" kau kenapa Haikal?"
Soal Jasriman yang duduk di depannya meja Haikal. Dia tidak puas hati dengan sikap Haikal sejak kebelakangan ini.
" Kau dalam tak fokus dalam meeting. Banyak appointment kau cancel lepas tu bagi semua aku handle. Sampaikan pekerja lain pun perasan yang kau tak fokus selalu masuk lambat office keluar lunch tak balik office terus. Aku tahu kau boss tapi agak agak lah."
" Kau boleh diam tak"
" Eh suruh aku diam pulak. Aku tegur je."
" Kau pun tahu kan apa masalah aku sekarang. "
" Memang aku tahu. Tapi aku tak rasa kau perlu ikut semua apa yang mama kau suruh. "
" Itu je cara yang aku boleh buat"
" Aku tak faham lah. Apa yang susah sangat kau nak terus terang dekat Aliya. Sebab kau takut nak bagi tahu Aliya lah menyebabkan mama kau dengan Dina boleh guna alasan tu untuk buat kau ikut apa yang mereka suruh. Lagipun mak long tu jenis yang faham dengan kerja kau . Jadi aku rasa ni semua helah Dina sebab nak kau selalu teman dia."
" Kau ada fikir tak kalau aku dan staf lain perasan dengan sikap kau yang sekarang ni. Apatah lagi Aliya. Aku pasti Aliya pun perasan dengan perubahan sikap kau ni. Bila kali terakhir kau macam sekali dengan Aliya. Aku rasa tak akan sejak maklong dengan Dina ada sini. "
" Aku tahu yang Aliya perasan tapi dia tak ada tanya pun dengan aku"
" Kal... Baik kau terus terang dengan Aliya. Nanti Dina tak akan boleh ugut kau nanti. Lagipun benda tu di luar pengetahuan kau. Masa tu kau belum ingat ap...."
" Hello ma"
" What. Kal tak boleh. I still got a lot of work to do. Haikal... Hello ma .. mama"
" Apa hal?"
" Mama aku nak pergi Langkawi. "
" So? Bagus lah tu atleast your mom tak ada dekat sini"
"Dia nak aku ikut sekali"
" Hah! No dude kau jangan. Kau ada meeting penting lusa. Tak akan lah kau nak aku pergi sorang kut"
" Mama aku cakap if aku ikut pergi sana dia akan fly terus balik Canada Jas. Nak tak nak kau handle sorang meeting tu."
" Nope aku nak kau ikut sekali meeting tu"
" Kalau kau tak nak. Apa kata kau resign je. Aku dah serabut dengan mama aku dengan Dina lagi aku minta tolong kau je jas. Siapa lagi aku nak minta tolong. Dah lah aku nak keluar kejap."
" Argh! Geram betul aku"
" Ainur meeting lusa awak ikut saya"
" Kenapa pula saya. Meeting tu tuan Jasriman dengan tuan Haikal yang Kene...
Jasriman memandang tepat wajah ainur. Melihat renungan tersebut Ainur terus faham.
" Okey. Saya ikut tuan Jasriman"
****
" Kamu lewat" ibunya Haikal Datin Suzana memandang tepat ke anak mata haikal.
Haikal tidak berkata apa apa dia terus menarik kerusi lalu melabuhkan dirinya. Dia memandang wajah ibunya yang kesal karna kelewatannya. Dia juga memandang sekilas Dina yang berada di sebelah. Terpapar senyuman di bibir Dina namun dia endahkan.
" Lusa pukul 8 pagi datang ambil mama dengan dina straight tu Langkawi"
" I can't. Kal ada meeting " jawab Haikal dengan muka yang serius.
YOU ARE READING
MISS FLOWER GIRL
Romance~Janji yang dibuat sememangnya untuk dimungkiri .~ " kau putuskan pertunangan, lepas tu hilang tiba tiba . Tiga tahun Kal kau hilang . Takde khabar berita . Now kau muncul balik nak dia semula. Kau ingat dia tu apa. Barang ke. Nak ambil tak nak...