𝖧𝖠𝖩𝖲 15

1.6K 94 2
                                    

Melissa terjaga tatkala terdengar bunyi esakan. Dia menggosok matanya beberapa kali supaya penglihatannya lebih jelas.

Dilihat sebelahnya seorang gadis yang sedang duduk lalu merapatkan lututnya ke dadanya. Muka gadis itu disembamkan ke lututnya. Terdengar sedu-sedan bunyi esakan.

Melissa tersentak. Betulkah apa yang dilihatnya ?

"Rose..." panggil Melissa perlahan.

Aku mengangkat muka. Dengan cepat air mata aku lap.

"Rose ? Kau nangis, ke ?" soal Melissa perlahan.

Aku menggeleng perlahan.

"Sorry, ganggu kau tidur," balasku dengan suara serak basah.

"No, kau nangis ! Kau nangis, kan ?" soal Melissa lagi.

Aku menggeleng lagi.

Sayu hati Melissa melihat Ayrose seperti itu. Itu lah pertama kali dia melihat Ayrose, seorang yang tegas dan garang, bertukar menjadi Ayrose yang hatinya lembut dan mudah tersentuh.

"Okay, aku nak tidur. Kau tidur lah," balas Melissa kemudian membaringkan diri di bantal.

Aku mengangguk.

Terdengar dengkuran halus dari tempat Melissa. Cepat jer dia tidur-

Sempat aku melihat jam, 2:37 pagi.

Aku membuka zip khemah dan keluar dari situ. Sebatang sungai yang memisahkan kawasan sini dan sana, terdapat sebuah titi di tengahnya.

Aku melabuhkan punggung di tengah-tengah titi tersebut. Air sungai kelihatan tenang.

Bermacam perkara bermain di fikiran. Perasaan bercelaru. Banyak masalah. Tapi walau sebanyak manapun masalah kita, ada orang yang lebih banyak masalahnya.

Mengeluh.

Mengeluh lagi.

Dan mengeluh lagi.

Mengeluh bukan caranya. Kita perlu fikirkan cara penyelasaian, bukan fikirkan masalah. Setiap yang bermula, pasti akan berakhir. Setiap masalah, pasti ada jalan penyelesaiannya.

Adrian terjaga dari tidurnya. Dia senang tidur, senang terjaga. Tapi malam ni, dah terjaga tak nak tidur balik pula.

Adrian keluar dari khemahnya. Udara pagi tak berapa nak pagi itu dihirup. Dia menggeliat dan menguap.

"Haishh lah, asal lah boleh terjaga ? Astu takleh tidur balik pula tu," Adrian menggaru kepalanya yang tidak gatal.

Adrian berjalan di sekitar tapak perkhemahan. Kadang-kala matanya digosok-gosok, menguap beberapa kali.

Tiba-tiba, mata Adrian tertancap pada seseorang yang duduk di titi. Apa dia buat kat situ pukul 2 pagi ?

"Takkan lah hantu duduk kat titi ? Hantu pun ada masalah, ke ?" matanya dikecilkan memerhati figura itu.

"Eh, mulut ni. Celupar pula," Adrian memukul bibirnya sendiri.

Kemudian, dia memandang sekeliling. Adrian bergerak ke arah figura tadi. Langkah demi langkah diatur perlahan.

Sekarang dia berdiri betul-betul di belakang figura tadi. Nak tegur ke, tak ?

Adrian cuba memegang bahu figura itu.

"Ahhhhhhh !"

Adrian menutup mulut Ayrose. Ayrose rupanya, ingat kan siapa tadi-

Aku meronta di dalam pegangan Adrian. Mukutku ditutup oleh tangan kekarnya. Adrian memandang sekeliking.

Jodohku Encik Tengku [C]Where stories live. Discover now