CHAPTER 1

12 0 0
                                    

Di ruang tamu, Shikamaru,Temari dan Kankuro membuat perancangan untuk meluangkan masa bersama di dalam hutan. Mereka berancang untuk pergi ke hutan yang berada di kawasan gua tropika pada hujung minggu ini .

Gaara POV

"tuk,tuk,tuk" bunyi ketukan pintu . "masuk" kata Gaara dengan suara yang datar. "Tuan kazakage,  Temari,Kankuroo dan Shikamaru ingin berjumpa dengan tuan" kata setiausahanya yaitu  Yuva . "panggil mereka masuk" kata Gaara. 

"Gaaraaa-Saannnn, kami semua mahu meluangkan masa bersama ke  hutan, ayuhla ikutttt." kata temari dengan nada yang memujuk." "ya kakak,kalau ada freetime,aku ikut." Shikamaru seperti biasa,sudah tertidur di atas sofa . "SHIKAMARUUUUU" ada orang dah mengamuk. Suasana pejabat Gaara sudah menjadi riuh rendah akibat pergaduhan manja pasangan itu .

JIA POV

"tapi prof, misi ini sangan bahaya. Tambahan pula Nurul sudah mengandung,ini akan membahayakan kandungannya" jawab jia dengan tegasnya. "KAMU SENDIRI TAHUKAN MISI INI DIBAYAR DENGAN HARGA YANG SANGAT TINGGI JUMLAHNYA,JUMLAH DANA YANG DIBERIKAN OLEH MEREKA MAMPU UNTUK TAMPUNG KOS SYARIKAT INI UNTUK BERBULAN BULAN ." balasnya dengan tinggi suara. Suasana bilik meeting itu menjadi sangat tegang atas petengkaran mereka . Keadaan menjadi lebih buruk kerana sponsor memberikan misi ini khas untuk tim violet sahaja dan tim lain tidak boleh menggantikannya. Syah,Laura,Nurul dan Farah tdiam tersentak mendengar pertengkaran mereka . 

Keesokan harinya.... Keputusan adalah tetap, tim violet tetap akan menjalankan misi itu pada hujung minggu ini. Tim Violet sudah mula mengemas barang dan mengemaskini alatan mereka. Laura cuba untuk menenangkan keadaan, "it's okey, kita hadap semua ini sama-sama ya". Mereka cuba untuk menerima kenyataan dan tersenyum palsu.

HARI KEJADIAN

GAARA POV

Shikamaru,Kankuro dan Gaara berjalan ditengah hutan tropika sambil memegang bakul yang berisi makanan . Temari mengarah mereka seperti ladyboss, hihi . Kankuro mulakan bercerita tentang sejarah hutan ini. Dahulukala, disini ada sebuah gua tropika yang berhubung dengan dunia alam lain, katanya jikakalau ada orang di alam sana seperti sejarahwan yang cuba pergi ke gua itu akan di terlepotasi ke negara ini dan ada diantara mereka yang tidak boleh kembali ke alam mereka untuk selamanya ." Shikamaru,Temari dan Gaara tampak berminat dengan cerita itu . "dimanakah gua itu?" soal gaara dengan penuh minat . "gua itu tidak jauh disini." Lalu mereka meneruskan perjalanan mereka dengan perbualan gelak tawa seperti keluarga kecil yang bahagia.


JIA POV

Gua Tropika terletak dalam di hutan hujan tropika yang tiada penempatan didalamnya ."inikah guanya? ia kelihatan sangat usang dan ratusan tahun ditinggalkan." kata Shah dengan wajah yang curious . Dia sebenarnya khawatir akan keselamatan isterinya, tambahan pula mereka mempunyai seorang anak perempuan di rumah dengan pengasuhan mak mentuanya yang tinggal serumah dengannya. "jom,masuk cepat weh. lagi cepat kita buat, lagi cepat kita dapat balik" kata Jia dengan resah . 

Mereka masuk dan memerhati sekeliling gua itu dengan penuh hati hati untuk menggelakkan dari berjumpa dengan haiwan buas mahupun perangkap yang mungkin terletak lama di sini .

 Sambil mereka memerhati kawasan gua itu, Laura berani melontarkan kata bahawa  " weh korang tak rasa pelik ka dengan gua ni, macam ada something la not horror but a lot different from other gua yang pernah kita selidiki ."   "yes, for real . Fosil-fosil,tulisan, dan lukisan dalam gua ni macam universe lain punya, bukan tanah melayu mahupun luar negara ." balas Jia dengan penuh confident . Mereka semua bersetuju dengan statement yang dilontarkan oleh jia . Kaji demi kaji , mereka terjumpa satu gerbang yang besar yang kosong. Mereka pelik, lalu Nurul ternampak ada sebuah buku di hujung penjuru tempat itu. "weh korang,tengok tu ada buku kat hujung sana." Mereka bergegas ke sana lalu melihat ada sebuah buku yang berkunci dihadapan mereka. 

"berkunci? jom cari kunci ni, tapi kat mana." kata Shah. JIa membelek belek buku itu dan membaca tulisan dibelakang buku itu bahawa...

KUNCI

SETELAH RATUSAN TAHUN LAMANYA, ADA ORANG MENJUMPAI BUKU DAN TEMPAT INI . BUKU INI SENGAJA DIKUNCIKAN UNTUK ORANG MEMBELEK BAHAGIAN BELAKANG BUKU INI . KUNCINYA BERADA DI PENJURU SEBLAH KANAN TEMPAT INI . 

Setelah mendengar percakapan Jia , Laura terus pergi mengambil kunci itu lalu.....

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 12, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Gaara First LoveWhere stories live. Discover now