 words.
14/9/21
7.40 ptg
YOU ARE READING
KERANA BERANGAN ITU PERCUMA (COMPLETED)
HumorTiada deskripsi. Hanya coretan sunyi tanpa muzik menari di atas papan tulisan maya. Ingin melempiaskan geram kepada sesiapa yang menyakitkan hati? Marilah berjimba dengan Princess dan Yaya. Cover: Angel_k20 Tarikh mula: 9/9/21 Tarikh akhir: 14/9/21 ...