-H1-

38 1 1
                                    

Ik zal vertellen hoe het met me gaat na 10 jaar. Het is alweer tien jaar geleden dat ik mee deed met the voice kids. Er is veel veranderd sinds dien. Ik ben op mijn 20ste verhuisd naar Nederland. Daar woon ik nu in Tilburg en studeer daar aan de universiteit. Het is een half uur van mama en Thomas rijden. Ik woon samen op kamers met Liv een goede vriendin van mij. Zij is Noors en studeert hier als internationale student. We hebben elkaar leren kennen op de inloop weken daarna zijn we samen in de klas gekomen. We hadden meteen een klik. We maken samen muziek ik op de piano en zij speelt gitaar.
Ik heb K3 na het voice kids avontuur niet meer gezien alleen Marthe heb ik nog gezien toen ik mocht optreden bij rode neuzen. Ik ben bezig met mijn master Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie. Hier voor heb ik psychologie gestudeerd. Ik leerde hier in heel veel van mezelf kennen. Ik ben problemen die ik had vroeger gaan herkennen en daardoor ook een plekje kunnen geven. Ik ben deze studie gaan doen, omdat ik weet hoe het is als er iemand is die ECHT luistert. Dat wil ik doen als ik klaar ben met studeren, naar kinderen luisteren en ze helpen met hun problemen. Ik moet nog een half jaar en dan ben ik als het goed is klaar. Het is nu vakantie en ik ga met Liv mee naar haar ouders in Noorwegen. We hebben twee weken vrij en ze had ouders al een tijdje niet gezien dus had ik voorgesteld om samen te gaan. Morgen vliegen we en dan blijven we ander halve week. Na de vakantie hebben we namelijk tentamen week en daar moet nog wel voor geleerd worden. We zitten samen op de bank. Liv was ons liedje verder aan het schrijven die we willen uitbrengen. Het gaat over afstand liefde in het Engels en een klein stukje Noors en een stukje Nederlands. Ik ga tegen haar aan liggen en scrol door mijn instagram pagina. Ik zie een post van Klaasje voorbij komen. Ze heeft een interview geven over het mentale gezondheidsstelsel in Nederland. Ik scrol door, het klopt wel de mentale gezondheidszorg is echt heel slecht. Ondanks dat ik er niet meer inzit. Hoor en zie ik wel dat er echt iets mis is met dit systeem van nu, dat was tien jaar geleden ook al, maar het lijkt nu wel wel heel erg. Het is elf uur. Ik besluit om te gaan slapen. Ik ga mij tandenpoetsen en zie Liv in de spiegel nog bellen met haar broer. Die hebben een hele hechte band met elkaar dat is zo bijzonder om dat te zien. Ik spreek een heel klein woordje Noors, maar alleen hun houding zegt al genoeg. Ik kruip mijn bed in en overdenk nog de dag. Morgen om vier uur vliegen we naar Oslo en dan moeten we nog een stukje met de auto en dan zijn we er. Ik ben ooit een keer in Noorwegen geweest. Ik was volgens mij op mijn derde daar geweest dus ik herinner me er eigenlijk niks meer van. Ik heb zin om Nederland even te ontvluchten en echt een vakantie gevoel te hebben. Ik heb afgesproken met Liv om in Noorwegen onze videoclip op te nemen. Ik val slaap na een half uur piekeren en fantaseren in slaap.

