Luku 1. - jumalaton krapula

4 0 0
                                    

Mies avasi silmänsä. Tunto palasi hänen kehoonsa. Värit ja valo sokaisvat hänet hetkeksi. *Hän* oli *mies*. Mutta kuka hän oli? Hän makasi lattialla, tuijottaen punaista viinapulloa vieressään. Hän nousi horjahdellen seisomaan ja katsoi ympärilleen.
Missä minä olen? Kuka minä olen?
Alas katsoessaan hän näki alastoman, hieman painoa keränneen, noin keski- ikäisen miehen kalpean vartalon.
Ympärillään hän näki ruskealla tapetilla päällystetyt seinät, kattotuulettimen sotkuisen sängyn, hajotetun kasettisoittimen,josta joku oli repinyt nauhan ulos soidessaan, oven vessaan, rikkinäisen ikkunan ja ulko-oven.
Commodore Red- viinapullo nauroi hänelle lattialta, kun järisyttävä päänsärky palasi voimakkaasti. Mies parkaisi.
Hänen pitäisi löytää vastauksia. Ja ehkä aamupalaa. Ainakin ikkunasta paistavan auringon mukaan oli aamu. Ulko- oven viereisestä naulakosta hän löysi yhden, vasemman jalan kengän. Hänen kokoaan. Räikeän vihreä krokotiilin nahkakenkä.
Kääntyen takaisin huoneeseen päin, hän tajusi kuinka kauheassa kunnossa huone oli. Rikkinäisiä huonekaluja, roskia, pulloja lattialla, sirpaleita, tahroja ja oksennusta.
Lattialta, mistä oli herännyt, hän löysi vaaleanruskeat kangashousut.

Tarkkana. Kuulet avainten helinää oikesta taskusta, kun puet housuja.
-kalastan ne ulos.
Keskity. Avaimenperässä lukee: whirling-in-rags. Toisella puolella kaiverrettu numero 1. Sen pitäisi avata huoneen ovi. Johtopäätös: olet hotellihuoneessa.

Päänsärky palasi.
Mies katsoi ikkunaa lähempää

Laske. Sirpaleet lattialla ei tulleet ikkunasta. Ikkuna oli rikottu sisäpuolelta
- rikoinko minä ikkunan paljailla käsilläni?
Arpien verkko peittää vasemman kätesi selän, mutta ne eivät ole tuoreita.
-mikä teki tämän?
Todennäköisesti reiän koon perusteella pieni kädestä heitetty objekti, sillä lattialla ei ole sirpalemuodostelmaa näyttämässä työkalun takaisin vedosta.
- määritä objektin koko
Liian iso ollakseen luoti, liian pieni ollakseen huonekalu. Etsit jotain painavempaa kuin nyrkki. Yksi vihreä kenkä jonka löysit sopisi reikään yhtä hyvin kuin jalkaasi. Se on myös sopivan painava jos heitettäisiin voimalla.
Onneksi olkoon, tuhosit ikkunan omalla kengälläsi. Nyt sinulla on vain yksi. Jos olet onnekas, voit löytää sen parvekkeelta, joka kulkee hieman ikkunasi alapuolelta.

Tämä kaikki hänen päänsisäinen päättely tuli kuin refleksinä sekunneissa. Hän oli tehnyt tätä ennenkin. Sekavuus identiteetistään kalvasi häntä kokoajan enemmän.
Mutta vaateiden etsiminen jatkui.
Seuraavaksi hän näki solmionsa. Tuo todella kauhistuttava vihreä sekamelska roikkui kattotuulettimen mukana. Mies kurotti kätensä ja snäp! Nappasi solmion tuulettimen kavalasta vankeudesta.
Sängyn tuhottujen petivaateiden välistä hän löysi vihreän disco-blazerinsa. Se oli mukavasta kankaasta tehty, ja oli ehkä mukavin asia mitä oli löytänyt. Se ei myöskään haissut niin pahasti viinalle.
Blazerin olkapäihin oli laitettu jostain syystä valkoiset kolmiot. Ehkä muotia
Selässä oli samasta oudosta materiaalista valkoinen pieni nelikulmio niskan kohdalla.
Mies siirtyi vessaan.
Sanat epäonnistuvat kuvailemaan sitä kammottavaa hajua. Olisi pitänyt lähettää runoilija. Kylpyamme oli tännä pulloja. Viinaa, kaljaa mitä tahansa. Vessan valkoiset seinät olivat haalistuneet ruskeiksi ajan saatossa. Käsien pesualtaan hana oli hajonnut, huurtaen peilin, kuuman veden tulvinnan johdosta. Peilin nähdessään mies tajusi, ettei hänellä ollut aavistustakaan miltä hän näytti kasvoista.
Kävellessään peilille, hän löysi valkoisen kauluspaidan lattialta. Vaateet koossa yhtä kenkää lukuunottamatta.
Mies pääsi peilin luokse edelleen hoiperrellen. Huurtuneesta peilistä hän näki vain itsensä ääriviivat.
Hän nosti kätensä pyyhkäiseen peilin.
Keskeytä! Et selvästi miettinyt tätä läpi. Et tule pitämään mitä siellä on!
- en välitä.
Hän pyyhki peilin.
Katsokaa!
Häntä takaisin irvisti kammottava näky. Turvonneet kasvot, väsyneet silmät. Epäsiisti ruskea parta, olkapäihin kasvaneet, likaiset, ruskeat hiukset. Ja kammottava virne *Se ilme*.
Mies perääntyi peililtä.
Ei se niin paha ollut, mutta se ilme, miksi ihmeessä hänellä oli niin kammottava hymyn yritys?
Hän ei pystynyt lopettamaan ilmettä, sitä virnettä.
Hän ei voinut sille mitään.
Vaateet oli kerätty. Oli aika saada vastauksia.
Mies hoiperteli ulos vessasta, huoneen etuovelle. Syvä huokaus.
Katse tuhottuun huoneeseen.
Mies tarttui ovenkahvaan ja astui käytävään.

Has llegado al final de las partes publicadas.

⏰ Última actualización: Sep 12, 2021 ⏰

¡Añade esta historia a tu biblioteca para recibir notificaciones sobre nuevas partes!

Disco Elysium || Tarinoita EpätoivostaDonde viven las historias. Descúbrelo ahora