Bab 3

3 0 0
                                    

"Erlien,wanna go for a walk?" tanya Susan.

Dia sudah menanggalkan kasut nya. Erlien mengangguk. Erlien menanggalkan kasutnya. Dia mengikuti langkah Susan ke pantai. Tangan sempat menyambar phone Susan. Manalah tahu dia nak ambil gambar nanti.

"Susan, your phone."

"Ouh, I baru nak suruh you tolong ambilkan. Btw, thank you.." kata Susan.

Apalagi.. Memenuhkan gallery lah. "Susan, macam cantik je camera phone tu.." bodek Erlien.

Susan memandang Erlien.

"What do you say?" tanya Susan. "Nothing.. Hehe.." Erlien tersengih.. Mesti dia tak faham.

Erlien mendepakan tangan nya.

"Haa! Erlien! Stay like that." kata Susan tiba tiba.

Erlien sedikit terkejut.

"Stay! You're on the good port to take a picture.. Okay.. 1 2 3 smile..okay.. NICE!" kata Susan.

Dia menunjukkan gambar yang diambil oleh nya sebentar tadi.

"Urm.. Lien. Can you.. Ah its okay." kata kata Susan terhenti.

"kenapa? Nak cakap apa?" tanya Erlien.

"If you don't mind, can we take a picture together? Without.. Erm.." Susan tidak dapat menghabiskan ayatnya.

"Lah.. You kenapa? Cakap tak habis." kata Erlien.

"Can you put your mask away?" tanya Susan.

Erlien memandang Susan.

"Kalau tak mahu.. Tak payah.. I tak paksa." kata Susan.

Erlien memandang sekeliling. Tiada ramai orang. Memanglah.. Hari ni hari Isnin. Orang kerja, sekolah.. Dia pergi jalan jalan. Erlien membuka masknya. Susan tersenyum.

"Gorgeous! Okay let's selfie."

Erlien tersenyum kecil. Hanya keluarganya, Hazim dan Susan melihat muka sebenar Erlien.

Selesai bergambar, Erlien memakai semyla masknya.

"Sorry if its uncomfortable for you. Aahh why la i asked you to open." kata Susan bersalah.

"Takpe2.. Aku okay je.. Lagipun kau je bukan not stranger".

Erlien tersenyum.. Tetapi Susan merasakan itu senyuman palsu. Susan mengangguk.

"Jom balik.. Petang2 ramai orang sini."

...

"Lien, bila you nak ajar I pakai tudung?" tanya Susan, memecahkan kesunyian.

"huh.. Kau cakap dengan aku ke?" tanya Erlien semula.

Matanya masih khusyuk ke arah televisyen.

"Ish you ni.. Ingatkan dengar.." kata Susan.

"Bila you nak ajar I pakai tudung??" tanya Susan semula.

"You dah ready ke mental dan fizikal?"

"Maksud you?"

Erlien duduk menghadap Susan.

"I mean you need to ready your mental for istiqamah.. Istiqamah means continuing to perform worship for Allah. And for fizikal.. You kena tahan lah sikit.. Sebab newbie macam you mungkin rasa tudung ni a bit annoying.. One more panas."

"oh..really? But you guys seems comfortable wear tudung." kata Susan.

"Ofc lah.. Sebab we always wear it wherever we go."kata Erlien.

Disebalik Mask ituWhere stories live. Discover now