~tijdsprong~

We zitten samen net in het vliegtuig alles ging goed. Ik zie Liv glunderen als we opstijgen. Ik snap het wel ze ziet haar ouders, broer en zus bijna niet. Haar zus en broer studeren ook al. Haar zus in Italië mode en haar broer in Zweden bedrijfskunde. Het is twee en half uur vliegen. Ik ben nog een verslag aan het schrijven voor school over mijn stage bij een jongere kliniek waar ik afgelopen periode heb stage gelopen. Het was heel leerzaam om die jongere zo te zien, want ik herken het natuurlijk heel erg om dat ik er zelf ook in een kliniek heb gezeten. Ik zit bij het raam en het landschap gaat van plat en groen naar bergachtige en wit. De ouders van Liv wonen net buiten Oslo in een boerderij met allerlei verschillende dieren.
Eenmaal aangekomen in Oslo gaan we onze koffer halen bij de bagageband. Er lopen veel mensen die allemaal net geland zijn. Eerst komen onze koffers en dan Liv haar gitaar. We lopen door naar de inkomst hal waar Liv haar ouders op ons staan te wachten. We zullen met hun naar hun huis rijden. Liv rent naar haar ouders die haar welkom ontvangen. Met een groot spandoek er op met "velkommen Liv og Nova." Wat ik interpreteer als welkom Liv en Nova. Wat lief dat ze dat hebben gedaan. Nadat Liv uitgebreid met haar ouders heeft geknuffeld geven haar ouders mij ook een knuffel. We lopen naar hun auto ondertussen vertelt Liv hoe de reis ging. Eenmaal in de auto stel ik me voor in het Engels gelukkig spreken Liv haar ouders goed Engels en kan ik me verstaanbaar maken. We komen bij een grote moderne boerderij met dieren die naast het huis staan te grazen. Het is een typisch Noors huisje met een moderne uitstraling. Als ik Liv volg en mij jas ophang aan de kapstok komt haar broer naar beneden en geeft mij een hand en stelt zich kort voor als Ivo. Als ik op de bank zit samen met Liv en haar ouders en broer met een kopje thee kletsen ze bij over hoe het gaat. Dan gaat de deur open en komt haar zus binnen en ze geeft Liv een hele dikke knuffel. Ze hadden elkaar al langer niet gezien en ook een lange tijd niet gesproken dus ik snap heel goed dat dit dan best emotioneel is om dan ineens elkaar weer te zien.
Als het net donker is gaat Liv haar moeder koken en ik weet van Liv dat ze veel traditionele dingen maakt en ook zelf geschoten dieren uit het bos. Eigenlijk eet ik geen vlees, maar voor hier maak ik een uitzondering omdat ik weet dat de dieren een fijn en vrij leven hebben kunnen leven.  Als we aan tafel gaan krijg ik een glas wijn in geschonken en de tafel die netjes is gedekt. Ik moet gelijk denken aan Kerst mij mijn oma die deed ook altijd groots uitpakken. Ik krijg als voorgerecht en rendier stoofpotje. Het is heel lekker. Na het hoofdgerecht krijgen we nog twee gerechten allebij heel erg lekker. Het is heel gezellig aan tafel haar ouders zijn erg geïnteresseerd over wie ik ben en wie mijn ouders zijn. Ik vertel dat ik alleen nog maar een moeder heb en mijn vader is overleden. Ik zie een reactie die ik altijd zie en dat is dat geschrokken. Ik ben het ondertussen gewend om maar een echte ouder te hebben. Ondanks dat ik heel blij ben met wat ik nu heb mis ik mijn vader nog wel. Het was soms wel moeilijk mijn jeugd, maar als ik nu thuis kom ben ik in een warm nest van mama, Thomas, Roos, Sterre, Linn en Lio mijn halfbroertje en halfzusje die nog thuis wonen en Roos die is wel veel weg. Ze heeft haar eigen man en woont in Zeeland ook in Nederland. Ze is juf in het speciaal onderwijs en wordt binnen kort mama van een meisje, maar het  maakt het niet minder warm thuis. Ik vertel uitgebreid over mijn familie en als we allemaal van tafel gaan laat Liv het huis zien. Ze laat haar oude kamer zien en ik herken Liv er meteen in. De piano die in haar kamer staat leuke foto's aan de wand met haar vrienden en broer en zus. Een foto valt me meteen op die op haar nachtkastje staat. Een kinderfoto met haar broer en zus in de bergen. Ik denk dat Liv hier een jaar of vier vijf is. Het is echt een hele schattige foto. 

