"Sorang jeke?"
Teguran suara itu membuatkan aku sedikit tersentak. Lantas, senyuman diberikan. Terpacul juga sebuah senyuman di wajahnya yang berkulit kuning langsat itu. Aku sekadar memganggukkan kepala.
"Takde kawan. Semua masuk dekat sekolah menengah biasa." jawabku.
Dia pula yang menganggukkan kepala."Jom, naik ke depan. Senior dah masuk kelas."
Tiba-tiba aku merasakan tanganku digenggam oleh seseorang. Aku melihat tapak tanganku yang sudah digenggam erat olehnya. Automatik, langkahku terhenti. Langkahnya turut sama berhenti.
"Kenapa?"
Aku hanya menayangkan sengihan dan menggelengkan kepala.
Waktu itu, saat itu, detik itu, aku merasakan kebahagiaan. Kebahagiaan yang sudah lama aku inginkan.
"Nama aku Nik Sabella. Panggil aku Bella."
Senyuman dipamerkan, tangan dihulur sebagai tanda perkenalan. Semenjak itu, bermulalah detik indah persahabatan kami.
"Izzati tak buat lah benda macamtu!"
"Kau siapa nak judge dia? Aku kenallah dia macam mana, dia kawan baik aku lah!"
"Kau ke Izzati perempuan murahan? Siapa dan siapa yang tergedik-gedik nak Akmal sekarang ni? Dia ke kau?"
Gara-gara kejadian yang tidak diingini, nama baik aku sedikit tercemar. Akmal, senior yang berumur empat tahun lebih tua dari kami turut sama terbabit.Namun, dia tidak bersalah akan hal itu.
Untuk itu, Bella sentiasa menemani aku, backup aku, maki balik orang yang maki aku. Sejujurnya, tanpa dia.. aku lemah.
"Akmal hanya tolong kau,tapi kenapa diorang fitnah kau sampai macamtu sekali?"
Fitnah. Dengar perkataan saja boleh buat hati kita sakit, bukan? Malah, turut membuatkan sesiapa saja boleh membunuh diri akibat daripada sebuah fitnah.
Fitnah
Yang
Kejam.
Begitu juga aku. Namun, aku bersyukur. Tanpa Bella, mungkin aku sudah menoreh tangan aku berkali-kali akibat daripada tuduhan-tuduhan dan fitnah yang melampau itu.
Tidak lupa juga Akmal dan Khair. Mereka juga turut sama membantu aku membersihkan nama baik aku kembali. Namun tetap jua, tanpa Bella.. tangan aku mungkin sudah berparut sekarang ini.
"Nah."
Segala memori sewaktu tingkatan satu hilang serta-merta. Aku memandang figura seorang lelaki di hadapanku. Nafas ditarik sedalam-dalamnya.
"Ambiklah. Aku beli untuk kau je tau. Kalau aku bagi dekat junior-junior perempuan mesti ramai yang berebut . Risau pulak aku."
Aku memutarkan bebola mata ke atas. Perangai lebih kurang je dengan budak kelas sebelah yang acah handsome tu. Aku menyambut huluran air tin 100 plus daripada Khair itu sambil tak henti-henti mengutuk di dalam hati.
"Aku bagi air tu untuk suruh kau minum, bukannya untuk dijadikan sebagai perhiasan." dia menegurku lagi.
Aku menarik nafas panjang sebelum membuka penutup tin itu. Tak tunggu lama, aku terus menyisipnya dengan menggunakan straw.
Kedengaran keluhan keluar daripada penghuni kerusi di sebelah sana.
"Cakaplah sesuatu. Ni dah 20 minit kau membisu. Kejap lagi dah nak masuk kelas tau..."
YOU ARE READING
Kau dan Aku
Детектив / Триллер"Alice! Alice! Jangan terjun, Alice! Bahaya!" "A--Alice!" Izzati Ahya', seorang gadis yang naif. Innocent? Ayu? Cantik? Ceria? Semua jatuh kepadanya.Namun begitu, terselit juga sebuah rahsia besar yang telah disimpan rapi olehnya. "Siapa Alice? Tak...