We zijn alweer een dag in Noorwegen. Vanavond ga ik mee opstap met Liv en haar vrienden. Ik heb er heel veel zin in al het is best koud hier. Ik heb een zwart glitter jurkje aan met hoge zwarte laarzen er onder en een panty aan. Nadat we samen hebben opgemaakt en we helemaal klaar zijn om te gaan. Met een tasje en een blazer jas lopen we samen naar de auto. Liv rijd naar Oslo toe waar we hadden afgesproken. Bij de parkeergarage staan haar vrienden al te wachten. Liv parkeert haar auto en dan omhelst ze haar vrienden hartelijk. Ik geef haar vrienden een hand. Het zijn drie meiden allemaal blond, blauwe of grijze ogen en bloed knap. Ze zien er uit zoals je zou bedenken als je denkt aan mooie Noorse vrouwen. Ook de vier jongens zien er zeker niet verkeerd uit. We lopen met negen de stad in en gaan een gezellig typisch Noors café in. Aangezien de alcohol hier echt heel erg duur is word het veel water drinken. Ik zit met Liv aan de bar als zij opstaat om even naar de wc te gaan komt er een jongen naast me zitten. Hij stelt zich voor als Mats. Hij ziet er knap uit en ik stel mezelf ook voor terwijl ik in zijn ogen verdrink. Zijn ogen zijn zo mooi donker blauw. We raken aan de praat als ik in mijn ogen Liv weer zie aan lopen geeft ze mij een knipoog. Hij vertelt dat hij surft en de wereld rond reist om de op de meest bijzonder plekken ter wereld te surfen en muziek te maken met de lokale bevolking. Hij verteld dat hij zijn beide ouders is verloren toen hij zestien was en toen samen met zijn broer is gaan reizen met hun camper busje.  Zijn broer is onderweg overleden toen hij tijdens het surfen meegesleurd werd en met een grote klap tegen de rotsen werd aan geslagen. Vertelt Mats tegen mij. Ik vertel ook over mijn vader die ik ben kwijt geraakt. We kletsen de hele avond en als het half een is lopen ik en Mats overstaat een paar meter voor mij loop Liv met haar vrienden. We lopen nog steeds te praten en als er een stilte valt pakt hij mijn hand. Ik voel een warm gevoel door mij heen gaan. Ik kijk hem kort aan en glimlach even. Als we over een klein bruggetje lopen en ik in de verte al de parkeergarage zie stoppen we even met lopen. Ik kijk in het water die de donker blauwe hemel weerspiegeld. Ik voel een warme hand in mijn zij. Zo staan we er even gewoon de serene stilte die even spreek. Na een paar minuten lopen langzaam hand in hand verder als we bij de garage komen geeft hij zijn nummer aan mij. Ik was nog aan het nagenieten van het fijne moment van net. We nemen afscheid en ik stap bij Liv in de auto. "Hoe was het?" Vraagt Liv aan mij. Leuk antwoord ik met een glimlach op mijn gezicht. We hoeven niks te zeggen en ze weet al wat ik bedoelt. We rijden terug naar het huis van haar ouders. We praten onderweg over hoe gezellig de avond was. We kletsen wel, maar mijn gedachtes blijven bij Mats.

Als we aankomen gaan we stil naar binnen en halen we onze make-up er af. Als ik in het bed naast die van Liv ga liggen krijg ik nog een appje van Mats "Sleep well xx". Ik begin licht te blozen en stuur "Sleep well xx" terug met een kus emotie. Ik val snel in slaap na deze leuke avond, morgen gaan we onze videoclip opnemen daar heb ik heel veel zin in en voor de rest zullen we het wel zien wat deze vakantie mij gaat brengen.

Het eerst deel van het vervolg wat verwacht jullie van dit verhaal en wat hopen jullie dat er gaat gebeuren?

De droom gaat verderWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu